Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-10-2014, 19:59
Balanse sin avatar
Balanse Balanse er offline
Junior Member

Medlem siden: Mar 2014
Sted: Vestfold
Meldinger: 14
Balanse is on a distinguished road
Standard Lite melk og manglende utdrivningsrefleks

Jeg er ganske ny her på forumet, hei og hopp! Har en utfordring jeg håper dere erfarne mammaer kan hjelpe meg med litt konstruktive innspill på? Mitt høyeste ønske er å fullamme så lenge som mulig!

17.oktober fødte jeg ei nydelig jente her hjemme, 18 dager før termin - min førstefødte. Jeg er enestående mor og har fått tett oppfølging av hjemmefødseljordmor i etterkant. Frøkna mi er 10 dager i dag. Fødselsvekta hennes var 3115 g. Hun gikk ned til 2900 g på to dager, deretter til 2800 g - grensa for de 10%. Her har hun holdt seg de siste 5 dagene. Var på sykehuset i dag for å sjekke henne, men alt er fint og blodprøvene var ok.

Jeg ammer alt jeg kan, men har rett og slett for lite melk Har fått låne en elektrisk brystpumpe som jeg bruker hver 3.time. Utdrivningsrefleksen har ikke kommet i gang heller, det drypper men melkespruten står ikke akkurat i taket slik jeg hører fra andre at det kan gjøre... Det føltes som om brystene var mer oppblåst og større like etter fødsel, så jeg frykter å miste melka. Prøver å ikke stresse, men puh, hvor mye kan ett menneske tåle liksom!

Siden vekta ikke kommer seg opp har jordmor satt meg på følgende "regime" siden fredag (4 dager siden): Hver tredje time skal hun mates. Først får hun suge av begge bryst, deretter 60 ml morsmelkerstatning på flaske og til slutt skal jeg pumpe meg 10 min. Det jeg får ut (som regel 15-20 ml har jeg oppi neste flaskemåltid).

Siden jeg er alene om omsorgen blir dette opplegget slitsomt i lengden, fordi jeg ikke har jevnlig avlastning. Foreldre og venner kommer innom omtrent daglig, så jeg får sovet ut litt, men de kan jo ikke amme henne eller melke ut for meg Vi samsover på rommet, jeg vil gjerne bære vesla (Angelpack fra bæreglede er på vei) og vi har masse hud-til-hud-kontakt for å påvirke oxytocin.

Hun er en liten kosegris som elsker å sove eller ligge å kosesutte på puppen min. Vanskelig å vekke henne (tar av klær, skifter bleie, masserer hender og føtter) til måltidene. Jeg syns det er fortvilende å ikke ha nok melk til jenta mi, og skal forsøke akupunktur i morgen. Visualiserer elver med rennende melk, gjør avspenning, bruker varmeflaske på brystene før amming/pumping, drikker amme-te, spiser havregrøt og har sannelig kjøpt vørterøl i dag som jeg aldri har smakt før en gang...

Har dere noen gode råd til meg?
Gammel 27-10-2014, 22:06
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg synes det virker som om du gjør en kjempeinnsats. Men du: Å være uthvilt er nesten det aller, aller viktigste for melkeproduksjonen. Hviler du nok? Bare ligger og sover og døser sammen med babyen? Jeg tenker at dersom du er sliten, er kanskje en "hvile-kur" stedet å starte?

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
CarinaNV (06-11-2014)
Gammel 27-10-2014, 23:30
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Gratulerer så mye med baby! Så hyggelig! Det virker på meg som om du gjør masse allerede... men hva tenker du selv, føler du at du klarer å slappe av med det hele? Husker selv hvor stresset jeg var på det meste, med min første, og kanskje derfor er jeg raskt ute til å nevne det når andre søker råd...det å slappe av, tenke at man gjør sitt beste, og at uansett vil ting ordne seg, på en eller annen måte.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 28-10-2014, 00:55
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Gratulerer så mye med den lille!!

Regimet ditt høres stressende ut.. Jeg tenker som Fjummsi, at en hvilekur kan være stedet å starte Jeg slet selv med utdrivningsrefleksen med førstemann, og stress var det verste. Jeg måtte legge meg ned for at det i det hele tatt skulle komme noe melk (og helst gjøre noe annet samtidig, som å ligge på sofaen og se TV mens jeg ammet, dersom jeg bare la meg ned for å amme -så klarte jeg ikke å slappe av godt nok..). I ettertid hørte jeg om en nesespray som hjelper utdrivningsrefleksen i gang, kanskje det kunne være noe for deg, som en starthjelp? Det kommer sikkert uansett mere melk enn du tror. Melkespruten sto aldri i taket med førstemann her, selv om jeg ammet i 10mnd. Men med andremann derimot..! Men da var utdrivningsrefleksen en helt annen også.

Lykke til videre!!

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 28-10-2014, 10:23
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

til deg! Og gratulerer så mye med jenta!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har også slitt med dårlig utdrivningsrefleks og litt knapt med melk.

Min nest eldste (som nå er en stor gutt på nesten 1.80 btw) var slik som di jente. Han var trøtt og lite sugevillig. Han la dårlig eller lite på seg i starten. Vi måtte også gi han en del tillegg i starten. Men jeg hadde jo fullammet eldste i nesten fire måneder (selv om det også der var litt trøblete i starten), og jeg visste at jeg kunne produsere mer melk enn det jeg gjorde i starten på nest eldste.

