Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Continuum Concept

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-03-2006, 18:27
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,076
Vuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Calliope
So the way this translates into my life is that I let my babies be part of the life I lead, but because our society is compartmentalized by "stage of life", the life I lead is now filled with things that mark me as a "stay-at-home-mom" or "work-at-home-mom". It would be completely different if the "work" everyone performed was communal fishing and hunting and gathering berries and my babies could just come along.
Enig her!

Jeg må innrømme at jeg tat P med over alt, til alle avtaler minus gynekologen..haha...

P har nok en hverdag som mange rundt oss synes er veldig rar!

Det virker som normen fremdeles er det at barn må leke med hverandre for å sosialiseres...og derfor vil de aller fleste at barna skal være med andre barn mest mulig.

Jeg synes det er viktig å være mye sammen med P, og vise han hvor mye jeg faktisk gjør for å holde bedriften "Familien AS" igang!
Slik håper jeg at han vokser opp til en mann som ikke tar den klassiske holdningen med at : Alt i hjemmet er kvinnens oppgave og kjedelig.

Han skal jo begynne skolen en dag, og da får han masse tid til å leke med andre barn.

Hvis vi hadde hatt aktive liv, så hadde han nå snart blitt et produktivt medlem av familien; hjulpet til med ulike ting. Nå hjelper han til når han vil, og lærer den "moderne manns" kunnskaper:
data, TV, mobil, flyreiser etc.
Do good anyway." Kent M. Keith.
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 18:45
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Vuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ff_
jeg skjønner ikke det med øynene. virkelig.....se en baby i øynene er jo så viktig....du skriver stirre..men nei..kan du forklare teorien bak det?
Liedloff skriver at mens babyen er " Inn-armes-fase" dvs. i-arme-fasen, så er babyens eneste oppgave å observere.
Observere.

Babyen studerer oss voksnes tale, uttrykksmåte, hvordan vi kommuniserer med kroppen, hva vi gjør i hverdagen etc etc.

Se på naturbarn; de henger og dingler på morens kropp. De vaskes og stelles, men ellers bare "henger de der". Denne fasen varer til barnet selv indikerer at det vil utforske omverden. Disse periodene er korte, og vokser så i tid (og avstand fra mor).

Ideen bak, er at når man ser en baby i øynene, før den er ute av "I-arme-fasen", så blir babyen forvirret, fordi den oppfatter øyrkontakten som at den må gjøre noe.
Babyen ler, beveger koppen, blir urolige etc. for å vise at de for for mye energi inn i systemet.

Ex. En ikke-attached mamma til sin første 3-4mnd gammle baby:

Babyen gir tegn at den er overstimulert, og vil ut av situsjonen. Mammaen reagerer med å se barnet i øynene, og begynner å leke med babyen!!!

Babyen smier først (fordi den er jo glad i mammaen sin), men så sutrer den enda mer.
Mammaen skifter bleie, ammer, bysser.

Babyen er urolig fordi dens behov for å være UTE AV OPPMERKSOMHETEN ikke fylles!

Hva kalles det idag?

Overstimulering!

Med neste barn har mammaen lært seg at babyer trenger veldig lite stimuli, og hun lar den være mer enn den 1.babyen.

Problemet er at ofte, så lar hun babyen være ALENE i vippestolen, vogna, på teppet etc.
Så babyens naturlige behov for å ELIMINERE enegi gjennom å bli båret på en aktiv voksen, ikke fylles.

Og babyen blir urolig, og roes bare når den blir bysset/ vogget kraftig. Slik får kroppen ut den energien den må.

Hvar dette sånn någenlunde riktig forklart? Og lot det seg forstå?
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 19:32
Susy sin avatar
Susy Susy er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 912
Susy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond reputeSusy has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vuori

Ideen bak, er at når man ser en baby i øynene, før den er ute av "I-arme-fasen", så blir babyen forvirret, fordi den oppfatter øyrkontakten som at den må gjøre noe.
Babyen ler, beveger koppen, blir urolige etc. for å vise at de for for mye energi inn i systemet.

Ex. En ikke-attached mamma til sin første 3-4mnd gammle baby:

Babyen gir tegn at den er overstimulert, og vil ut av situsjonen. Mammaen reagerer med å se barnet i øynene, og begynner å leke med babyen!!!

