Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-03-2006, 12:28
Kjersti sin avatar
Kjersti Kjersti er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,194
Kjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant futureKjersti has a brilliant future
Standard Deres beste Supre-ammeråd-for-å-øke-produksjonen-radikalt-tråd

Hei alle kloke, supre damer på disse sidene.

Kan vi lage en Sticky-tråd over alle de beste rådene for å få opp melkeproduksjonen. Jeg trenger disse rådene til ett spesielt tilfelle akkurat NÅ!! Men, tenkte det kunne være en fin tråd å lage på generelt grunnlag, for alle som tidvis, av ulike årsaker, sliter med produksjonen og må gjøre litt spesialtiltak for å få litt fortgang. Dette tilfellet gjelder en helt nyfødt, men rådene kan vel som regel gjelde nesten uansett alder?

Så kom igjen damer, med alle deres gode og gjennomprøvde råd!!

Mamma til Gulljenta feb. 2001 og Ekko Jan. 2004

Har barna det bra, så har vi det bra
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 13:51
Lavendel sin avatar
Lavendel Lavendel er offline
Senior Member

Sted: Vestfold
Meldinger: 2,499
Lavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond repute
Standard

Generelt: Skape et godt grunlag, spise nok og jevnlig, drikke masse vann, sørge for nok hvile.

- Drikke ammete, 3 kopper daglig.

- ta tilskudd av mangan- et sporstoff som øker melkeproduksjonen (samt tilknytningen til barnet.)
Naturlige kilder er bl a : Nøtter, mandler, avocado, naturris, oliven, belgplanter

- legge barnet til brystet så ofte det viser tegn til interesse, aldri utsette matingen, være var på hvert minste lille tegn

- bære babyen- øker tilknytningen og lærer barnet bedre å kjenne

- smøre brystene med brystolje fra Weleda, stimulerer og virker avspennende

- sørge for at man selv er avslappet og mest mulig rolig (få seg litt massasje selv feks..)

*You must be the change you wish to see in the world*
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 14:09
Halvormamma Halvormamma er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,395
Halvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant futureHalvormamma has a brilliant future
Standard

Fin- fine råd som Lavendel kommer med her.
Jeg legger til:
* Ha troen på seg selv- og si: jeg har masse melk. Og jeg kan fullamme mitt barn!
* Vørterøl
* Havresuppe
* Amme, amme, amme masse. Og våkner man med to fulle morgen pupper, og barnet bare orker en. Så pump ut slik at det ikke blir ubehag. Det gjorde jeg. Og fikk en voldsom produksjon (les 270ml på en pupp)
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 15:00
Al-Kemia sin avatar
Al-Kemia Al-Kemia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Ski
Meldinger: 1,270
Al-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond reputeAl-Kemia has a reputation beyond repute
Standard

pumpe 3x 20 min pr dag
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 20:30
Camilla* sin avatar
Camilla* Camilla* er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 433
Camilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud of
Standard

- Legge forholdene til rette for å slappe av, spise og drikke godt og ikke stresse
- Legg barnet til brystet når barnet vil ha mat, tilby når barnet viser tegn på å ville ha pupp
- Samsoving (og nattamming)
- Ett glass vin (anbefales at barnet er over 6 uker, de umodne organene) (og forresten: inntak over dette kan hemme utdrivningen)
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 20:50
jucie jucie er offline
Member

Medlem siden: Mar 2006
Sted: midt i europa
Meldinger: 58
jucie will become famous soon enough
Standard

jeg slet masse med dette og det hjalp litt å ha varme, våte omslag på brystene rett før amming.

men det mest verdifulle tipset er ro. mor må være avslappet og ha troen på at det skal funke!
Gammel 27-03-2006, 21:39
(-: (-: er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 617
(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute
Standard

- Sørge for at barnet har godt sugetak. Melke ut litt hvis brystet er for sprengt og stort.
- Sende far og barn ut på tur om ettermiddagen, mens mor gjør ingenting (les: ingenting).

2003
2004
2007
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 21:43
Abyss Abyss er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 5,753
Abyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond repute
Standard

- Amme mye og bytte pupp ofte.
- Amme ofte heller enn veldig lenge av gangen.
- Samsove slik at barnet kan die konstant.
- Kose seg mad ammingen, tenke at man har verdens vakreste baby.
- Spise sunt - man trenger masse næring hvis man skal produsere mye melk.
- Forsøksvis sove ganske mye - her kommer også samsovingen inn i bildet.
- Motivasjon er egentlig også viktig. Jeg fikk masse selvtillit og motivasjon av å lese Nylander. Men kanskje har ikke alle det slik (?)
Gammel 27-03-2006, 21:59
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Riktig sugetak! Det må til for at brystet skal tømmes skikkelig og dermed få beskjed om å øke produksjonen. En ammebok jeg har nevner dette som der aller viktigste tiltaket for øking og hyppigste årsak til for liten produksjon. Se her, side 40

Se også på side 103 og videre om for lite melk.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 19-04-2006, 13:59
Hannah sin avatar
Hannah Hannah er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 118
Hannah is on a distinguished road
Standard

I tillegg til det som er nevnt over her, så hjalp det meg å spise Cashew nøtter. Og når jeg ikke fikk noe annet til å fungere (fullpumpet i nesten 14 mnd, og ammet ikke i det heletatt pga at guten min hadde ganespalte) så gikk jeg til legen og fikk Afipran tabletter. Dette er kvalmestillende medisin, men økt melkeproduksjon som en bivirkning

Det er ikke alle lege som har hørt om dette, heller ikke min, men jeg fikk tablettene likevel. Det anbefales å ta 30 mg i 5 dager, 20 mg i 5 dager og 10 mg i 5 dager. Dette var veldig effektivt for meg.

MEN dette er altså et råd, som absolutt siste utvei, når ingenting av det andre som er nevnt her i tråden hjelper.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:56.

HOVEDSIDER