Jeg husker ikke alle detaljer nå, men jeg handmelket meg etter at han hadde diet ferdig. Jeg fikk heller ikke ut så mye, kanskje 15-30 ml?, men samtidig så er det ganske mye for en liten baby! Og den feteste melka kommer sist, så det er flott at du klarer å pumpe ut litt som jenta di så kan få. Jeg tror også jeg prøvde å vente til han var skikkelig våken før jeg ammet han, men det kan jo være vanskelig med de helt små. Når han da ble noen uker gammel ble han mer våken og sugevillig. Jeg kuttet ut tillegget da litt og litt, og fullammet han fra han var 6 uker gammel. I ettertid har jeg tenkt om det ble en vond sirkel i starten, med litt slapp baby, lite diing, lite melk og enda slappere baby. Og at tillegget var med på å bryte dette mønsteret.

Men det jeg erfarte (og har erfart senere og) er at utdrivningsrefleksen min er veldig ømtålig. En liten tanke om at nå er det tomt for melk, eller noe som helst negativt, så stoppet det opp. Så jeg måtte avlede meg selv mye, slik at jeg slappet mest mulig av og ikke poppet opp med en liten negativ tanke, særlig knytta til at babyen begynte å svelge litt sjeldnere. Som avledning brukte jeg å synge høyt, høre lydbok, gå fram og tilbake med babyen til brystet, se tv osv. Jeg tror også jeg prøvde å drikke ammete eller varm melk med honning rett før amming. Når jeg handmelket så prøvde jeg den sprayen for å gi bedre utdrivningsrefleks, kanskje det virka litt??

Og det jeg virkelig husker fra den tida med nest eldste er fortvilelsen, sårheta, utmattelsen. Så du har all min sympati og støtte på at dette oppleves vanskelig nå. Og som deg var jeg svært innstilt på å fullamme, og hadde lest mye om det på forhånd, men "dessverre" så skal det klaffe både biologisk hos mor og hos barn. Men selv om det er vanskelig nå så betyr ikke det at du aldri kommer til å fullamme senere, mye kan endre seg når babyen bare litt eldre.

Og har du mulighet, la andre ta flaskevask, husarbeid, handling osv osv. Du trenger som de andre skriver her, mest mulig hvile og avslapning. Og prøv så langt som mulig (vet det ikke er lett) å ikke bekymre deg for om babyen går opp i vekt, om melka aldri kommer osv.

Lykke til! Og bare spør her inne, det er mange damer her med erfaring!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 28-10-2014, 20:19
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Høres ut som den sprayen er det eneste du ikke har prøvd - jeg ville kjøpt den i morgen den dag.

Og så hvile mest mulig. Småsove med baby er superkoselig. Og gratulerer.

Gammel 30-10-2014, 15:34
Balanse sin avatar
Balanse Balanse er offline
Junior Member

Medlem siden: Mar 2014
Sted: Vestfold
Meldinger: 14
Balanse is on a distinguished road
Standard

Hjertelig takk for gode råd og tilbakemeldinger!

Har veiet henne på helsestasjonen med to dagers mellomrom. Tirsdag var hun gått opp til 2896 g, og i dag målte helsesøter 2970 g. Snart er Alva på sin egen fødselsvekt på 3115 g �� Babyer skal legge på seg minst 150 g pr uke i følge helsesøster, og nå har hun gått opp 74 g bare siden tirsdag. Jeg har fått kjøpt Syntocinon, som i alle fall gjør at det drypper fra brystet ved mating. Lurer på å kutte litt ned på pumpinga etter hvert måltid, som er det mest krevende. Hun henger i puppen min fra kl 18 til vi går til sengs rundt midnatt.

Er utrolig lettet over at det har snudd! Senker skuldrene, og la inn en hviledag i går med amming og soving i senga. Nå handler det om å få etablert mer melkeproduksjon. Akupunktur i morgen, alfaalfaspirer står i kjøkkenvinduet, havregrøten ble både frokost og lunsj - men vørterøl klarer jeg ikke å få i meg
CarinaNV (06-11-2014)
Gammel 30-10-2014, 19:31
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Lykke til videre Balanse. Det høres lurt ut med hviledager. Å senke skuldrene. Selv om ikke alle barn følger alle kurver pleier det å gå så fint Jeg tenker alltid på min kusine i slike situasjoner -hun var av de minste babyene i Norge (ikke overdrevet) hele hennes første leveår. Hun drakk melk fire ganger i DØGNET. Men mammaen så ikke noe annet enn en sunn og frisk unge, og nektet å endre på noe (hun fikk støtte av sin legemann). Så hun ammet fire ganger i døgnet og hadde en bitteliten knøtt av en ettåring som i dag er frisk og fin og like stor som alle andre.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 31-10-2014, 17:55
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Høres ut som om dette kommer til å fungere kjempefint! Supert at du fikk lagt inn hviledager, fortsett med det innimellom. I alle fall halve, om ikke annet. Det er en stor jobb å ha en baby alene, og med amming attpå er det jammen meg et stort stykke arbeid. Men det som er så fint, er at det slitsomme bare varer en kort stund, så blir det så lettvint og greit!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:32.

HOVEDSIDER