Babyen smier først (fordi den er jo glad i mammaen sin), men så sutrer den enda mer.
Mammaen skifter bleie, ammer, bysser.

Babyen er urolig fordi dens behov for å være UTE AV OPPMERKSOMHETEN ikke fylles!

Hva kalles det idag?

Overstimulering!
Først : jeg har ikke lest boken, og bør nok derfor ikke blande meg, men dette syntes jeg høres så rart ut at jeg bare må kommentere det.

Det stemmer så veldig dårlig overens med det jeg har fått med meg av ny samspillsforskning. Det er jo nå vist at barn allerede rett etter fødsel søker ansiktskontakt, og at en måte for barnet å oppnå dette på er å imitere ansiktsgrimaser som den voksne gjør. Utrolig men sant, dersom du gjeiper til et nyfødt barn så vil det gjøre forsøk å å gjeipe tilbake! Spebarnet lærer jo også raskt å smile, noe som også oppmuntrer til øyekontakt.
Disse tingen forklares som et overlevelsesinstinkt hos barnet: instinktene hjelper barnet til å få den voksne til å være interessert i avkommet sitt, og det fremmer tilknytningen

Og personlig: jeg hadde virkelig måttet kjempe imot alle mine instinkter dersom jeg ikke skulle ha sett datteren min i øynene da hun var så liten. Det er jo i øynekontakten at det første fine samspillet skjer! Det er der det første smilet kommer, det er der de første lydene og latteren kommer.

Det er klart at dette krever sensitivitet, fordi barnet lett kan overstimuleres som du sier. Men dersom man lar barnet styre dette, så går det fint. Barnet snur seg vekk når de har fått nok, og da er det bare for den voksne å ta en pause, barnet vender tilbake igjen når det er klar for det.
Det blir først problematisk dersom den voksne ikke godtar barnets avvisning, og presser seg til ytterligere kontakt. Men dette tror jeg går automatisk hos de fleste foreldre - og jeg syntes det høres helt fælt og unaturlig ut at man skal unngå blikkontakt totalt.
Gammel 28-03-2006, 22:10
indiana sin avatar
indiana indiana er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 816
indiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond repute
Standard

jeg har heller ikke lest den boka, men jeg ser poenget.

vist man egentlig ser på en mobil baby, så er den jo interesert i alt annet enn babygymmen... og kan sitte i timesvis på ryggen i sjal o.l uten å gjøre noen ting...

og har sett så mange spes. førstemammaer som hoppe og spretter med babyer som bare vil være litt i fred...

men må jo innrømme at det er deilig å gjøre babyting også!

var på babysang med min datter.... og siden jeg fikk ha storesøster med meg så var det fantastisk og se at storesøster kunne sitte hjemme og synge for lillesøster og de hadde det så fint ( storesøster er for liten til å bære, eller leke... blir fort for volsomt) så dette var perfekt for oss....

og hun syngedama sa.... la barna låne kroppene deres... sånn at de kan få kjenne varmen og musklene og finne ut hvordan armer og bein fungerer :... det synes jeg var fint sakt!

men skjønner at man nødvendigvis ikke må leke så mye med babyer... alt er jo stimuli for dem... skuffer som dras opp, dører som åpner.. vann som drypper... skritt over gulvet..... tenkt alt de må ta inn og sortere!!

lillebror - juli 2009
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 22:21
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

takker for forklaring vuori!

jeg har lest at de første 6 månedene er kontakten og samspillet mellom mor og barn og nettopp det at mor "går innover" barnets intimsvære...på en måte tøyer grensene barnet har rundt seg, det som skaper måten barnet siden forholder seg til andre mennesker på, f.eks kjærester eller de en har mest intimt forhold til. dette skjer jo gjennom øyekontakt og lek.
at det intime samspillet med mor de 6 første måendene er kjempe viktig fordi det former det sosiale samspillet barnet vil ha med andre siden. når barnet er 6 måender er dette grunnlaget dannet. jeg har lest det i daniel N. stern "en mor blir til" eller en annen bok av samme mann.

jeg har også hørt at i stammer der de bærer barna på ryggen er dette med øyekontakt en mangel for barna. de oppnår bare øyekontakt med større barn som er i deres høyde, men ikke med andre voksene.men det husker jeg ikke hvor jeg har lest, og jeg vet ikke helt hva jeg mener om det heller.måtte vist mer!

