Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-11-2014, 21:56
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard Amme om natten

Dere som har nattammet lenge, hvordan har dere opplevd det? Og hvordan har det hele blitt avsluttet?

Jeg ammer Viola fortsatt om nettene, hun blir 2 om noen dager. Tenker det kommer til å være slik en stund til, men har jo et håp om at hun "avslutter" det hele selv snart...men samtidig ser jeg jo at det også er en sjans for at det ikke skjer med det første

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 20-11-2014, 23:43
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har aldri skilt på dag - og nattamming. Jeg har prøvd å kutte ut nattamming noen ganger, men det har bare blitt stress, så det ble med noen spede forsøk. Det har heller vært sånn at vi kuttet ned på dagen gradvis og så til slutt all amming. Men det har ikke vært noe problem de få gangene jeg var borte fra dem - at jeg ikke var der med puppen. Men da var de to år minst. Du vet sånn barnevakt, eller bitteiten jobb-tur.
petunia (21-11-2014)
Gammel 21-11-2014, 09:20
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Jeg har prøvd litt å si nei om natten noen ganger, men det blir bare stress, som du sier, så det har jeg gitt litt opp. Hun ender bare med å insistere på å gå å tisse og da kan jeg jo ikke akkurat nekte henne det. Så ser ut til at det blir amming en stund til

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 21-11-2014, 22:26
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Med Martine tok det slutt da hun var litt over tre. Da var Petter og jeg innlagt på sykehus i ni netter, og da vi kom tilbake fikk hun ikke om natten mer. Basta. Petter fortsatte på natt til han sluttet, nesten 3 1/2 år gammel. Ludvik har nesten sluttet med pupp nå, og de få gangene han får er det på natt. Selv om det tidvis er både slitsomt og frustrerende er jeg glad for at jeg ikke har blitt så lei at jeg har måttet kutte det ut. For det er noe eget med den nattamminga også, da.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
petunia (21-11-2014)
Gammel 22-11-2014, 22:12
Vamamma sin avatar
Vamamma Vamamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,139
Vamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond repute
Standard

Her har begge ammet til de var 4 år - og vi har vel egentlig ikke hatt noen klar nattamming-slutt før det. Det ble jo mindre og mindre nattamming på begge to etter 2-2,5 års alder. Men, ønsket de nattpupp fikk de det helt frem til de sluttet helt med amming på egenhånd .
petunia (22-11-2014)
Gammel 23-11-2014, 00:28
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Som med så mye annet handler også natt-amming om hva som gjør livet bra. For meg var det enklest å amme om natten, og som du sier Fjummsi, også ganske koselig. Men hvis jeg hadde blitt trøtt og en sur mamma på dagtid av det - så måtte jeg sikkert tenke annerledes.
Gammel 23-11-2014, 10:18
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har jo "klaget" på nattammingen en stund allerede, men vi er nå der fortsatt da... Hun er 18 mnd i dag. Jeg har aldri ammet så lenge før, og kjenner veldig på at vi bare tar en dag av gangen istedet for å bestemme noe før vi er der, hvis dere skjønner. Det er jo mye kos med det også, synes jeg, og lilletupp *elsker* puppen. Ser for meg at hun gjerne holder på noen år til...

Det jeg lurer på - når dere nattammer i 3-4 år - er det snakk om 2-5 amminger hver natt fortsatt? Eller endrer ammemønsteret seg på noe tidspunkt? Og hva sier dere på kontroller på helsestasjonen? Blir det diskusjoner? Ikke alltid jeg er gira på å måtte forklare mine valg, så greit å være litt forberedt... (kontroll i morgen)
Gammel 23-11-2014, 10:52
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Det blir færre og kortere amminger er min erfaring - og så tar det seg opp rett før vi merker at de er syke. Så en slitsom natt kan være en indikasjon på at noe skjer snart Gutta sluttet på dagen, og nå som Ludvik er over fire er det slett ikke hver natt jeg ammer lenger heller. Kanskje en gang eller to i uka bare nå.

Ang. helsestasjon, så er min erfaring at de ikke spør etter amming når de bikker et år. Så da har jeg heller ikke sagt noe om nattamming OM de skulle spurt, så er jo anbefalingen fra Ammehjelpen i samarbeid med tannlege at et par amminger om natten uten lang varighet og med RENE tenner er helt greit i forhold til tannhelsen (de har egen artikkel om det). Jeg kunne anbefalingene, og var rede til å snakke om dem. Da punkterer man lett personlig syn hos helsesøster ved at man "forholder seg til gjeldende anbefalinger fra ekspertisen, og ikke til enkeltstående råd fra helsepersonell som avviker fra anbefalingene". Arrogant til tusen, men jeg gidder jo ikke la meg styre, jeg da

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
Nselk (23-11-2014)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:06.

HOVEDSIDER