Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-09-2005, 06:56
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rødhette2
Jeg er IKKE for time-out.
Men jeg mener at the babybook er helt grei introduksjon til AP. Jeg er ikke enig i alt han skriver og han virker litt gammeldags.

Det med veggis og tøybleier var bare ett eksempel på at alle kan være AP, de som ønsker det selv..
AP må jo være for alle, ikke bare for de mest alternative.. men for vanlige folk også.
Det er vel målet?
At flest mulig foreldre og barn skal få ett litt annet syn på 'barneoppdragelse'
Derfor er det greit med en bok som er litt mainstream

Folk løper jo for å kjøpe babybøker, og hva finner de,
jo Anna Wahlgren og Babyguiden. *urk*

Jeg mener at man ikke trenger å følge en eller annens 'oppskrift', for det er jo ikke sikkert ALT fungerer for deg/barnet. Man følger noe av det, resten passer ikke for deg/barnet.
Og å finne en bok som man liker ALT i syns jeg er vanskelig.

Jeg gjentar at jeg ikke forstår hvorfor du ser ut til å ville argumentere med meg.

Jeg har til og med sagt i flere tidligere innlegg at jeg ikke har noen problem med The Baby Book.

Og dette handler IKKE om å følge en oppskrift. Det handler for meg om at en mann som går god for timeout, har i mine øyne ikke den grunntanken til barn som jeg tror og mener er så viktig for Attachment Parenting. JEG kan ikke forstå hvordan han kan mene at de to tingene er forenelige. Og jeg mistenker ham for å inkludere timeout i sin disiplinbok rett og slett for at det skal være spiselig for de foreldrene som mener at "man må jo "straffe" dem når de gjør noe galt". Hvilket jo gjelder langt de fleste foreldre, vil jeg tro.

Og for MEG er det en sell out.

Men igjen, DU kan like hvem du vil. Du ser da ikke meg argumentere for hvorfor andre medlemmer her ikke kan synes at Jan Hunt er den desidert beste forfatteren innen sjangeren? Jeg aksepterer at vi mener forskjellig. Og jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke gjør det samme.
Gammel 29-09-2005, 09:25
Rødhette2 sin avatar
Rødhette2 Rødhette2 er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 717
Rødhette2 has a spectacular aura aboutRødhette2 has a spectacular aura aboutRødhette2 has a spectacular aura about
Standard

Jeg syns vi trenger flere BABYBØKER på markedet.
The babybook er helt ok den, som en motvekt til den vanlige strenge skjema/ferber-babylitteraturen som fins der ute.

Har du lest den?
Står ingenting om time-out i den da.
Også er den praktisk med masse tips til samsoving, mat, barns utvikling, amming osv.
Tror at mange ville blitt mer 'AP' av å lese den.
Svar med sitat
Gammel 04-07-2006, 17:39
Jordbær sin avatar
Jordbær Jordbær er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: østlandet
Meldinger: 1,246
Jordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond repute
Standard

Jeg skulle veeeeeeldig ønske at "The science of parenting" av Martha Sunderland kom på norsk! Tror den passer veldig bra for ikke-AP'ere, fordi den bruker vitenskapelige forklaringer på hvorfor det er sunt med samsoving, hvorfor det er skadelig for barn å ligge og gråte, hvorfor man ikke skal kjefte på barn som ikke "oppfører seg" osv. Tror dette er veldig spiselig for ikke-AP'ere fordi den ikke kommer med synspunkter, men med fakta.

Brukte bl.a. denne boken til å forklare for en dame i generasjonen over (som på forhånd var veldig negativ til vår måte å leve på) hvorfor vi gjør som vi gjør, og til slutt sa hun "den boken burde vi hatt på norsk!"

Mamma til skolejente, barnehagejente og babyjente
Svar med sitat
Gammel 15-09-2006, 23:02
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard Hihi...

Så kranglevorne dere var i denne tråden, da! Men for å komme inn på hovedpoenget igjen: hvilke bøker bør oversettes:

Jeg synes at det viktigste å oversette må være det som kan gagne flest mulig. Vi særingene som henger her inne har jo allerede lest alle de amerikanske bøkene (eller fått dem referert av andre her inne), så det er vel ikke så nødvendig å oversette de mest hardcore AP bøkene sånn sett?

Nei, den som bør oversettes er "The No-Cry Sleep Solution"! Fordi den kunne ha blitt utgangspunkt for debatt i mer mainstream media i Norge, og man kunne ha prakket den på enhver helsesøster, fastlege og jordmor. Den er enkel, kort og praktisk orientert. Og vi kunne solgt den til alle de slitne mødrene på NM og DB og alle stedene slik at de slapp å bli forført til å bruke Ferber på tomånedersbabyene sine! DET ville ha gjort verden til et bedre sted, det.

Hvem tar på seg å oversette boka og selge det til et forlag?
Svar med sitat
Gammel 26-07-2007, 16:01
vil vil er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Innlandet
Meldinger: 491
vil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to behold
Standard

....hvordan gikk egentlig dette????
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 04:05
Vamamma sin avatar
Vamamma Vamamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,139
Vamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond repute
Standard

Det var interessant å lese gjennom denne tråden .

Jeg må si meg veldig enig med det Line Tamara sier. Jeg er dypt skuffet over at Dr Sears støtter bruken av time-out, og ble svært overrasket da jeg fant ut. Det strider imot det AP er for meg. Hva grunnen hans er vil jeg ikke spekulere i. Men, jeg synes det er trist hvis AP'ere som ellers kanskje ikke ville gjort det, tar i bruk time-out og støtter seg på Sears om at "det er greit".

Kanskje dette er gammelt nytt for dere, men ville bare si at jeg leste idag at "The Natural Child" kommer ut på audio en eller gang i 2007.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:56.

HOVEDSIDER