Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Tilknytning og større barn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-01-2008, 22:56
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard Hvordan snakke til barn så de lytter, og hvordan lytte så barn snakker:

Dette er noe jeg har oversatt fra How to talk so kids will listen... Håper dette kan være til nytte for noen. Om noe er uklart, så bare spør meg. Siden jeg har lest boka mange ganger kan det hende noen av oversettelsene er litt lite informative.

Å hjelpe barn med følelsene sine:

Barn trenger å få følelsene sine respektert og akseptert.

1. Du kan lytte rolig og konsentrert.

2. Du kan annerkjenne følelsene med et ord.

” Å, ja…. Jeg skjønner. Mmmm.”

3. Du kan navngi følelsen.

”Det hørtes jammen frustrerende/irriterende!”

4. Du kan oppfylle barnets ønske, i fantasien.

”Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre ferdig middagen nå på sekundet for deg!”

Alle følelser kan aksepteres. Noen handlinger bør begrenses.

” Jeg kan se hvor sint du er på XXX. Fortell ham hva du trenger med ordene dine, og ikke med knyttneven.

Å hjelpe barn til samarbeid:

1. Beskriv det du ser. Eller beskriv problemet.

” Det er et vått håndkle på senga.”

2. Gi informasjon.

”Håndkleet gjør senga mi våt.”

3. Si det med ett ord.

”Håndkleet!”

4. Beskriv hva du føler.

”Jeg liker ikke å sove i en våt seng!”
Gammel 04-01-2008, 22:58
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Istedenfor straff:

1. Utrykk følelsene dine kraftig, uten å angripe noen.

”Jeg er virkelig irritert fordi sagen min ble liggende ute i regnet, slik at den rustet!”

2. Utrykk forventningene dine.

Jeg forventer at verktøyet mitt blir lagt tilbake når det har blitt lånt.

3. Vis barnet hvordan det kan rette opp igjen feilen.

Det denne sagen trenger nå er er litt stålull og fett.

4. Gi barnet et valg.

Du kan låne tingene min og legge dem tilbake igjen, eller du kan velge å ikke låne dem.

5. Brainstorm med barnet.

Hva kan vi finne på slik at du fortsatt kan låne tingene mine, og jeg kan være sikker på at
de blir lagt tilbake på plass igjen?

Å oppmuntre til autonomy:

1. La barnet ta valg selv.

” Er du i humør til å bruke den røde eller den grønne buksa i dag?”

2. Vis respekt for et barns strev.

”Å åpne et lokk kan være veldig tungt. Noen ganger hjelper det å kakke på lokket med en
skje.”

3. Ikke spør for mange spørsmål.

”Så godt å se deg! Velkommen hjem…”

4. Ikke ha hastverk med å svare på spørsmål.

”Det var et interessant spørsmål. Hva tror du?”

5. Oppmuntre barnet til å benytte kilder utenfor hjemmet.

”Kanskje de som jobber i dyrebutikken vet svaret på dette..!

6. Ikke ta fra barnet håp.

”Så du tenker på å prøve deg på skoleteateret! Det blir sikkert en spennende opplevelse!”
Gammel 04-01-2008, 23:01
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Ros og selvfølelse:

Istedenfor å evaluere. Beskriv.

1. Beskriv det du ser.

”Jeg ser et rent gulv, en oppredd seng og bøker som står pent på plassen sin.”

2. Beskriv hva du føler.

” Det er en fornøyelse å komme inn i dette rommet!”

3. Oppsummer barnets rosverdige oppførsel med ett ord.

”Du sorterte blyantene, kulepennene og fargestiftene, og puttet dem i forskjellige bokser.
Det kaller jeg å organisere!!”

Å befri barna fra å spille roller:

1. Se etter muligheter til å vise barnet et nytt bilde av seg selv.

”Du har hatt den leken helt siden du var 3 år, og den ser nesten helt ny ut enda!” (Du er ikke skjødesløs.)

2. Sett barnet i situasjoner der de kan se seg selv annerledes.

”Sara, kan du ta det skrujernet og stramme disse skruene?” (Du er nevenyttig.)

3. La barnet overhøre deg si noe positivt om det.

”Han holdt armen helt rolig, selv om sprøyta gjorde vondt.”

4. Vær en rollemodell for den oppførselen du ønsker å se.

”Det er kjipt å tape, men jeg skal forsøke å være en god taper. Gratulerer med seieren!”

5. Vær oppbevaringsplass for barnets spesielle stunder.

”Jeg husker den gangen du……..”

6. Når barnet oppfører seg slik man forventer negativt, beskriv følelsene og/eller
forventingene dine.

”Jeg liker ikke det der. Selv om du har sterke følelser om dette, så forventer jeg at du er
fair/sporty når du taper.
Gammel 05-01-2008, 09:56
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Talking

Tusen takk!
Gammel 05-01-2008, 10:52
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Takk! Skal gi det videre! Utrolig nyttig.

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 10:53
Solveig sin avatar
Senior Member

Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Hvem har skrevet boken? Thomas Gordon?

Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 12:22
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Väldigt bra! Tack! Tycker boken blir lite trälig att läsa (lite typiskt amerikansk med betalt för vart skrivet ord liksom) och detta är ju ett supert utdrag!!!
Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 12:43
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig
Hvem har skrevet boken? Thomas Gordon?
Her er boka.

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 12:54
Solveig sin avatar
Senior Member

Standard

Takk, svisj. Den kjenner jeg ikke. Men jeg kommer for foxende gang trekkende med Thomas Gordons bok
"Skal vi snakke om det"?
Om å lytte aktiv, snakke ærlig, løse konflikter - og få kontakt
.
Nest siste kapittel heter: Hvordan foreldre kan hindre konflikter ved å forandre seg selv.

!!!!!!!!!!!!!

Svar med sitat
Gammel 05-01-2008, 13:34
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,076
Vuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond repute
Standard

Takk for fin tråd, mase oppmuntring, og mål å strekke meg mot ser jeg...
Do good anyway." Kent M. Keith.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:32.

HOVEDSIDER