Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Continuum Concept

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-02-2012, 21:23
bæreglad bæreglad er offline
Member

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 37
bæreglad is on a distinguished road
Standard Om å kommunisere med spedbarn

Jeg leste en artikkel av Solveig Wahl her inne, der hun skrev om indianerstammene som ikke ga spedbarna oppmerksomhet i form av å kommunisere med dem. Mener å huske at hun hadde en teori om at ved å kommunisere med spedbarn, blir de lett overstimulert og derav får økt søvnbehov, samt at spedbarn i vår del av verden lett kjeder seg (pga at de ligger mye alene i vogn, seng, bilstol, vippestol etc.) og dermed sover mer enn hos indianerstammene. Jeg har en sønn på snart to uker som jeg bærer omtrent hele dagen, med litt avlastning av mannen, og likevel sover han veldig mye. Jeg merker jeg er usikker på hva jeg skal tro om det å kommunisere med dem ved hjelp av blikkontakt og smil, eller om det er best å bare la dem være i fred og følge våre aktiviteter. Noen som har erfaringer/synspunkter ang. dette??
Svar med sitat
Gammel 27-02-2012, 22:13
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er ikke enig i at barn ikke skal kommuniseres med i denne alderen. Jeg synes vi skal kommunisere så mye så mulig både med blikk, kropp og ord.

Og for meg er rettesnoren her barnas signaler. Når barna inviterer til samtale synes jeg vi skal gripe den, og når de viser tegn til å bli slitne stopper vi.

Barnas selvfølelse er avhengig av kommunikasjon for å utvikles godt. Og en god tilknytning avhenger også av god kommunikasjon.

Mitt råd er følg magefølelsen!

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 27-02-2012, 22:21
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Signerer Ingrid her. Og så små gir jo også signaler når de er slitne

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 27-02-2012, 22:34
bæreglad bæreglad er offline
Member

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 37
bæreglad is on a distinguished road
Standard

Ja, slik har jeg også tenkt hele tiden, men ble litt usikker da jeg leste om indianerstammene.. Merker jo at vår sønn på 13 dager ser på meg og søker kontakt, så da blir det unaturlig å ikke respondere.
Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 00:12
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er også helt på linje med Ingrid her. Det er mye fint de driver med i mer tradisjonelle kulturer, men alt de driver med er ikke automatisk bra bare fordi de bedriver det i tradisjonelle kulturer tenker jeg. Generelt tror jeg babyer blir understimulert og overstimulert på samme tid. De blir understimulert på berøring, bevegelse, kos og nærhet (generelt, det finnes hederlige unntak, og mange av dem her inne ) og overstimulert i den forstand at de må takle inntrykk uten en voksen og kjent, trygg kropp å forholde seg til.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 09:33
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ingrid Vis post
Jeg er ikke enig i at barn ikke skal kommuniseres med i denne alderen. Jeg synes vi skal kommunisere så mye så mulig både med blikk, kropp og ord.

Og for meg er rettesnoren her barnas signaler. Når barna inviterer til samtale synes jeg vi skal gripe den, og når de viser tegn til å bli slitne stopper vi.

Barnas selvfølelse er avhengig av kommunikasjon for å utvikles godt. Og en god tilknytning avhenger også av god kommunikasjon.

Mitt råd er følg magefølelsen!
enig....
Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Jeg er også helt på linje med Ingrid her. Det er mye fint de driver med i mer tradisjonelle kulturer, men alt de driver med er ikke automatisk bra bare fordi de bedriver det i tradisjonelle kulturer tenker jeg. Generelt tror jeg babyer blir understimulert og overstimulert på samme tid. De blir understimulert på berøring, bevegelse, kos og nærhet (generelt, det finnes hederlige unntak, og mange av dem her inne ) og overstimulert i den forstand at de må takle inntrykk uten en voksen og kjent, trygg kropp å forholde seg til.
...og veldig enig
Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 09:35
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Signerer bare Ingrid og Fjummsi, jeg!
Gammel 28-02-2012, 16:46
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Hei bæreglad, her er det en misforståelse ut å gå, tror jeg. Det indianersamfunnet du snakker om må være Yequana som Jean Liedloff har tilbrakt sammenlagt ca 2 ½ år hos. Det jeg har skrevet om det du sier er i min artikkel her under avsnittet ”Bæring av spedbarnet – optimal utvikling av hjernekapasiteten”
Sitat:
”(…) Å være på en kropp i bevegelse utløser velvære, og velvære utløses i cerebellum gjennom bevegelse. Cerebellum er unik; den er den eneste del av hjernen der økning av cellene fortsetter også lenge etter fødselen. Etter som bevegelse resulterer i en strøm av impulser som sendes cerebellum, og en optimal utvikling av den avhenger av denne strømmen, er bæring av barn et fundamentalt bidrag til spedbarns normale mentale og sosiale utvikling (Restak, 1979). Muligens er oppfinnelse av babymassasje – som utløser velvære den stunden den varer – et substitutt for den kroppskontakt og bevegelse som et bærebarn helt naturlig får i flere timer. Men hvorfor avspise mange av våre spedbarn med substitutter som innebærer utgifter for foreldrene?

