Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-09-2007, 10:27
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard For lav blodsukkernivå hos nyfødte

For lav blodsukkernivå hos nyfødte
(Neonatal hypoglykemi)

I tråden "Klarer du å fullamme enda han er så stor, da???" ble det på slutten tatt opp spørsmålet hvorfor enkelte nyfødte som veier 4,5 kg eller mer, gis MME – uten eller med mangelfull forklaring til mor/ foreldrene. Jeg sakser noen innlegg fra tråden:
Sitat:
Opprinnelig postet av mirimor
Men de på barsel sa at de virkelig MÅTTE gi min store baby MME pga blodsukkeret. Jeg fødte på Rikshospitalet. Har venninner som har født nesten like store barn på Ullevål og der var ikke blodsukker et tema en gang. På riksen sa de at de fulgte nøye opp alle barn som var over 4,5 kilo. Jeg er forøvrig ikke imponert over ammeveiledning på barsel på Rikshospitalet. Fødte på Ullevål første gang og lå på barsel på ABC- en fullstendig annen ammestartopplevelse. Heldigvis visste jeg hva jeg holdt på med denne gangen og trengte ikke noe hjelp.
Sitat:
Opprinnelig postet av bettyz
dette ligner veldig på historien til en venninnen av meg, faktisk veldig, veldig lik!
men her var det på vestfoldsykehus..
stakkar, hun fikk ikke svar på spm sine engang, hun lurte på hvorfor de ga han mme, det eneste svaret hun fikk var pga blodsukker.
ja, det er vel ikke alle som vet hva det betyr?
hun og jeg og sikkert mange andre skjønner ikke hva det betyr.
hva med litt forklaringer?
Jeg spurte Gudrun von der Ohe. Her er hennes svar:
"Det finnes alltid barneleger som gjør slike ting (f.e. å gi MME) kategorisk etter vekt.
Korrekt er å måle blodsukkeret, stille en diagnose, for så handle.
Dette fordi: Før man gir terapi (og å gi noe annet enn MM er terapi), er det vanlig å stille en diagnose først, og det skal være selvsagt at foreldrene trekkes inn.
Til dette trema finnes det helt konkrete retningslinjer."

Fjummsi forklarer oss:
Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi
Både store og små nyfødte får visst oftere litt for lavt blodsukker. Og den grensen jeg har hørt de fleste opererer med er ganske så lav - så lav at det er fare for kramper dersom de går særlig lavere? Så i tilfeller der blodsukkeret faktisk måles til å være alt for lavt - der er det flott at det blir gjort tiltak for å hindre skade/lidelse for barnet. For lavt blodsukker heter hypoglykemi, og nyfødt heter neonatal på fagspråket om noen vil google litt. Jeg kan sikkert hjelpe til, men har ikke tid akkurat nå...
Så fant fjummsi en artikkel av Drude Fugelseth” Neonatal hypoglykemi” i Tidsskriftet for den Norske Lægeforening 2001; 121: 1713-1716 – en omarbeidet prøveforelesning for medisinsk doktorgrad (UiO, 3.11.2000).
Se: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=336357

In innledningen (s. 1713) står det: ”Det er stor forvirring og ingen klar enighet om hvilken blodsukkernivåer som er skadelig for nyfødtperioden, og hva som er en akseptabelt nedre grense hos nyfødte. … Det antas at blodsukkerverdier ned mot 1,7 nmol/l bør aksepteres som normalt første levedøgn. …
...Hypoglykemi skal først og fremst forebygges. Tidlig og utelukkende brysternæring og adekvat kroppstemperatur er som regel tilstrekkelig forebyggende tiltak hos friske nyfødte.”

Under avsnitt om : ”Risikobarn som bør blodsukkerundersøkes” (s. 1714/ 15) nevnes premature barn (for tidlig fødte) og vekstretarderte barn (født små for alderen). Så nevnes det stresshypoglykemi pga blant annet kuldestress.

