Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Lesekroken

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-07-2010, 20:45
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mafalda Vis post
Det vanskeligste i forhold til voksne synes jeg er å unngå å bli nedlatende eller avvisende. Å finne andre måter å uttrykke seg på i en krangel enn "jeg hører hva du sier og forstår at det er et problem for deg". Slik pleide nemlig min eks ofte å svare meg og jeg kan love at jeg aldri har følt lysten til å ty til vold sterkere enn når jeg ble avspist på en måten i stedet for en skikkelig krangel!
Å si at 'det er et problem for deg' er da også i beste fall et feilslått forsøk på å utøve ivk. Det anvendes jo ikke empati. Hadde det kjentes bedre om han hadde spurt om du var frustrert eller irritert? Såvidt jeg har skjønt så bør det å hjelpe den andre på en empatisk måte å komme i kontakt med følelsene sine være et mål. Problem er ikke en følelse så kanskje ikke rart at du ville regere med aggresjon på et slikt utsagn.
Gammel 25-07-2010, 22:47
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Denne har jeg i hylla - må prøve å få lest den snart! Her har jeg *mye* å lære!
Gammel 26-07-2010, 10:56
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mafalda Vis post
Det vanskeligste i forhold til voksne synes jeg er å unngå å bli nedlatende eller avvisende. Å finne andre måter å uttrykke seg på i en krangel enn "jeg hører hva du sier og forstår at det er et problem for deg". Slik pleide nemlig min eks ofte å svare meg og jeg kan love at jeg aldri har følt lysten til å ty til vold sterkere enn når jeg ble avspist på en måten i stedet for en skikkelig krangel!
Ja, det er kjempevanskelig. Men faktisk kan man lære det - særlig i skriftelig kommunikasjon (da får jeg bedre tenkt meg om). Og jeg merker at mitt hode langsomt sjalter om, slik at jeg får det til også i muntlig kommunikasjon. Det hadde jeg aldri trodd.

Det din x praktiserer er en særdeles utspekulert hersketeknikk, Mafalda. Han setter deg sjakkmatt. Det er derfor du reagerer så sterkt

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 26-07-2010, 18:00
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard Å høre ja'et i nei'et

Her er en artikkel med et eksempel som går på hvordan unngå å bruke tvang i forbindelse med bilstolen http://www.cnvc.dk/Art_At%20hoerejaet.html
Gammel 26-07-2010, 19:38
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Takk for fin lenke, Kivi!

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 26-07-2010, 22:03
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kivi Vis post
Her er en artikkel med et eksempel som går på hvordan unngå å bruke tvang i forbindelse med bilstolen http://www.cnvc.dk/Art_At%20hoerejaet.html
Hmm. Jeg likte ikke denne samtalen mellom mor og toåring jeg. Jeg synes faktisk den var veldig "ubehagelig"....
Gammel 30-07-2010, 20:12
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Hmm. Jeg likte ikke denne samtalen mellom mor og toåring jeg. Jeg synes faktisk den var veldig "ubehagelig"....
Har du lyst å utdype?
Gammel 31-07-2010, 00:04
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joffa Vis post
Har du lyst å utdype?
Ville spørre om det samme, men kom ikke så langt.

jeg tenker generelt at ikke nødvendigvis alt passer i egne situasjoner. Og om alternativet er å presse et illsint barn ned i bilstolen så gir det meg en mye dårligere følelse enn å i det minste forsøke å møte barnet og vise at vi forstår at det f.eks mye heller vil leke enn å kjøre bil.... Vet ikke hva du reagerte på, så skriver bare litt hva jeg tenkte. Og så tenker jeg også at ikke alt føles like realistisk eller gjennomførbart, men det vet man heller ikke før man har forsøkt.... Nå tror jeg det er på tide å køye før jeg rører og roter det til for mye.
Gammel 09-08-2010, 20:25
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Fant dette sitatet av Mahatma Gandhi i dag:

Sitat:
It is better to be violent, if there is violence in our hearts, than to put on the cloak of nonviolence to cover impotence.
Jeg har ikke lest det i noen sammenheng, så helt hva han mente med det vet jeg ikke. Noen som kjenner til dette sitatet, eller lignende sitater fra Gandhi?

Men sett i sammenheng med IVK fikk dette meg til å tenke at man ikke skal spille skuespill, late som man ikke er sint eller lei seg, eller bite tennene hardt sammen mens man er rasende for å bare si de riktige ordene. (Utenom i en overgang for å unngå å starte en konflikt). Det er bedre å puste rolig, telle til 10, og tenke slike tanker som gjør at man faktisk har empati med den andre person (ikke bare sier de riktige ordene og spiller empatisk). Og klarer man ikke dette, så er det bedre å vise sinnet sitt eller at man er lei seg, enn å spille skuespill.
Gammel 09-08-2010, 20:48
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joffa Vis post
Har du lyst å utdype?
Jeg kan prøve, selv om det er litt vanskelig å sette fingeren på, så bær over med meg. Men jeg får følelsen av at moren legger ansvaret for situasjonen over på barnet. Jeg likte heller ikke "Er du villig til at sætte dig ind i bilen?" men det er kanskje fordi jeg bare har hørt slike spørsmål i veldig pressituasjoner. Jeg føler også at hun argumenterer med tid og andre konsepter som en toåring ikke har forutsetning for å forstå. Hun mener også at toåringen skal komme til forslag til hva de skal gjøre (for at moren skal få det hun vil) slik at ansvaret for at situasjonen "løses" overføres til barnet...

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:52.

HOVEDSIDER