Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-03-2012, 13:29
bæreglad bæreglad er offline
Member

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 37
bæreglad is on a distinguished road
Standard Tran til spedbarn fra fire uker, ved amming

Hei!

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne...... Mannen min syns det er helt latterlig å gi spedbarn på fire uker tran når mor ammer. Merker jeg også blir usikker på om det har noen hensikt. På denne årstiden får de jo også D-vitamin via sola (bærer mye ute), og siden jeg tar tran selv og spiser fet fisk får han i seg omega-3 gjennom morsmelken. Eller?? Noen som har noen synspunkter ang. dette?
Svar med sitat
Gammel 20-03-2012, 14:47
Tøtta sin avatar
Tøtta Tøtta er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 110
Tøtta has a spectacular aura aboutTøtta has a spectacular aura about
Standard

D-vitamin (som jo er i Tran) får barnet ikke i seg nok via morsmelken og det er helt nødvendig for utviklingen av skjelettet. Derfor er det anbefalt at alle spedbarn skal få dette som tilegg fra 4 ukers alder enten som Tran eller som D-vitamin dråper. Fordelen med tran er jo at de også innholder omega-3 fett som er viktig for hjernens og synets utvikling. Man pleier å begynner med bare noen dråper for så å øke til anbefalt dose 5 ml Tran daglig. Et lurt tips er å for eksempel gi Tran ved kveldsbad, da det desverre kan gi flekker på klær som ikke går bort ved vask

Lykke til!
Gammel 20-03-2012, 17:01
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Jeg har aldri gitt tran til noen av mine.... Men - de har alle vært mye ute i sola/dagslys. Jeg kan ikke fordra tran og leste noen undersøkelser da eldste var liten at det holdt med en times tid i sollys om dagen 8eller også i voerskyet vær)
Svar med sitat
Gammel 20-03-2012, 18:16
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Mine har fått tran fra de var små, muligens ikke så små, men gradvis innføring. Med minstemann (nr 3) somlet vi oss ikke igang før han var ca 8 mnd... jeg tuller ikke - er helt overbevist om at det trigget motorisk utvikling... han lå og studerte verden på bedagelig vis frem til da. Krabbet ikke, satt ikke uten støtte. Plutselig kom alt i racerfart og han gikk rett før han rundet året.... Tror også kroppen min var tappet for det meste på den tiden slik at jeg ikke overførte nok og riktig næring via morsmelk - og han var vel så å si fullammet både da og flere mnd fremover..
Gammel 20-03-2012, 23:15
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Men jeg har tre som gikk da de var 10 mnd uten tran.. Og to som ventet til de var året....
Svar med sitat
Gammel 21-03-2012, 12:10
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bonsky Vis post
Men jeg har tre som gikk da de var 10 mnd uten tran.. Og to som ventet til de var året....
Ikke ødelegg "statistikken" min da Kanskje du hadde mer næring å tilby fra dine om du også ammet lenge? Det måå jo finnes noen sammenhenger her?
Gammel 21-03-2012, 12:54
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Standard

He he.. Ja sånne statistikker blir liksom alltid preget av hvem som er med..

Jeg har i alle fall hatt mer enn nok næring hele vegen, så de tingene som blir voerført med mm har de nok sikkert fått. Og resten satset jeg da på at de fikk fra sola..
Svar med sitat
Gammel 21-03-2012, 14:15
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Tran anbefales jo for at barnet skal få nok D-vitamin. Det er lite D-vitamin i morsmelk. Dessuten skal omega-3 være bra for hjernens utvikling. Men det betyr jo ikke at det går galt hvis man ikke tar tran.

Jeg har gitt tran fra 4 eller 6 uker. Det tror jeg også har gjort til at ungene her ble vant til det, for nå elsker de tran! Jeg roper "nå er det tran" og de kommer løpende og vil ha mer etterpå.

En ting er å droppe å gi det hvis det blir et voldsomt styr. Men hvorfor ikke bare prøve? Siden det er så anbefalt? Vi ga det om kvelden, mens ungen var naken, og badet han rett etterpå. Ikke noe styr, syns jeg.

På helsestasjonen der jeg gikk var de ekstra påpasselige med å spørre om tran (eller evt. D-vitamin-dråper) for de hadde hatt flere barn som hadde fått mangelsykdom på grunn av lite D-vitamin. De som hadde fått det der, hadde mørk hud. Det er jo lettere for at de får for lite D-vitamin.
Gammel 22-03-2012, 11:58
Tøtta sin avatar
Tøtta Tøtta er offline
Senior Member

Meldinger: 110
Tøtta has a spectacular aura aboutTøtta has a spectacular aura about
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av BukkeneBruse Vis post
Tran anbefales jo for at barnet skal få nok D-vitamin. Det er lite D-vitamin i morsmelk. Dessuten skal omega-3 være bra for hjernens utvikling. Men det betyr jo ikke at det går galt hvis man ikke tar tran.

Jeg har gitt tran fra 4 eller 6 uker. Det tror jeg også har gjort til at ungene her ble vant til det, for nå elsker de tran! Jeg roper "nå er det tran" og de kommer løpende og vil ha mer etterpå.

En ting er å droppe å gi det hvis det blir et voldsomt styr. Men hvorfor ikke bare prøve? Siden det er så anbefalt? Vi ga det om kvelden, mens ungen var naken, og badet han rett etterpå. Ikke noe styr, syns jeg.

På helsestasjonen der jeg gikk var de ekstra påpasselige med å spørre om tran (eller evt. D-vitamin-dråper) for de hadde hatt flere barn som hadde fått mangelsykdom på grunn av lite D-vitamin. De som hadde fått det der, hadde mørk hud. Det er jo lettere for at de får for lite D-vitamin.
Nettopp!
Gammel 22-03-2012, 15:28
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Jeg er skeptisk til det meste av leverprodukter, da leveren er der renselsesprosessen i kroppen starter. Dvs den inneholder veldig mye toxiner. Vi har valgt å gi d-vit kombinert med olje.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Medlemmer som liker petunia sin Post:
Lolita (24-06-2013)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:32.

HOVEDSIDER