Under avsnittet ”Forebygging av neonatal hypoglykemi” (s.1715) står: Viktigste målsetting er å forebygge neonatal hypoglykemi, f.e ved å ikke gi den fødende konsentrerte glukoseløsninger. Avkjøling av den nyfødte kan unngås ved å tørke barnet godt, legge hud-mot-hud til mors bryst og la det suge så snart det er interessert. ”Brystnæring etter barnets behov (selvregulert) er tilstrekkelig hos friske, fullbårene barn”. …

… ”Store barn >90-percentilen (large for gestational age)* må følges opp med tanke på om det kan foreligge en forbigående eller vedvarende hyperinsulinisme. Hypoglykemien vil oftest opptre i løpet av de første 12 timer, slik at blodsukkermålinger 2-12 timer etter fødselen som regel er tilstrekkelig. Bred utredning er nødvendig i de tilfeller der en vedvarende hypoglykemi opptrer. De aller fleste barn i denne kategorien er imidlertid helt normale, genetisk sett store barn.”

* store for svangerskapsalder

Om dere ønsker kan jeg oversette en mail fra Gudrun von der Ohe, der hun gi en nøye beskrivelse av behandling ved dokumentert hypoglykemi.
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 10:38
Mobymamma sin avatar
Mobymamma Mobymamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,478
Mobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig
Om dere ønsker kan jeg oversette en mail fra Gudrun von der Ohe, der hun gi en nøye beskrivelse av behandling ved dokumentert hypoglykemi.
Jeg synes dette er interessant, og vil gjerne lese det hun har skrevet.

"For mye kjærlighet skjemmer aldri bort barna. Barn blir bortskjemte når vi gir dem gaver som en erstatning for vårt nærvær." Dr. Anthoney P. Witham
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 17:12
Solveig sin avatar
Senior Member

Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Først tilbake til ovennevnte artikkel ”Neonatal hypoglykemi” av Drude Fugelseth. Jeg siterer et avsnitt til fra ”Dagens definisjon av neonatal hypoglykemi” (s. 1714).
”Det finnes ingen klar biokjemisk grense for ”normalt” blodsukkernivå første levedøgn hos friske, fullbårne, normalt store barn som blir ernært etter behov med morsmelk. Man skal derfor ikke måle blodsukkernivået på barn uten at det foreligger risikofaktorer … De fleste nyfødte har blodsukkernivåer > 2 mmol/l også første levedøgn, men nivåer ned mot 1,7 mmol/l aksepteres. …”

Gudrun von der Ohe skriver:

Terapi ved dokumentert hypoglykemi:
Som første hjelp: alltid MM!! Om nødvendig kan man før barnet legger til barnet, øke melkemengden ved massasje. Om barnet virkelig trenger tilleggsnæring for å stabilisere blodsukkerverdiene, da MME – ikke glukose .
Hovedsaken er at man gjør alt for å øke MM-produksjonen. Det finnes ingen terapigrunn for å gi et barn MME i tillegg til morsmelk etter at blodsukkeret har stabilisert seg.

Terapi for en asymptomatisk nyfødt (et barn som riktignok har lavt blodsukker, men som ikke har andre symptomer)
· Amming, hver time eller annen hver time, eller å mating med pumpet MED MER – eller MME.
· Blodsukkerkontroll før mating inntil normalisering.
· Om den nyfødte ikke er i stand til å suge, ikke tåler enteral mating (mating gjennom munnen) eller glukosekonsentrasjonen er lav til tross for oral mating (gjennom munnen): Begynnelse av glukosetillegg, omhyggelig undersøkelse, årsaksutforskning, intensive kontroller
· og intravenøs terapi (her angir hun nøyaktig mål glukose pr kg og hvordan. Det hopper jeg over
· Blodsukkerkontroll hvert 30 minutt frem til stabiliseringen av verdiene
· Tilpasning av glukosetilførsel, ved normale verdier, langsom reduksjon
· Fortsette amming

Terapi for en symptomatisk nyfødt (et barn som har tilleggssymptomer, så som skjelving, uro, høyfrekvent skrik). Her starter intravenøs glukosetillegg med engang, terapien og nedtrappingen fortsetter slik som beskrevet ovenfor..

*Dokumentation!*

Liebe Grüße
Gudrun

Å oversette slikt, er ikke enkelt. Håper dere forstår noe av dette. Hvis ikke: Bare spør.

Sist endret av Solveig; 01-09-2007 kl 18:46
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 17:19
Mobymamma sin avatar
Mobymamma Mobymamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,478
Mobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond repute
Standard

Takk Solveig!

