Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-06-2012, 21:56
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard fortsette amming?

Jeg lurer veldig på hva jeg ønsker å gjøre for tiden. H blir to år neste uke. Han er en harmonisk unge, som er hjemme fulltid med meg og skal fortsette med det. Vi samsover og han får mye nærhet og det virker som om han føler seg akseptert og forstått for den han er. Han dier mellom 0-2 ganger hver dag. Og han har i mange uker vært super-opptatt av at når babyen kommer ut (i slutten av november) så skal den få melk. Han har lurt på om den ikke kan få melk av en annen dame, og han har lurt på hva som skal skje med han. Jeg har til nå sagt at da må de dele. Litt melk til baby og litt til H. Dette aksepterer han, det virker som om han blir betrygget, som om han har vært redd for å bli presset vekk. Han prater fremdeles ofte om at dette, og jeg må gjenta det hele.

Men...det som skjer nå er at det er blitt ganske vondt å amme. Sårt på brystvortene og det føles som om det er lite melk der. Jeg ønsker egentlig for min del å slutte. Men for H sin del...jeg synes det blir vanskelig. Men skal jeg si stopp bør jeg kanskje gjøre det nå, så ikke det blir rett før babyen kommer at han ikke får mer? Eller bør jeg bare fortsette?

Egentlig er det mye positivt med å fortsette, tenker også på dette med å vise et annet alternativ å gjøre ting på, vise at det går an å amme lenge, det er ikke skummelt eller farlig. Men jeg er godt på vei inn i skapet med ammingen, så sånn sett ser jo ingen det uansett.

(Svigers presser på for at jeg skal slutte...hater det! Kan det ikke bare være en sak mellom meg og H, ferdig med det!?)

Spørsmålet er vel om dere har noen tanker rundt dette? Hva kan man gjøre...? Om jeg slutter må jeg i alle fall forklare H at det er fordi det gjør vondt i puppen...skulle bare så gjerne ønske han sluttet selv!!

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 15-06-2012, 23:53
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Er enklest når de finner ut av at de skal slutte selv, ja. Her skjedde det i svangerskap nr tre. Ammet begge de eldste når det startet. Hadde termin i slutten av juli. Eldste var fire i starten av januar, og to sin siste sup på fireårsdagen. Da hadde vi trappet ned til kun bittelitt kveldspupp over tid. Hun ammet seg gjennom svangerskapet med nr to, siste halvdel på tom pupp - desperat bytting av pupp natta gjennom over lang i tid i håp om å få noen dråper antagelig. Vet ikke om jeg hadde orket det samme nå (eller vet vel at jeg ikke hadde orket det), men der og da var det riktig, og jeg er glad for at jeg gjorde det.

Nr to var to i desember, og sluttet med pupp et par uker etter storesøsteren. Da var melka vekke, og hun bare sluttet.

Noen beholder jo melka gjennom hele svangerksapet, andre ikke. Jeg er i siste kategori. Og har altså hatt ei som ønsket å die selv om puppen var tom, og ei som ikke ønsket det. Nr tre sluttet forresten også ganske raskt etter at jeg ble gravid med nr fire. Da hadde hun kun tatt litt på natta i lengre tid, og når melkemengden ble liten brydde hun seg ikke mer. Og jeg var vel egentlig glad til, for perioden med å amme to på en gang var veldig intens når jeg nå ser tilbake, samtidig som det var viktig og riktig løsning der og da. Ammingen var ekstremt viktig for eldste.

Dette var min historie. Det jeg tenker er at det er lenge til november. Om du får lite melk, så kan det jo også hende at Hs interesse daler.
Og så må du kjenne på hva du synes er ok selv - hva du orker. Både ift omgivelser (selv om det beste synes jeg for vår del er når en greier å drite i dem, men ikke alltid like lett), og ift den fysiske opplevelsen av å amme på vond pupp og også det intense i å ha to diebarn.
Og selvfølgelig hvor viktig puppen er for H.

I forhold til hvor åpen en er ift langtidsamming, var jeg så "heldig" at forskjellen på mine "bare" er 23 mnd. Og en kan vel trygt si at fokuset utenfra ble skjøvet vekk fra langtidsamming og over på tandemammingen. Eldste hadde det med å kreve pupp samtidig som babyen fikk, så jeg satt mange ganger på gulvet på den åpne barnehagen med en på hver pupp... Skikkelig attraksjon

Jeg tror i alle fall ikke at du ikke trenger å slutte nå for Hs del, når nestemann er så langt framme som november. Om du bestemmer deg for å ikke tandemamme, ville jeg sett det an til over sommeren i alle fall, og sett hvordan Hs amming utvikler seg. Ikke gjøre grep bare fordi det kanskje blir problemer. Men det er mine tanker.

