Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-08-2013, 23:07
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard Amme i barnehagen

Hei dere!
Snuppa mi begynner i bhg denne uken.
Hun er 18 mnd og jeg ammer fortsatt mye. Også natt.
Hun får når hun vil ha.
Er usikker om det er greit å amme henne litt i bhg før jeg går om hun gir signal at hun vil ha puppen.
Da hun var hjemme med pappaen fungerte avskjeden kjempefint om hun fikk puppen rett før. Hun blir også tryggere og mer selvstendig i sosiale settinger når hun har fått litt pupp.
Tenker også at sannsynligvis er det mest aktuelt i starten i bhg. Ser litt for meg at hun etterhvert vil være så busy med å komme i gang med leking, og ikke ha tid til puppen.
Innspill/erfaringer?
Svar med sitat
Medlemmer som liker Flores sin Post:
petunia (13-08-2013)
Gammel 12-08-2013, 23:19
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,003
Smithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant future
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Flores Vis post
Da hun var hjemme med pappaen fungerte avskjeden kjempefint om hun fikk puppen rett før. Hun blir også tryggere og mer selvstendig i sosiale settinger når hun har fått litt pupp
Det er også min erfaring, og da tenker jeg det er veldig fint at hun får dersom hun gir uttrykk for at hun ønsker det. Hvorfor tenker du at det ikke skulle være greit?

Ally (10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker Smithton sin Post:
Jordbær (15-08-2013)
Gammel 13-08-2013, 00:00
Flores Flores er offline
Junior Member

Standard

Vet ikke helt. Antagelig fordi et par av de ansatte har sagt at det er best at hun lærer at det ikke er amming i bhg....
Svar med sitat
Gammel 13-08-2013, 09:32
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Det er bare tull at hun skal "lære seg at det ikke er pupp i bhg" som noen ansatte antyder.

Hun vet allerede svært godt at det bare er pupp når mamma er tilstede, og hun lærer at du ikke er tilstede i bhg hele tiden like raskt om hun får pupp ved levering/henting.

Ja, kanskje hun til og med lærer det raskere om hun får pupp fordi hun da er tryggere, og tryggere barn tilpasser seg raskere nye miljø.

Det er vel så mange personlige meninger som faglig forankrede standpunkt som regjerer i barnehagene der ute - og det at barn må lære at de ikke kan få pupp av mamma innenfor barnehagens vegger er helt klart i kategorien "personlig mening". Og da rangerer din mening om hva som er best for ditt barn like høyt om ikke høyere enn de ansattes mening...

Det kan være lurt å "øve inn et svar" på slike meninger om du velger å fortsette å amme ved levering. Da er du forberedt og trenger ikke være anspent på om noen skal si noe... For eksempel noe slikt som "dette fungerer fint for oss", eller "Snuppa blir trygg av å die litt, og når hun føler seg trygg er det lettere for henne å tilpasse seg her i barnehagen."

Lykke til!

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Følgende 6 medlemmer liker Ingrid sin post:
Belladonna (13-08-2013), CarinaNV (13-08-2013), Jordbær (15-08-2013), Nselk (13-08-2013), petunia (13-08-2013), Smithton (13-08-2013)
Gammel 13-08-2013, 13:26
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Det er så mange personlige meninger rundt amming og barnehagepersonalet er ikke nødvendigvis eksperter på ALT som har med trygge barn i barnehage å gjøre.
Jeg har ammet alle mine tre barn i barnehagen. Hadde ikke klart å gjort det annerledes. Kjipt at du fikk sånne kommentarer om at "det ikke ammes i bhg". Fort at man føler at man gjør noe galt i deres øyne da. Litt på siden, men jeg fikk i våres kommentarer flere dager på rad om at det var best for barnet om det kom tidlig på morgenen og kom igang samtidig med de andre barna - hva som fungerte for oss var visst mindre interessant bare hun fikk understreket hva hun mente. Jeg ble fort litt svar skyldig, men heldigvis satte mannen/pappaen henne på plass på en vennlig og bestemt måte som etterlot null tvil om at dette ville vi styre selv.
Jordbær (15-08-2013)
Gammel 13-08-2013, 14:30
Flores Flores er offline
Junior Member

Standard

Tusen takk for støtte og fine svar!!! Betyr mye!
Det gikk kjempefint i dag.
Da jeg skulle gå ga hun tegn om at hun ville ha puppen, og vi gikk til en sofa for oss selv og ammet. Hadde sagt i fra til den ansatte på forhånd at jeg ville gjøre det sånn.
Merker på snuppa med en gang etterpå at hun blir kvikkerer og tryggere. Da jeg sa ha det holdt hun seg først litt fast i meg, så avledet jeg og den ansatte litt, den ansatte plukket henne opp, og så vinket snuppa ha det til meg.
Det hadde aldri fungert sånn om hun ikke hadde fått seg den "påtåren" før jeg dro! Er så lykkelig for at jeg fulgte mammahjertet mitt og gjorde det jeg mener er best for henne.
Men utrolig viktig med innspill og støtte fra dere som tenker likt som meg, da det er som nevnt her, mange ulike meninger der ute!
Svar med sitat
Følgende 10 medlemmer liker Flores sin post:
Belladonna (13-08-2013), fjummsi (19-08-2013), Godemine (17-08-2013), Ingrid (13-08-2013), Jordbær (15-08-2013), Kivi (14-08-2013), Maman (14-08-2013), Nselk (13-08-2013), petunia (20-08-2013), Smithton (13-08-2013)
Gammel 13-08-2013, 18:05
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Så godt å høre at dagen ble god!

Ja, uten støtte fra likesinnede er det ofte vanskelig å klare og tørre å være seg selv.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Ingrid sin post:
Maman (14-08-2013), petunia (20-08-2013)
Gammel 14-08-2013, 19:21
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard

Så bra at det fungerte godt, det høres ut som dere har en god plan for levering! Da eldstemor begynte i barnehagen var hun 2,5 år, og hun fikk også litt pupp ved henting. Ikke ved levering, for det fungerte ikke for oss. Den lille skitne og slitne klumpen som krøllet seg opp på fanget mitt i garderoben og bare koblet helt ut (eller på ) etter barnehagedagen.

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Følgende 4 medlemmer liker svisj sin post:
Gyda (14-08-2013), Kivi (14-08-2013), petunia (20-08-2013), Smithton (14-08-2013)
Gammel 20-08-2013, 10:55
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har amma utrolig mye i barnehager :-) Aldri vært noe problem med det, bortsett fra at det ofte blir litt trangt i garderoben. Supert at du gjorde som du visste var rett! Tipper de ansatte ikke maser mer om det når de ser det er lurt.
petunia (20-08-2013)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:15.

HOVEDSIDER