Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-09-2011, 16:08
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard Å legge alene

Jeg fikk ikke så mye respons på dette innlegget i en annen tråd, så jeg prøver å lage en egen tråd. Setter pris på alle innspill.

Vi trøbler litt med legging for tida de kveldene jeg er alene om leggingen. Jeg er alene med jentene 1-2 kvelder i uka, fordi mannen jobber turnus. På soverommet har vi storsenga, som begge kommer krypende oppi i løpet av natta, stort sett, og jentene har hver sin enkeltseng stående mot hverandre. Lillemor er nøye med at hun vil sovne i "lillesenga", mens storesøster ikke er så opptatt av hvor hun ligger, bare hun får litt kos.

Så, for tida foregår leggingene slik: Vi kryper oppi lillesøsters seng alle tre og leser en bok, så følger jeg storesøster over i hennes seng, gir henne en god kos, og legger meg hos lillesøster til hun sovner. Når lillesøster har sovnet, gir jeg storesøster en god kos til og går ut i stua. Da sovner hun rolig og trygt. Problemet er i den fasen jeg ligger hos lillesøster. Da er storesøster ganske sår, smågråter litt, setter seg opp og er tydelig utålmodig på at lillesøster skal sovne. Og jo mer utålmodig storesøster er, jo lenger tid bruker lillesøster på å sovne. Jeg har snakket med storesøster om dette, og det hun sliter med, er at hun vil holde seg våken til lillesøster har sovnet slik at hun får kost litt til med meg før hun sovner. Hun er gjerne kjempetrøtt på dette tidspunktet, og sliter med å holde seg våken, samtidig som hun blir forstyrret av lillesøster som gjerne skravler og synger litt før hun sovner. Og som stadig setter seg opp for å se hva som er galt med storesøster.

Har dere noen lure forslag til meg på hvordan vi gjøre dette litt smidigere, og slik at storesøster føler seg ordentlig ivaretatt? Jeg har foreslått for henne at hun sitter i stua og gjør noe hyggelig mens jeg legger lillesøster, men hun vil helst være på soverommet sammen med oss. Dessuten vil hun gjerne legge seg på dette tidspunktet. Sovne i storsenga er ikke et godt alternativ for lillesøster, og ikke for meg heller, egentlig.

Når mannen er hjemme, leser han for lillesøster i senga, mens jeg leser for storesøster i stua. Når lillesøster er klar for mammakos i senga, overtar pappa lesing og stelling av storesøster, følger henne inn i senga, koser og går ut i stua igjen. Svisj-svisj, og alle sovner fornøyd.

Innspill?

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Gammel 30-09-2011, 16:45
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

eg er ofte om aleine med legginga, og må ærlig talt sei at eg har "avvent" mine med den voldsomme sengekosinga, for ellers går det ikkje ann å legge fleire litt store barn aleine. Sikkert feil å råde om slikt på eit sånnt forum.........
Mine som er født i 05 og 08 legges aleine uten problem, me dekker kosebehovet på ettermiddagen i stadenfor.

Går det ann å kose før legging og ikkje så voldsomt i akuratt leggesituasjonen?
Svar med sitat
Gammel 30-09-2011, 16:57
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Skulle gjerne hatt løsningen for deg altså. Om jeg legger mine to aleine er det blitt til at eldste legger seg der hvor jeg ligger med minstemann, og han er stort sett stille som en mus og sovner fort. Og så er jeg innstilt på at kanskje det kommer til å ta en evighet, men at den evigheten skal jeg i alle fall nyte, så får jeg sikkert kvelden tilbake en annen dag. Eneste forslag jeg har er å ta en prat med storesøster en dag dere har en rolig god-stund, og høre hva hun tenker om saken, fortelle hva du tenker og prøve å komme opp med en felles løsning...

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 30-09-2011, 17:22
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

jeg vet ikke om storesøster helt kan føle seg så mye mer ivaretatt enn det hun er. Hun ønsker mer nærhet og kos i akkurat den stunden hun ikke kan få den.

Mitt toppråd ville vært å legge dere i samme sang alle tre, men du sier at det ikke er aktuelt. Og så ville det neste være det du har prøvd, å skape en liten hyggestund for storesøster mens lillesøster sovner, men det synes ikke hun er aktuelt. Kan du gjøre den kosestunden for henne ennå hyggelige slik at det frister mer? jeg går ut fra at det ikke er aktuelt at storesøster legger seg først?

Dersom dere alle ikke kan sovne i samme seng, så hun jo vente på tur. Hun har fått tilbud om å være oppe og gjøre noe hyggelig mens hun venter, men hun velger å være på rommet med dere. Da tenker jeg at hun må også velge å ligge ned og være rolig... Det er litt hardt, og særlig for en femåring som bare ønsker litt kos og som kanskje er litt sjalu (?), men jeg ser ingen andre løsninger her og nå.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 30-09-2011, 19:35
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Hva med å synge for Lillesøster - da blir det jo også å synge for Storesøster?
Gammel 30-09-2011, 19:50
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Hva med å avtale at du rett og slett vekker henne om hun sovner? Hun kommer jo ikke til å bli lys våken av det vil jeg tro, bare "grynte-våken". Det hadde nok jeg gjort. Enten det, eller stille krav om at hun skulle være stille på soverommet, eller vente i stua. Fritt valg - men at bråk (jaja, surv, holde lillesøster våken) ikke er greit. Jeg har blitt strengere etter som ungene blir større, og "oppmerksomhetsbråk" som går utover andres søvn, det er jeg ganske streng på.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 30-09-2011, 19:56
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Jeg har blitt strengere etter som ungene blir større, og "oppmerksomhetsbråk" som går utover andres søvn, det er jeg ganske streng på.
Godt å høre at det ikke bare er meg. Når jeg leste hovedinnlegget så fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet med tanke på hvordan jeg reagerer på slikt....

Ingen gode råd herfra altså, svisj...
Gammel 30-09-2011, 20:03
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Vi pleier å sovne i senga alle tre om jeg er aleine med dem, men det er et absolutt kriterium at det skal være helt helt stille. Hvis ikke det går må jeg prioritere lillebror og da må storebror vente i sin seng/se tv eller noe annet til lillebror har sovna. Her er jeg streng.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 30-09-2011, 20:08
Vamamma sin avatar
Vamamma Vamamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,139
Vamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond repute
Standard

Du sier at det er uaktuelt at de sovner i storsengen. Men, kan begge jentene legge seg i samme ''lilleseng'', slik at du får kost med begge samtidig og kanskje de tilogmed sovner sammen?
Gammel 30-09-2011, 20:42
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard

Takk for mange gode råd og innspill.

Ja, vi har snakket mye om at hvis storesøster skal være med oss inn på soverommet, så må hun være rolig. Men når det blir sår gråt, er det vanskelig å be henne være stille eller gå ut. Jeg føler meg litt i en skvis, for vi kunne nok øvd på at lillesøster sovnet uten kos, men jeg vil gjerne ha den kosestunden med henne litt til. Jeg og storesøster har snakket mye om at hun alltid ble kost i søvn da hun var på lillesøster sin alder.

At jentene sovner sammen, har vi prøvd litt halvhjertet, jeg kan gi det et nytt forsøk. Ellers får jeg bare prate mer med storesøster om dette, slike ting har jo en tendens til å snu litt av seg selv (særlig etter at jeg har fortalt om det her ).

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:56.

HOVEDSIDER