Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-02-2012, 00:47
Vamamma sin avatar
Vamamma Vamamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,139
Vamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond repute
Standard

Enig med Fjumssi om at fødsel er unntakstilstand. Nå hadde jo jeg 4+ år mellom mine og jeg visste at det ville gå veldig bra med eldste og bestemor her hjemme i trygge omgivelser.

Men, hadde jeg hatt mindre mellomrom mellom barna og eldste fortsatt bare hadde vært en liten 2-åring eller noe. Da ville jeg nok hatt en venninnen eller annen back-up som kunne vært med meg på sykehuset slik at mannen kunne vært hjemme skulle det blitt helt krise. En mamma i fødsel må tenke på seg og det som skjer og jeg vet at jeg ikke ville klart å slappe av (i den grad man kan det ) hvis jeg hadde et barn som var totalt ute av seg hjemme.
Gammel 03-02-2012, 11:11
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Våre barn har hatt barnevakt om natta (altså som kom til oss) fra de var ett år gamle tenker jeg (altså fra den alderen da nattammingen ikke var så helt livsnødvendig lenger). Og så har de overnattet borte fra de var halvannet eller deromkring. Tror jeg. Vanskelig å huske sånt!

De har sovet hos søskenbarna sine som bor i nærheten av oss, eller hos besteforeldre, som de kjenner godt. Hos noen av disse (barna mine har seks besteforeldre) samsover de, hos andre ikke. De har alltid godtatt at det er annerledes når man er på besøk. Når de var små har det vært vi som har lagt dem på det nye stedet (ammet i søvn, sunget, lest el.l.), og så har vi gått når de har sovet - og vi har vært der når de våknet. Når de ble større har de blitt lagt og vekket av andre.

Når de ble større har de også overnattet hos venner. Og storesøster har vært flere ganger alene i Spania hos sine besteforeldre en uke eller to uker uten oss. Lillebror skal gjøre samme turen nå denne våren, han er seks år nå (storesøster var litt yngre da hun gjorde det for første gang). Siden vi har en spansk bestemor synes jeg det er viktig for dem å bli kjent med henne, og med hennes hjem, på en litt ordentlig måte. Og det er ikke alltid vi har anledning til å være med. Så da har det blitt sånn.

Med andre ord: det ser ut til at vi er mer aktive på overnattingene enn resten av dere her inne Men så har vi også mye nettverk rundt oss som barna kjenner godt, både familie og venner.

Når det gjaldt fødselen av lillebror så slapp imidlertid storesøster å overnatte borte - vi fødte hjemme :-)
Gammel 03-02-2012, 12:31
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hildeborg Vis post
Med andre ord: det ser ut til at vi er mer aktive på overnattingene enn resten av dere her inne Men så har vi også mye nettverk rundt oss som barna kjenner godt, både familie og venner.
Dette er jo egentlig et veldig avgjørende punkt tenker jeg i forhold til hvor tidlig barna overnatter vekke. Sammen med hvor trygge vi foreldre er på disse relasjonene, at en vet at barnet vil få den trøsten det trenger om ting skulle bli vanskelig og slikt.
Gammel 03-02-2012, 12:50
Hildeborg sin avatar
Senior Member

Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gyda Vis post
Dette er jo egentlig et veldig avgjørende punkt tenker jeg i forhold til hvor tidlig barna overnatter vekke. Sammen med hvor trygge vi foreldre er på disse relasjonene, at en vet at barnet vil få den trøsten det trenger om ting skulle bli vanskelig og slikt.
Ja, det er helt klart det som er avgjørende. Selv om besteforeldrene ikke er TiO akkurat, så vet jeg at de trøster, at de bryr seg, og at de ringer oss hvis ting blir vanskelig. Barna har aldri hatt noe i mot å ha barnevakt. Kan egentlig ikke huske at de har protestert. Men hvis de hadde protestert så hadde vi jo droppa det, da.
Gammel 03-02-2012, 19:30
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Så fantastisk med et sånt nettverk Hildeborg! Skulle ønske vi hadde det også. Her har gutta vært med farmor og farfar på hytta en helg hver sommer siden de var hhv 3 og 5 ( dvs tre helgeturer til sammen). Ellers har de overnattet borte 3 ganger tror jeg.
Eldstemann har overnattet hos en kompis et stykke unna, nå i fjor høst.

