Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Continuum Concept

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-04-2006, 10:19
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,076
Vuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av olive
Jeg opplever mine to døtre så forskjellig - da er det vel også behov for ulik type stimuli? Eller mener denne ideologien noe helt annet?

Uansett så vil jeg lese mer om det!
Det er jo nettop poenget til TCC;
at barnet skal selv signalisere hva det trenger!

Det strider jo helt imot TCC å feie alle over en kam!

Alle barn har jo ulike gener som pre-disponerer dem for fex.skykdom og personlighet.
Alles svangeskap er ulike, fordi ammaen er ulik hver gang.
Alles fødsler er ulike.
Alles CC er likt, men møtes ulikt fordi vi som mammaer og pappaer møter hvert barn ulikt. Dette har jo med vår oppdragelse og "sosialisering". Våre forvetninger til kjønn, utseende etc. skaper mye trøbbel mht å følge barnets forventede CC.

Hun skriver at barnets CC er forberedt på svangerskapets lider, bevegelser etc. og at barnet ikke opplever fødselen som traumatisk, fordi barnets CC har viten i seg at fødselen blir traumatisk. Hun skriver ikke noe om keisesnitt eller sykehusfødseler, så jeg antar hun mener "naturlige" fødseler uten medisinering og mekanisk hjelp.

Videre skriver hun (s.36); at perioden rett etter fødselen er den mest påvirknings fulle tiden utenfor morens mage. Hva barnet her møter, er hva han så føler at livet er!
Alle senere påvirkninger vil bare styrke/svekke dette inntrykket, som han lagde fordi han ikke hadde noe tidligere data om den ytre verden.

Videre skriver hun, at hva han føler før han kan tenke, er en veldig sterk påvirkning til hva han vi tenke når tanker blir mulige.

Babyens CC forventer, gjennom hele vår utvikling, er at han bæres av moren konstant.
Når babyen legges vekk, så skriker han fordi hans forventing av å bli båret ikke innfris. Og fordi babyen ikke kan klamre seg fast selv ( som hos aper pga morens pels), er det morens oppgave å sørge for at hun hjelper barnet å møte hans forventning om å bli båret.

på s.53 skriver hun om hvordan ulike leker med barnet, utvikler barnet. Så, det er ikke "galt" å leke med barnet! men det skal skje bare litt- til barnet signaliserer at det er nok! barnet betsemmer om det vil at den voksne skal fortsette eller slutte.

nå må jeg slutte, for min elsling P vil at vi skal gå ut!
Do good anyway." Kent M. Keith.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:04.

HOVEDSIDER