Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-01-2015, 23:15
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard storbarnsforeldre

http://www.vg.no/nyheter/meninger/fo...re/a/23280102/

Noen som har lest denne? Den får meg til å grue meg til ungene blir ungdommer....

Hva tenker dere som har ungdommer her inne? MÅ det være sånn som hun beskriver, eller finnes det noen som klarer å ha ok forhold til ungdommen sin? Selvfølgelig skal de gjøre litt opprør osv, det er ikke det jeg tenker på, jeg tenker mer på det store bildet; å opprettholde god kommunikasjon, ærlighet, osv... hvordan får man det til? Hva er viktig når man er forelder til ungdommer?

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 06-01-2015, 09:29
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Det går! Jeg har sett flere eksempler på foreldre som klarer å ha god kommunikasjon med ungdommen sin. Jeg har dessverre også sett flere eksempler på hvordan jeg håper jeg *ikke* får det.

Jeg har gått mange runder med om vi har gjort riktige valg opp igjennom oppveksten til guttene, og nå kjenner jeg at vi begynner å nærme oss tiden der vi ser om vi har "gjort riktig". Særlig eldstemann, som nærmer seg 11 år og har vært skikkelig pre-teen en periode, med kjefting, dørsmelling (feks knuste ruta i en dør med stor glassrute), "jeg vil døøø!" osv. MEN, så ser jeg plutselig at han har endret seg *skikkelig* siste halvåret! Vi kjenner ikke gutten igjen!! Han kler seg om morgenen, dusjer uoppfordret, tar ansvar for leksene, hjelper til hjemme, passer lillejenta for oss osv... som på et knips! Og så ser jeg jo at det plutselig kan snu igjen altså, men jeg tenker at da *vet* han hva som er "rett og galt", og vi prater sammen om de viktige tingene også. Jeg tror det er kjempeviktig å prate sammen om de små tingene i oppveksten, så ungene er vant til å prate med foreldrene om det som oppstår av både uviktige og viktige ting... Det er også mye lettere å snappe opp løgner av varierende styrke, når man bruker tid på å lære seg å lese kroppsspråket, tenker jeg. Men igjen, det kan snu like fort "feil vei", så jeg kjenner jeg er spent på tenåringsfasen jeg også. Vi får bare gjøre så godt vi kan hele tiden, tenker jeg (vi er jo bare mennesker, og gudene skal vite at jeg gjør feil valg innimellom her!!), og håpe på at vi legger grunnlaget for god kommunikasjon og ikke minst selvstendige og sterke ungdommer som vet å ta de riktige valgene når det virkelig gjelder...
fjummsi (06-01-2015), petunia (08-01-2015)
Gammel 06-01-2015, 13:07
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tror at ungdommer er like forskjellige som alle andre, og at noen er "lette å oppdra" i den forstand at de ikke har noe voldsomt opprør og oppfører seg slik foreldrene synes det er greit. Kommer hjem til avtalt tid, ikke byr på mange bekymringer. Og så tror jeg det er de som er helt "håpløse". Jeg tror dette ligger litt i personligheten og litt i "oppdragelsen" eller oppveksten. Ved å legge til rette for en god relasjon og gi de gode verdier med seg i barndommen tror jeg de står sterkere rustet til å nå sitt beste potensiale i ungdomstiden. For noen vil det uansett "gå bra", fordi personligheten deres bare er slik. For andre vil ungdomstida by på mye opprør, fortvilede foreldre og angst for barnet sitt - fordi ungdommen er en helt annen type enn førstnevnte. Men likevel kan den nå sitt beste potensialet, for hvordan ville den ungdommen ha vært uten en solid og god barndom? Og så er det så klart en haug av tilfeldigheter inni bildet. Hvem blir vennene? Og hva driver de med?

Jeg har bestemt meg for å ikke bekymre meg så mye over framtida! Jeg har ingen mulighet til å vite hvem mine barn er venner med i ungdomstida, eller hvor mye hjernen deres klarer å utvikle seg før de beveger seg alt for langt fra redet. Det jeg VET at jeg kan gjøre, er å skape en god relasjon mellom meg og barna, og det begynner ikke nå, det begynte allerede før de kom i magen! Jeg kan også hjelpe til og legge til rette slik at de utvikler en god relasjonskompetanse så de står sterkere rustet når de må bevege seg på egne ben (noe de jo gjør allerede fra barnehagealder), og jeg kan legge til rette for at de viktige voksne i livene deres er voksne med gode holdninger som kan tilføre barna mine noe godt (valg av barnehage, og vi byttet skole da vi så at det ikke var bra der vi soknet til). Man har ikke alle mulige valgmuligheter til enhver tid, men man må også huske at det barna opplever som IKKE er så bra i alle fall kan gi grunnlag for samtaler og refleksjoner over hva som ikke er bra, og hvordan det kunne blitt bedre, og hvordan barnet kan forholde seg til det på en (for seg) best mulig måte! Vi kan ikke beskytte barna mot alt som er feil, men vi kan hjelpe dem til å takle det, ruste seg.