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 03-02-2012, 23:13
elma sin avatar
elma elma er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 247
elma will become famous soon enough
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gyda Vis post
Veldig sant. Gullet har ett besteforeldrepar og en tante veldig nær som jeg iallefall kan tenke meg hun kommer til å overnatte hos etterhvert, når hun er klar for det.

Sitat:
Opprinnelig postet av Vamamma Vis post
Enig med Fjumssi om at fødsel er unntakstilstand. Nå hadde jo jeg 4+ år mellom mine og jeg visste at det ville gå veldig bra med eldste og bestemor her hjemme i trygge omgivelser.

Men, hadde jeg hatt mindre mellomrom mellom barna og eldste fortsatt bare hadde vært en liten 2-åring eller noe. Da ville jeg nok hatt en venninnen eller annen back-up som kunne vært med meg på sykehuset slik at mannen kunne vært hjemme skulle det blitt helt krise. En mamma i fødsel må tenke på seg og det som skjer og jeg vet at jeg ikke ville klart å slappe av (i den grad man kan det ) hvis jeg hadde et barn som var totalt ute av seg hjemme.
Helt enig, det er nok en god løsning.

Oy, helt i spania også Hildeborg, det er ikke værst når de er så små Herlig med stort og trygt nettverk.
Svar med sitat
Gammel 04-02-2012, 00:20
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Varierer litt frå barn til barn.
Eldste var baby (husker ikkje heilt.) Han kunne vært med kven som helst, ingen problem for han. Overnatta hjå besteforeldre som han kjenner godt og var trygg på. Venneovernatting trur eg var sånn i tja 4 års alderen kanskje. Nest eldste var på samme måten. Nr 3 var ein heilt anna type og nekta å overnatte hjå nokon, ikkje ein gong hjå besta som bur next door og der ungene går inn og ut dørene som dei vil. Trur han var ca 4 før han fant ut at det var ok, no er han 6 og har ikkje overnatta hjå venner endå, men han har begynt å snakke om det så.... han overnatta i barnehagen uten problem då, og synst det var veldig kjekt
Nest minsta har overnatta maaaange gonger hjå besta (er 3 år no) og det er det kjekkaste ho veit.

Barnevakt bruker me når me vil/kan/må. Ytterst sjelden me er borte begge to. Men hender jo me er på fest og har barnevakt heime hjå oss og me kjem heim utpå natta ein gong.

Synst det er kjempe flott at ungene har mange voksne som står dei nær og som barna er trygge på.
For meg hadde det vore galt å nekte barna å overnatte hjå andre som barna (og me) er trygge på når barna sjølve er klar for det.
Svar med sitat
Gammel 04-02-2012, 10:06
Hildeborg sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Godemine Vis post
Nr 3 var ein heilt anna type og nekta å overnatte hjå nokon, ikkje ein gong hjå besta som bur next door og der ungene går inn og ut dørene som dei vil. Trur han var ca 4 før han fant ut at det var ok, no er han 6 og har ikkje overnatta hjå venner endå, men han har begynt å snakke om det så....
Det er sant at unger er veldig forskjellige Godemine. Lillebror her er mye mer tilbakeholden med slikt. Storesøster ba om slike ting mye tidligere enn det han har gjort. Vi ble faktisk litt overraska da han på egenhånd fant ut at han trodde det ville bli gøy å være med til Spania. Det vil si, vi fortalte ham at det var en mulighet, han tenkte over det, og så svarte han at det hørtes bra ut så lenge han slapp å overnatte Så sa vi at det ikke gikk uten overnatting siden Spania tross alt er langt unna, så tenkte han litt til og nå er han klar som et egg. Men jeg tror ikke han ville vært klar for det i fjor. Da storesøster dro av gårde som femåring hadde hun allerede snakket om det i lange tider...

Og for å ha sagt det en gang til: vi eeeeelsker nettverket vårt, og føler oss veldig priviligerte (selv om det kan bli litt mye av det gode av og til også). Fordelen med å bli boende i byen du vokste opp i! (og med å ha skilte foreldre )

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:54.

HOVEDSIDER