når de er helt nyfødt er det jo ikke så mye øyekontakt å få. eller lille_f som kom en måned før tiden...hadde i alle fall ikke så mye styring på blikket. en venninde sa "se ham masse inn i øynenen" jeg følte at jeg liksom ikke fikk det til...he he
men altså når de er litt større tenker jeg det nok er et poeng i at en skal respektere at de har en tid der de registrerer, sanser intrykk og ikke trenger å aktiviseres som du sier. men øyekontakten den er jeg overbevist om at er viktig!
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 00:54
snusmumrik snusmumrik er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2006
Sted: København
Meldinger: 215
snusmumrik is a glorious beacon of lightsnusmumrik is a glorious beacon of lightsnusmumrik is a glorious beacon of lightsnusmumrik is a glorious beacon of lightsnusmumrik is a glorious beacon of lightsnusmumrik is a glorious beacon of light
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bollemor
Jeg har begynt på Continuum-boka, men har ikke kommet så langt som til dette temaet. (Kanskje er det fordi jeg er forvillet langt inni ammetåkeheimen, men jeg synes det er litt vanskelig engelsk. Det går smått med meg, og så sovner jeg så fort...)

Men det jeg skulle fortelle var at da jeg var nybakt mamma for seks år siden leste jeg Barneboka av Anna Wahlgren. Her står det mye som kan få en AP-mamma til å steile (om amming, søvnrutiner ol. – det hoppet jeg galant over), men den boka gav meg også noen innsikter som har vært veldig verdifulle og som har hatt betydning for måten vi har forholdt oss til ungene på. Hun er kritisk til måten vi organiserer samfunnet på, hvor produksjonen foregår utenfor familien og moren (eller faren) trer ut av det sosiale fellesskapet når de går ut i barselpermisjon. Barnet blir midtpunktet i foreldrenes tilværelse, men forvist fra det sosiale fellesskapet. Hun mener videre at det er utrolig viktig å vise barnet at vi driver med livsnødvendig og meningsfylt virke her i verden, og at barnet får delta i dette. Det skal helst være noe produktivt utover husarbeidet.
Man skal ikke tilby barna kjærlighet og oppmerksomhet istedenfor sosial deltakelse, men i tillegg til og sammen med. Dette er ikke noe revolusjonerende, men det er i korte trekk det som ihvertfall gav MEG en aha-opplevelse dengang. Det kan uansett fri en fra dårlig samvittighet for å drive med husarbeid, arbeide, studere, drive med hobby eller hva som helst, - mens man har baby, - og ikke tilbringe store deler av dagen på gulvet sammen med barnet, leke med det, føre lange samtaler med grimaser og babyspråk osv. Det er jo koselig det også altså, for all del, men det er liksom ikke det som er babyens hovedinteresse. Barna vil være med i vår virkelighet. Så selv om jeg ikke har kommet så langt i Continuum-boka, virker det på meg som om at og Anna Wahlgren rett og slett er inne på noe av det samme?
Ja, akkurat det tenkte jeg på også! Jeg synes nemlig ikke at Anna Wahlgren er så uforenlig med AP på visse områder. Jeg tenker ofte på det hun sier om å involvere ungen i dagliglivets gjøren og laden, og å gjøre dette på alvor, ikke som en babylek. Men jeg synes bare det er litt vanskelig noen ganger å få til...
Gammel 29-03-2006, 11:05
Staslin sin avatar
Staslin Staslin er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 2,582
Staslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Susy
Det er klart at dette krever sensitivitet, fordi barnet lett kan overstimuleres som du sier. Men dersom man lar barnet styre dette, så går det fint. Barnet snur seg vekk når de har fått nok, og da er det bare for den voksne å ta en pause, barnet vender tilbake igjen når det er klar for det.

Det blir først problematisk dersom den voksne ikke godtar barnets avvisning, og presser seg til ytterligere kontakt. Men dette tror jeg går automatisk hos de fleste foreldre - og jeg syntes det høres helt fælt og unaturlig ut at man skal unngå blikkontakt totalt.