Lykke til i prosessen uansett utfall!
Gammel 16-06-2012, 10:16
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Aller først tror jeg at jeg ville sagt fra til svigers. "Jeg har forstått at dere helst vil at vi skal avslutte ammingen. Det har dere klart og tydelig fått fram. Nå trenger jeg å få like tydelig fram til dere at dette er en sak mellom meg og E, og nå må dere slutte å snakke om dette. Jeg ønsker ingen flere kommentarer om det, og det må starte nå hvis jeg skal orke å tilbringe tid med dere." Om du ikke klarer å ta det, så si at mannen din skal ta det.

For det andre. Vondt under amming. I hear you! Det kan være kjempevondt! Selv ønsket jeg ikke å avslutte, så jeg fortsatte til tross for smerter, men jeg sier ikke at det er det som er riktig for deg. Men det jeg gjorde var å begrense ammingen litt. Det hjalp. Begrenset både i antall og ikke minst varighet. Kunne si at ja, du skal få pupp, men bare en liten stund fordi det er å vedig vondt i puppen. Og så sa jeg etter en liten stund at nå er det veldig ømt, nå må du snart slutte. Og litt etter det - sånn, nå må du slippe. Så i stedet for ammeøkter på 10-30 minutter som hun egentlig ville ha, så fikk hun kanskje et par minutter. Da Petter ammet i Ludviks graviditet var det merkelig nok ikke like smertefullt...

Ang. tandemamming: Det kan være litt slitsomt, og jeg synes særlig nattamming av to var innmari slitsomt en periode. Men bortsett fra det, så var det bare flott. Jeg ammet ikke så ofte begge helt samtidig, men Martine kunne få samtidig om vi var hjemme. Og en liten sup i ny og ne, eller en lang, deilig ammeøkt etter at lillebror hadde sovnet var en fin tilknytningsstund for nybakt tobarnsmor og storesøster! Og brystspreng! Hallo, så deilig det er å spørre om et erfarent og varsomt diebarn kan ta unna litt spreng før man legger til en liten bylt med sugekraft som en industristøvsuger, bare mindre varsom! Bare det er verdt å tandemamme for

Nå ble dette et veldig tandemamming-vennlig innlegg, altså, men jeg må bare gjenta at selv om det var verdt en del smerter for meg, så må du kjenne etter hva du orker og vil. Men be svigers klappe igjen så du vet at det er DIN avgjørelse, ikke noe du i etterkant føler at du ble presset til...

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 16-06-2012, 10:51
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Nå var mine første litt yngre og tettere - men litt det samme likevel. jeg jadde mammas ord lagt inn i ryggmargen og tandemamming (eller langtidsamming) kunne liksom ikke falt meg inn enda. Så, da jeg ble gravid med nr to da nr en var 9 mnd sluttet jeg å amme et par måneder etterpå. Nettopp av den grunnen du skriver - så det ikke skulle bli så tet toppi med babyen... Og det er vel en av de tingene jeg angrer på i dag - puppen var så viktig på henne. Hun hadde trengt den lenge enda - hadde sikekrt vært det beste med tandemamming for de to. (Men det var HLET fjernt for meg altså). Så uansett hva du velger - følg hjertet ditt!!!! Ikke andres hjerter eller hva du tror er "riktig". men den stemmen INNE I DEG som ofte sier noe om den får lov.....
Svar med sitat
Gammel 16-06-2012, 12:08
Hybelkaninen Hybelkaninen er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 387
Hybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond repute
Standard

I overgangen fra ett til to barn tenker jeg at ditt overskudd veier tungt. Om du trives med ammingen (bortsett fra smertene da) er det jo ikke noe i veien for å fortsette. Blir du sliten av det er du i en fase det er lurt å samle litt krefter. Uansett hva du velger har du gjort en super innsats i den tiden hvor morsmelk er viktigst.
Svar med sitat
Gammel 20-06-2012, 22:20
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Jeg fortatte å amme Kristine da jeg ble gravid med Emilie, men det gjorde vondt og jeg ble veldig sliten. Ikke bare av det, men av å være gravid - og ha to små barn i tillegg. Til slutt sa faren min at nå måtte jeg stoppe. Da var Kristine over to, og det var litt godt at noen sa det til meg. Så jeg trappet ned - og fikk mer energi.
Men he he - jeg hadde ikke likt det hvis svigers hadde blandet seg inn. Og heller ikke moren min. Det er så sjelden faren min sier noe - så det var mer OK.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:49.

HOVEDSIDER