Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Lesekroken

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-01-2011, 23:51
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard Barn er vel folk

http://teora.hit.no/dspace/bitstream...eroppgaven.pdf

"Barnehage, skole og andre institusjoner i vår kultur der barn befinner seg, gjennomfører utallige holdningskampanjer, tiltak og program med den hensikt at det skal "bli folk av dem". Barn blir på et vis tingliggjort når de utsettes for læremiddelpakker med ferdighetstrening i for eksempel sosial kompetanse. Det kan virke som om barn er løsrevet fra omgivelsene, kulturen og hverdagslivet de lever i, og som om alle er like. Kan det være at slike programmer for å utvikle sosial kompetanse i noen tilfeller fungerer slik at barns egen handlingsdyktighet hemmes? Tas det hensyn til at barn er forskjellige som individer? Kanskje ett alternativ til alle programmene kan være lesning av Astrid Lindgrens bøker? Jeg forsøker i oppgaven å vise at bøkene kan by på samvær med barn på en likeverdig basis ved å se nærmere på barnebokbarnas styrker og kompetanser. Barna, slik de framstår i bøkene, kan gi inspirasjon og ideer om medmenneskelighet. De viser at menneskeverdet er noe en har med seg fra fødselen av. Barna Lindgren forteller om er allerede "folk". "
Gammel 27-01-2011, 01:25
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

AMEN!!! Leste bare det du skrev i innlegget, men jeg er så inderlig, dundrende enig at jeg nesten ikke kan få sagt det.
Jeg får FNATT av denne tanken om at barn må læres opp til å bli mennesker.
Gammel 27-01-2011, 10:16
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
http://teora.hit.no/dspace/bitstream...eroppgaven.pdf

"Barnehage, skole og andre institusjoner i vår kultur der barn befinner seg, gjennomfører utallige holdningskampanjer, tiltak og program med den hensikt at det skal "bli folk av dem". Barn blir på et vis tingliggjort når de utsettes for læremiddelpakker med ferdighetstrening i for eksempel sosial kompetanse. Det kan virke som om barn er løsrevet fra omgivelsene, kulturen og hverdagslivet de lever i, og som om alle er like. Kan det være at slike programmer for å utvikle sosial kompetanse i noen tilfeller fungerer slik at barns egen handlingsdyktighet hemmes? Tas det hensyn til at barn er forskjellige som individer? Kanskje ett alternativ til alle programmene kan være lesning av Astrid Lindgrens bøker? Jeg forsøker i oppgaven å vise at bøkene kan by på samvær med barn på en likeverdig basis ved å se nærmere på barnebokbarnas styrker og kompetanser. Barna, slik de framstår i bøkene, kan gi inspirasjon og ideer om medmenneskelighet. De viser at menneskeverdet er noe en har med seg fra fødselen av. Barna Lindgren forteller om er allerede "folk". "

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 27-01-2011, 11:32
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av *LoveBugMama* Vis post
AMEN!!! Leste bare det du skrev i innlegget, men jeg er så inderlig, dundrende enig at jeg nesten ikke kan få sagt det.
Jeg får FNATT av denne tanken om at barn må læres opp til å bli mennesker.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:42.

HOVEDSIDER