Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-10-2012, 23:40
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard Lære å finne søvnen uten byssing - 8 mnd baby

Hei dere!
Min lille tulle er 8 mnd. Hun sover kjempefint gjennom nattn ca 11-12 timer, våkner kun for amming. Vi samsover. På dagen sover hun fortsatt 3 lurer, en i 1100-tiden, en i 1400-tiden, og en i 1700-tiden. Sovner for natten ca kl. 2000. For å sovne må hun bysses i mei tai eller bæresele. I blant kan hun sovne på puppen, men ikke som da hun var mindre og alltid sovnet på puppen. På dagen når hun skal sove tar jeg henne på ryggen i mei tai'en. Noen ganger kan hun sovne når jeg går rundt og gjør ting, men i det siste har hun trengt oftere å bli bysset. Da lager jeg vuggende bevegelser, spiller CD med vuggesanger, og synger til henne. Etter at hun har sovnet går jeg med henne på meg da jeg har ønsket å gi henne den nærheten. Om hun har sovnet på puppen på dagen ligger hun i en voksenseng på lekerommet sitt, (der jeg jeg ofte ammer henne), og når hun sover legger jeg masse puter rundt så hun ikke faller ut.
Det jeg lurer på er om det er lurt å begynne og øve på og finne søvnen på andre vis enn å bli bysset, særlig på dagtid (hun trives ikke i vogn). Har kikket litt i boka til Elisabeth Pantley (boka er jo også for de med babyer som ikke finner søvnen på egenhånd - ikke bare de som ikke sover så bra). Men så vet jeg at det er så mange ting med babyer som endrer seg over tid, og som går seg til av seg selv. Det er mitt første barn så jeg er usikker på om dette er noe det lønner seg å jobbe med, eller om det vil gå seg til. Hun skal ikke begynne i barnehagen før hun er 18 mnd så det er en stund til enda. Innspill? Også gøy å høre hvordan prosessene deres med deres babyer har vært ifht dette. :-)
Svar med sitat
Gammel 16-10-2012, 06:56
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Nå er det en stund siden mine var så små, men jeg kan ikke huske at jeg hadde tanke om å avvenne guttene med noe som helst ift søvn. Jeg/vi tok ting veldig som det var, og lot dem sovne slik de til enhver tid sovna best, såvidt jeg husker. Når de ble for store til å bysse i søvn, så lå vi med dem i senga og koste på dem til de sovna, vet jeg.
Men dette var ikke noe særlig konstruktive argumenter eller kommentarer, så det er sikkert noen damer som har mye lurere ting å komme med...
Gammel 16-10-2012, 09:08
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Med mine tre har behovet for å hjelpes i søvn blitt gradvis mindre og mindre. Byssing ble det slutt på helt av seg selv, det var ikke noe vi "avvente" for å si det sånn. Plutselig trengte de det bare ikke lenger. Minsten her trenger nå at vi ligger sammen med ham og synger en sang, eller litt pupp. De to store trenger strengt tatt ikke noe, men vi ligger nå der med dem likevel bare fordi vi synes det er en fin ting å gjøre

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 16-10-2012, 09:17
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Hvis du er komfortabel med og har anledning til å bysse når det trengs, hadde jeg bare fortsatt.
Er det alltid du som må ta byssingen/bæringen, eller kan pappaen ta det innimellom, slik at du innimellom får pauser? Det kan være veldig krevende å være med et barn inn i søvnen mange ganger hver dag.

Her har vi hatt fire forskjellige unger når det kommer til søvn, men alle har behøvd oss i større og mindre grad når de skulle sove når de var på den alderen. Det være seg pupp, bæring, byssing, trilling, stryking.

Det har også vært forskjellig når de har sovnet på egenhånd, men ingen har vel gjort det i særlig grad før de har vært tre.
Altså - dagsovingen har i alle fall de tre siste tatt i vogna, og gjerne sovnet etter bare en liten runde med trilling. Minsten nå sovner bare vogna står i døra og han hører meg i rommet. Andre kan også legge ham i vogna. Pappaen har lenge kunnet roet ham i senga på kveldene om han våkner til (legges av praktiske årsaker gjerne i vogna når han legger seg for kvelden, og bæres på loftet når vi skal legge oss eller om han våkner), men er jeg der vil han fortsatt gjerne ha litt pupp når han skal sovne i senga.
Gammel 27-11-2012, 02:01
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard

Takk for fine innspill fra kloke mammaer med masse erfaring! 

Har bare fortsatt med byssingen, og at hun sover på ryggen min i mei tai’en. Men det begynner å bli krevende. Hun har blitt 9,5 mnd, og sover 2 lurer på dagen nå, så det blir 3 bysserunder pr døgn, og veldig lite «time-out» på meg. Men er jo veldig koselig også! Pappa’en bysser i blant, men ikke alltid hun godtar at han skal gjøre det nå for tiden. Har prøvd å legge henne ned etter at hun har sovna, men hun våkner. Vogn er ikke et alternativ.