Jeg lurer på en annen ting med denne indianerstammen (som jeg aldri husker hva heter). Har de høy eller lav barnedødelighet som følge av ulykker? Og uansett, hvordan er synet deres på det? Blir det sett på som noe naturlig, dette skjer bare, eller har de et mer lignende forhold til barnedødsfall som vi har i vårt moderne samfunn? Bare en tanke. Dette hadde strengt tatt ikke så mye å gjøre med å snakke til barnet å gjøre, så jeg får vel gi meg selv en smekk for å herpe min egen tråd . Men det er altså mye jeg lurer på med cc, ikke bare dette med kommunikasjon.
Gammel 30-03-2006, 23:48
olive sin avatar
olive olive er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestfold
Meldinger: 498
olive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant futureolive has a brilliant future
Standard

Jeg har ikke lest så mye fra Liedloff til å kunne uttale meg sånn sett faglig, har lest artiklene her inne som bl.a. Lavendel har lagt ut. Det er jo så interessant lesning. Skal altså lese mer om dette!

At vi lever i et annet type samfunn enn slik indianerstammen her lever, gjør vel sitt til at vi opplever barna våre annerledes. Og at vi opptrer deretter.

Dette med blikk-kontakt synes jeg er spesielt interessant. Spiller det ikke en viss rolle om barnets personlighet og personlige behov i forhold til dette? Jeg opplevde f.eks. at da 4-åringen min ble født hadde hun et veldig søkende og intenst blikk allerede rett etter fødselen, da hun lå på brystet mitt eller når hun diet. Jeg følte hun hadde et naturlig behov for nettopp blikk-kontakt. Da min nå 4 mnd. gamle datter ble født, opplevde jeg dette ganske annerledes; hun søkte meg ikke så intenst med blikket og virket mer passiv. Hun er også et roligere barn og har ikke så høyt temperament som storesøster. Virker det som for meg. Og er det ikke nettopp vi mødre som kjenner våre barn best fra fødselen av? Dette er vel også instinktivt og dermed ser vi hvilken kontakt barnet søker...

Jeg opplever mine to døtre så forskjellig - da er det vel også behov for ulik type stimuli? Eller mener denne ideologien noe helt annet?

Uansett så vil jeg lese mer om det!

27.01.02 & 27.11.05
Svar med sitat
Gammel 01-04-2006, 09:46
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Susy
Og personlig: jeg hadde virkelig måttet kjempe imot alle mine instinkter dersom jeg ikke skulle ha sett datteren min i øynene da hun var så liten. Det er jo i øynekontakten at det første fine samspillet skjer! Det er der det første smilet kommer, det er der de første lydene og latteren kommer.

Her synes jeg at du fint fikk svar på spørsmålet ditt!
Foreldre er veldig vare på barnets signaler om at "det er nok nå".

Jeg føler at JL sikter til andre voksne!
Som fex. når man er sammen med venner, man prater og holder på med ting. Da vil babyen helst være en passiv observatør, og IKKE sentrum for oppmeksomhet helse tiden.

Så der er vi helt enige!
Svar med sitat
Gammel 01-04-2006, 09:55
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Standard Barneulykker

Sitat:
Opprinnelig postet av Staslin

Jeg lurer på en annen ting med denne indianerstammen (som jeg aldri husker hva heter). Har de høy eller lav barnedødelighet som følge av ulykker? Og uansett, hvordan er synet deres på det? Blir det sett på som noe naturlig, dette skjer bare, eller har de et mer lignende forhold til barnedødsfall som vi har i vårt moderne samfunn? .
Såvidt jeg huser, var det en av tingene som gjorde at JL la merke til indianerenes væremåte med barn.

Hun la merke til at det neste ikke var ulykker hos barna. Dette fordi de voksne STOLTE på barnas innebygde Continuum om å passe seg selv for farer.

Hun hadde det ganske vanskelig i begunnelsen. fordi hun så babyer leke med de gifteig pilspissene. De blåser pilene i byttet, som bedøves of faller ned fra trærne. En ganske kraftig gift, som dreper raskt et lite barn.

Små barn rullet rundt på bakken i nærheten av åpne ildsted, bratte elvebredder, lekte med våpen etc.
De store barna lekte uten noe tilsyn av voksne, selv i elven. De passet seg selv.

Fasinerende lesing!!! jeg holder på å re-lese boken, og anbefaler den sterkt. Litt tunglest synes jeg, men utrolig spennende!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:51.

HOVEDSIDER