Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-06-2013, 22:22
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard amming og mat

L er seks mnd, og bortsett fra at hun får en smule eller to når jeg spiser, så fullammer jeg fortsatt. Blir nok ikke lenge til vi starter med mat, men vi får se når det blir. Føler ikke noe stress med det, det virker som om hun er storfornøyd med puppene mine

Hvor lenge fullammet dere barna deres? Hva er grunnen til at de anbefaler mat fra 6 mnd?

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 08-06-2013, 00:25
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Martine fikk grøt fra uka før hun fylte seks mnd. Hun var ekstrembrystvegrer, og jeg trengte virkelig et eller annet hun kunne spise litt av når vi var på farten og pupp var 100% uaktuelt. Vi hadde da ikke hørt om BLW, så grøt og most mat var det vi trodde vi måtte gi. Hun ble aldri noen storspiser, så det var MYE amming etter det, og særlig da brystvegringen ga seg da hun var 10 mnd (hadde da vart i sju mnd). Men jeg ville fullamme i de anbefalte 6 mnd!

Gutta var i grunnen veldig like. Puppegutter som også tidlig viste at de var interessert i den maten vi spiste. Så der var det virkelig sånn at vi måtte finne kreative løsninger så de fikk smake på noe uten at de fikk i seg noe, og at jeg fortsatt fullammet til de var seks mnd. De hadde ikke tenner, så de klarte ikke å gnage i seg noe hardt. Store biter av grønne epler og rå gulrotstaver fikk de. Og etter hvert litt slangeagurk på Petter. Fra han var 5,5 mnd fikk Petter prøve seg på BLW med kokt broccoli og etter hvert det vi spiste, og Ludvik fikk servert kokt broccoli og gulrot samt fullkornspasta på seksmånedersdagen sin. Om de ikke hadde vært særlig interesserte hadde vi ikke startet da, men siden de hadde vært superklare et par mnd allerede holdt vi dem ikke igjen lenger.

Fullamming i seks mnd er anbefalt pga tarmmodning, og etter det er mat (jernholdig) anbefalt fordi jernlagrene KAN begynne å gå tomme. Og nå etter hvert ser man at babyer gjerne har et "vindu" der de lærer å like nye smaker i alderen 4-10 mnd, så det er sikkert ikke så dumt å utforske smak og konsistens under morsmelkens trygge paraply fra de er rundt 6 mnd eller i alle fall når de virker interessert i annen mat.

Selv om vi har innført fast føde har hovedernæringen til alle tre barna vært morsmelk i rundt 1 1/2 til 2 år

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 08-06-2013, 23:41
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Vi fullammet til fem-seks måneder. Men som søstrene sine kunne han ikke fordra babygrøt og den slags. Så det blr mye pupp. Han smakte litt av vår mat og fikk små brødbiter med - sikkert - leverpostei for jernet. Husker ikke helt.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:31.

HOVEDSIDER