Siste uke har jeg på kvelden tenkt at jeg skulle prøve se om det gikk å kose henne i søvn etter pupping, men hun er ikke i nærheten av å kunne bli kost i søvn. Da er hun motorisk urolig, og om jeg prøver å holde henne i ro mens jeg stryker henne så begynner hun etterhvert å grine da hun vil bevege seg. Har da lagt henne til puppen igjen. Da dier hun igjen, og prøver så godt hun kan å skru seg ned. Men hun strever fælt. Det har tatt fra 20 min til en time for henne å skru seg ned. Føler litt at de blir feil på flere måter. Jeg tenker vel kanskje at hun utviklingsmessig ikke er klar for å finne søvnen slik enda, og at det er mye bedre for henne å få skrudd seg ned i MT hos meg. I tillegg blir det mye på puppen som er initsiert av meg og ikke henne... Hun er i rimelig godt hold etterhvert...

Innspill? Selv om det er krevende så går det fint å fortsette med byssingen, og heller prøve å få til å legge henne ned uten at hun våkner. Dere andre som bysset, og ikke brukte vogn, når sluttet dere med byssingen, og hvordan skjedde det??
Svar med sitat
Medlemmer som liker Flores sin Post:
Bonsky (27-11-2012)
Gammel 27-11-2012, 16:44
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har bare ett bittelite innspill, Flores: Det er så fort gjort å konsentrere all oppmerksomhet på barnet som man ønsket skal sove. Hun «lukter» det, kjenner din oppmerksomhet og dermed faller hun paradoksalt nok ikke til ro. Mitt tips: Kunne du prøve å overlate henne til seg selv og vende din oppmerksomhet innover deg selv eller tenke på dine egne saker?

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Solveig sin post:
bæreglad (27-11-2012), CarinaNV (28-11-2012)
Gammel 27-11-2012, 19:39
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg oppdaget noe av det Solveig sier med Petter (nr. to) som jeg virkelig skulle ønske jeg hadde lært meg med nr. en!! Og det er rett og slett å ta fokus vekk fra baby og soving, og så skjer det magiske: baby sovner!

Med Martine investerte jeg enormt med tid og krefter for å hjelpe henne å finne søvnen, det var vanskelig. Hun var en baby med sterke og tydelige behov som hun signaliserte høylydt. Og det er ikke sikkert trikset jeg oppdaget hadde hjuplet på henne, men jeg fikk jo aldri forsøkt

Så kom Petter, og han var bærebaby fra første dag. Han var litt "enklere" enn Martine, men krevde også mye for å sovne. Når pappaens fjorten dager fri var over, måtte jeg håndtere en toåring og et spedbarn fra halv åtte til halv fem hver dag - ingen barnehage, tante eller bestemor til avlastning. Det var vår, og vi måtte komme oss ut på småekspedisjoner. Men det krevde litt pakking og fiksing - Petter måtte alltid ha med fullt skift fordi han bæsjet forbi bleia støtt og stadig. Og ofte måtte jeg fikse litt niste. Så det var litt styr. Det var i en slik situasjon jeg oppdaget det. Petter var nystelt, hadde fått masse pupp og var trøtt. Puttet ham i sjalet, og bysset og holdt på - og han klarte ikke sove. Og bare han kunne sove, så kunne jeg flytte fokuset over på pakking i stedet for å gå der med dype knebøy og rytmisk byssing som han sovnet lettest av. Martine maste på å komme seg ut, og jeg begynte å bli litt desperat. Så jeg tenkte at pyttsann, han er mett, tørr og trøtt, det er ingen krise om han ikke får sove enda. Han får bare grine litt, han henger her på magen min i sjalet og har det så trygt og godt jeg kan gjøre det for ham akkurat nå. Så jeg flyttet det hele og fulle fokuset over på Martine og pakking. Blåste i om han skreik. Jeg visste han hadde det bra. Og det magiske skjedde nesten i det samme jeg bare begynte å ordne. Han sovnet. Kjempefort! Jeg fortsatte å forsøke flere ganger, og det funket jammenmeg så og si hver gang, og de gangene det ikke funket fikk han tilbud om litt mer pupp, og så var saken biff

Med Ludvik visste jeg om dette. Og selv om jeg så klart bysset og knebøyde, så var det mye mer effektivt å bare drive med noe. Oppvaskmaskinen (med ryggbæring, og rolig tempo), sying på syrommet (massevis), rydding, støvtørking. Jammen fikk jeg gjort mye med ham på ryggen! Jeg logget bæretid på den tiden pga. en undersøkelse jeg var med på, og det var ikke uvanlig at han ble båret mellom seks og åtte timer i døgnet. Han sov der, han hvilte, han koste, han observerte.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker fjummsi sin post:
bæreglad (27-11-2012), CarinaNV (28-11-2012), petunia (03-12-2012)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:15.

HOVEDSIDER