Med oppfinnelsen «barnevogn» i viktoriatiden, og spredning av den ble de fleste spedbarn i vår kultur fratatt mye av kroppskontakten og det store spektre av de mangfoldige og samtidige sanseinntrykk. Særlig i vårt strøk er spedbarn i barnevogn i lange perioder omgitt av store og tunge varmeposer, kalesjer, regntrekk eller tepper over kalesjen. Barnet kan eventuelt høre og muligens lukte, men det ser og kjenner ingen ting på huden av det som foregår i omverden.
Bevegelse som skjer når barnevogn skyves, veier ikke opp den rytmiske bevegelsen av, og nærheten til bærerens kropp. I dag burde vi betrakte oppfinnelsen «barnevogn» som en evolusjonær utprøving av et redskap som slo feil, og som bør erstattes av bæretøy. (…)”
Liedloff observerte at de små ikke ble snakket med utenom stunder med skikkelig kos, kyssing over hele kroppen etc etc. Hun skrev et eller annet sted (linken funker ikke lenger) flg:

Sitat:
”Et lite barn har behov for å være tilstede i et annet menneskets aktive liv, i stadig fysisk kontakt og stimulert av mange av de erfaringer som det kommer til å ta del i senere i livet. Hans eller hennes rolle i omsorgspersonens favn er observerende - alle sanser er våkne. Han kan nå og da glede seg av direkte oppmerksomhet, kyss, bli kiling, kastet opp i luften, etc. Men hans hovedoppgave er å være vitne til handlinger utført av den voksne eller barnet som tar vare på ham, til omsorgspersonens samspill med andre og til hva som skjer i miljøet rundt dem. Denne informasjonen forbereder barnet til å ta sin plass blant andre mennesker gjennom at barnet lærer seg å forstå hva de gjør.”
Kos deg inderlig med din nesten nyfødte

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 17:48
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Uff, bæreglad, jeg sakset fra feil avsnitt i artikkelen. Her er det jeg tenkte på
Sitat:
Gjennom forskning er det fremkommet at spedbarn i tradisjonale kulturer sover betydelig mindre enn det som er vanlig for spedbarn i vår kulturkrets, der de mesteparten av tiden ligger separert fra omsorgspersonen i barnevogn, egen seng, vippestol eller lignende. Barnet på kroppen til bæreren tar seg korte «lurer», og klarer seg utmerket med denne mengde søvn på dagtid. (Henzinger, 2000; Schiefenhövel, 1990). Dette forskningsresultat kunne tolkes dit hen at barn – atskilt fra fysisk kontakt og det sosiale liv – sover mer fordi de er i mangel på spennende observasjonsmuligheter. Våre barn sovner og sover mye på grunn av kjedsommelighet, antakeligvis også fordi de er ensomme.

Verbal-kognitiv kommunikasjon er (uforholdsmessig?) viktig i vår kultur, så viktig at eksperter anbefaler foreldre å påvirke spedbarnet i denne retning fra starten av. En slik omsorg er ukjent i gamle kulturer, der det meget sjelden forekommer verbal kommunikasjon mellom omsorgsperson og spedbarnet (Liedloff, 1986; Schiefenhövel & Schiefenhövel, 1996). Vår verbal-kognitive påvirkningen kombineres ofte med intens blikkontakt mellom avkom og mor/ far. For å ta seg inn må barnet med jevne mellomrom snu hodet vekk. Samtidig forventes det «adekvat» respons fra avkommet.

Muligens er vår type omsorg slitsom, kanskje til og med invaderende. Vår kulturs barn får i for liten grad mulighet til å bare «være», og stille å observere fra en trygg «post». Kan hende at våre spedbarn av den grunn trenger mer søvn: På den ene side er de i lengre tid ensomme, på den andre side utsettes de en stakket stund for inntrengende kontakt.
Det er fra samme artikkel i avsnittet "Bærerens kropp - en bevegelig observasjonspost"

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 21:18
elma sin avatar
elma elma er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 247
elma will become famous soon enough
Standard

Helt enig med de andre her jeg og
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:14.

HOVEDSIDER