Egentlig koker det ned til familierelasjonene tenker jeg. Vi er glade i hverandre, tar vare på hverandre, elsker hverandre ubetinget. Vi danser oss gjennom gleder og jobber oss gjennom utfordringer, og så må vi bare håpe at vi får en "lett" ungdom. Ellers får vi jobbe oss gjennom det på et vis også. Og håpe vi har mer støtte rundt oss i form av gode venner/samtalepartnere også når ungene blir større. For eksempel slik som dette forumet.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
petunia (08-01-2015)
Gammel 08-01-2015, 09:44
petunia sin avatar
Senior Member

petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Det går! Jeg har sett flere eksempler på foreldre som klarer å ha god kommunikasjon med ungdommen sin.
Godt å høre Jeg vet jo det må finnes fine eksempler også, men man hører så mye rart, og jeg kjenner ingen med ungdommer enda. Savner litt fokus på hvor fint det kan være med ungdommer også!

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post

Jeg har bestemt meg for å ikke bekymre meg så mye over framtida!

Egentlig koker det ned til familierelasjonene tenker jeg. Vi er glade i hverandre, tar vare på hverandre, elsker hverandre ubetinget. Vi danser oss gjennom gleder og jobber oss gjennom utfordringer, og så må vi bare håpe at vi får en "lett" ungdom. Ellers får vi jobbe oss gjennom det på et vis også. Og håpe vi har mer støtte rundt oss i form av gode venner/samtalepartnere også når ungene blir større. For eksempel slik som dette forumet.
Ja, det er min store utfordring ; leve i nuet. Jeg bekymrer meg alt alt for mye for alt mulig, og det er slitsomt!!

Det du sier om familierelasjonene er jo veldig sant. Og grunnlaget legges fra de blir påtenkt... Og så tenker jeg kanskje det blir litt mer aktivitet igjen på dette forumet når barna våre blir ungdommer? Kanskje...

Svar med sitat
Gammel 08-01-2015, 23:59
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av petunia Vis post
...Og så tenker jeg kanskje det blir litt mer aktivitet igjen på dette forumet når barna våre blir ungdommer? Kanskje...
Jeg håper det. Akkurat nå er visst alle (inklusive meg) for travle. Men det er innmari godt å vite at dere er her!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
petunia (09-01-2015)
Gammel 09-01-2015, 16:14
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Ja, det er umulig å vite hvordan hormonene rammer dem, på godt og vondt. Noen sklir gjennom ungdomsårene, mens andre har skikkelige opp- og nedturer.
Jeg tror også at det er veldig viktig å ha en god relasjon til barnet - og gode relasjoner til de andre foreldrene i klassen. Det er disse foreldrene man kan samarbeide om felles grenser med, det er de som kannskje tar med seg ditt barn hjem fra fest, og ikke minst det er de man kan dele erfaringer med.
Og så tror jeg veldig på å ha gode relasjoner til klassekammeratene.
I det hele tatt koker det ned til relasjoner på alle plan.
fjummsi (11-01-2015), Nselk (11-01-2015)
Gammel 10-01-2015, 10:59
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Petunia jeg syns ikke du skal grue deg! Jeg har to tenåringer nå, og det mest positive er at man ser at dette er veldig trivelige ungdommer! Dvs man får igjen for tidligere innsats. Når man kommer til et visst punkt må man stole på ungdommen og kunne slippe de ut på egenhand. Min eldste har vært flere helger/uker på ulike arrangement uten oss og uten at vi holdes oppdatert i særlig grad. (Kan gå dager mellom hver sms) Men jeg må bare anta det går bra, at jeg har klart å lære han nok fornuft. Og med tid og stunder (tror ikke det har skjedd enda) drikker han seg sikkert sanseløst full, jeg må jo bare håpe det skjer på en trygt sted og ikke blant kun fremmede. Jeg har jo snakka med han om alkohol men har ingen garanti for at han hører etter.

Og i tenåringstida må man være litt avslappa og kul, i det ene øyeblikket eksploderer de mens i neste vil de spille kort. Du vet ikke helt om du har en to åring eller en tyveåring i hus, så mye varierer det.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 10-01-2015, 20:25
petunia sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aurora Borealis Vis post
Petunia jeg syns ikke du skal grue deg! Jeg har to tenåringer nå, og det mest positive er at man ser at dette er veldig trivelige ungdommer! Dvs man får igjen for tidligere innsats. Når man kommer til et visst punkt må man stole på ungdommen og kunne slippe de ut på egenhand. Min eldste har vært flere helger/uker på ulike arrangement uten oss og uten at vi holdes oppdatert i særlig grad. (Kan gå dager mellom hver sms) Men jeg må bare anta det går bra, at jeg har klart å lære han nok fornuft. Og med tid og stunder (tror ikke det har skjedd enda) drikker han seg sikkert sanseløst full, jeg må jo bare håpe det skjer på en trygt sted og ikke blant kun fremmede. Jeg har jo snakka med han om alkohol men har ingen garanti for at han hører etter.

Og i tenåringstida må man være litt avslappa og kul, i det ene øyeblikket eksploderer de mens i neste vil de spille kort. Du vet ikke helt om du har en to åring eller en tyveåring i hus, så mye varierer det.
Du får det til å høres ganske artig ut! Jeg har litt for lett for å engste meg, og det er egentlig veldig dumt!

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:36.

HOVEDSIDER