"For mye kjærlighet skjemmer aldri bort barna. Barn blir bortskjemte når vi gir dem gaver som en erstatning for vårt nærvær." Dr. Anthoney P. Witham
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 17:25
Julia Julia er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 1,963
Julia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond reputeJulia has a reputation beyond repute
Standard

Kjempefin informasjon! Tusen takk!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 18:06
Blesha sin avatar
Blesha Blesha er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 3,340
Blesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond repute
Standard

Det du har oversatt stemmer veldig godt med det de gjorde da gutten vår ble født. Han var meget sliten og medtatt, og etter å ha ligget hos meg 1 time etter fødselen, måtte barnelege ta ham med på kontroll på nyfødtavdelingen. De målte blodsukkeret og vitale funksjoner, og konstaterte at han hadde noe lavt blodsukker. Det første legen gjorde etter å ha konstatert at alt annet var ok var å få ham raskest mulig tilbake til meg, så jeg kunne amme ham. Å gi MME var ikke aktuelt, annet enn dersom melken hadde brukt lang tid på å komme igang. Tror de snakket om 24 timer. Fulgte ekstra godt med på ham det første døgnet, og la ham til brystet ofte, og alt stabiliserte seg. Det at de ville gitt MME etter så kort tid som 24 timer fikk jeg beskjed om at var fordi han hadde fått en tøff start, og muligens ville trenge ekstra energi. Det ble ikke nødvendig, men om det hadde blitt det, hadde jeg ikke blitt sint av den grunn. Var helt klar på at jeg ville amme, og det sto også i mitt brev til fødeavdeling/barselavdeling.
Gammel 01-09-2007, 18:11
Solveig sin avatar
Senior Member

Standard

Så godt, Blesha, at du ble grundig informert. Det er SÅ viktig for nybakte mødre/ foreldre. Slik skal det være. Og så godt at barnet ditt slapp å få MME.
Takk for at du delte din historie med oss.
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 18:36
Irja sin avatar
Irja Irja er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 6,636
Irja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond repute
Standard

interessant lesning.

"Når du bor, bo nær bakken.Når du tenker gjør det enkelt.Ved konflikt, vær rettskaffen og generøs.Når du styrer, unngå å kontrollere.Når du arbeider, gjør det som gleder deg.Når du lever med familien, vær helt til stede."
Tao Te Ching
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 20:09
Blesha sin avatar
Blesha Blesha er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 3,340
Blesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig
Så godt, Blesha, at du ble grundig informert. Det er SÅ viktig for nybakte mødre/ foreldre. Slik skal det være. Og så godt at barnet ditt slapp å få MME.
Takk for at du delte din historie med oss.
Jeg ble ikke informert så mye, utenom dette med sjansen for at han ville trenge ekstra tilskudd. Det var jeg som selv måtte være klar på hva jeg ønsket ellers. Noe annet, som ikke har så mye med akkurat dette å gjøre, men som jeg syns er ålreit å tenke på var at de var meget positive til at barnet lå sammen med mor. Den "baljen" brukte ikke vi mye på de 5 dagene vi var på barsel, kan man trygt si. Han sov der den første natten fordi jeg hadde vanskelig for å røre på meg, og ellers var han for det meste på brystet mitt eller tett inntil meg.
Gammel 01-09-2007, 20:20
Solveig sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Blesha
Jeg ble ikke informert så mye, utenom dette med sjansen for at han ville trenge ekstra tilskudd. Det var jeg som selv måtte være klar på hva jeg ønsket ellers.
Ååå? Kan du si noe om hva du måtte være klar over? Hvilken alternativer de ga deg for å kunne ta en avgjørelse?

Sitat:
Opprinnelig postet av Blesha
Noe annet, som ikke har så mye med akkurat dette å gjøre, men som jeg syns er ålreit å tenke på var at de var meget positive til at barnet lå sammen med mor. Den "baljen" brukte ikke vi mye på de 5 dagene vi var på barsel, kan man trygt si. Han sov der den første natten fordi jeg hadde vanskelig for å røre på meg, og ellers var han for det meste på brystet mitt eller tett inntil meg.
Dette var i alle fall godt å høre - at de ikke advarte deg mot samsoving! Jeg tenker at denne nærheten og ammingen fikk opp blodsukkeret.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:57.

HOVEDSIDER