Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Continuum Concept

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-03-2006, 23:05
Sahara Sahara er offline
Ikke tilstede

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 1,712
Sahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond repute
Standard

Staslin det sitatet er vel at man lar barn styre og at man bare følger etter barnet, gjør barneting etc.
Da vil barnet bli skuffet og lure på hvem som er forelderen , barnet trenger deg å se opp til.

Min måte å se CC på er å leve ett normalt liv med barn, ikke ett liv med barnet i sentrum.
De ønsker jo og lære hvordan man lever.
Å bli sosialisert i en normal setting, ikke i en oppkonstruert babyverden hvor alle barns ønsker blir fulgt.

Nå når jeg bare er husmor er gutten vår med på alle gjøremål, han elsker arbeid, leking er langt fra så spennende som daglige aktiviteter.
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 10:14
MariaMaria sin avatar
MariaMaria MariaMaria er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 869
MariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to all
Standard

Det er lenge siden jeg leste TCC nå, men jeg har tydeligvis ikke fått med meg alt. Kan ikke huske at det sto noe om at man ikke skulle snakke til eller leke med barnet faktisk , men at det var viktig å la barnet få delta i alle dagligdagse hendelser.
Mulig jeg har tilskrevet alt som hørtes "rart ut" indaner "fakter" som ikke passer i vår moderne verden (hvertfall ikke min).
Kanskje jeg må lese boka enda en gang da. Men jeg tillater meg å være kritisk, og sile ut det som strider mot min magefølelse.
Gammel 28-03-2006, 10:35
Calliope sin avatar
Calliope Calliope er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,949
Calliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond repute
Standard

The book The Continuum Concept is based on one person's observations of a very different culture from the one we live in. I think we can draw from some of the wisdom expressed in the book without "following" it. I don't follow any book, but this book brought so many a-ha! moments and questions to my mind that I've found it very valuable in my examination of my own childhood and how I want to be with my kids.

The fact that the Yequana don't talk to their babies doesn't mean we shouldn't (if it feels natural to us to do so), but it helps illustrate the fact that babies are in fact small people who are constantly watching absorbing and interested in becoming a part of the social fabric of the world they've entered.

This book, along with a couple others, has helped me reconsider many of the things I do which I think feel "natural" but upon examination I find these actions are coming from a part of my personality which is not entirely intutitive and natural. Lots of circles and layers and interesting self-dsicovery!

(Now I just had time to read through everything and saw that Sofia said mostly the same thing I said here... Sorry for repeating! )
Gammel 28-03-2006, 10:37
Nordlys sin avatar
Nordlys Nordlys er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 4,774
Nordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sofia
Jeg tror det er vanskelig å diskutere The continuum concept uten å ha lest den (ja, jeg hater dette argumentet i alle andre sammenhenger, men denne boken er spesiell...).

For meg er enkelthetene i den ikke så interessante - det er på en måte hele konseptet som er så overgripende. Jeg bruker ikke TCC som en oppskrift på hvordan jeg lever livet mitt og hvordan jeg forholder meg til Lille My, men jeg tenker det er en god veileder når det gjelder de store linjene.

All honnør til Vuori som er mer gjennomført enn meg, forresten! Men jeg må påpeke at denne filosofien kan ha noe å bidra med selv om man ikke er så konsekvent og så detaljert i sin tilnærming til det som Vuori er.

For meg var det en liten åpenbaring å tenke slik at babyer egentlig ikke er mere interessert i babyting enn i resten av verden. For babyer er det viktigste å kunne forholde seg til verden mens de er trygt plassert på mors kropp - og da er det bedre at de er med på støvsuging og forhandlingsmøter enn at de leker med babygym og går på babysvømming. Nærheten til mamma og anledningen til å betrakte fremfor å bli betraktet er det viktigste. Og mamma slipper å sette resten av livet og verdenen sin på hold.

Dette er min fortolkning av TCC - slik den påvirker meg og min hverdag. Oppfordringen blir at dere alle må lese den for å se hva dere får ut av den. Som alt annet vil det variere, fordi det vil bli preget av hvem man selv er og hva som er de grunnleggende verdiene i livet ens. Min bærer preg av at jeg er litt hyper og veldig sosial. Vuori sin bærer preg av at hun er både roligere og grundigere enn meg

Store E -02 og Lille E juni -08
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 13:16
Staslin sin avatar
Staslin Staslin er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 2,582
Staslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sahara
Min måte å se CC på er å leve ett normalt liv med barn, ikke ett liv med barnet i sentrum.
De ønsker jo og lære hvordan man lever.
Å bli sosialisert i en normal setting, ikke i en oppkonstruert babyverden hvor alle barns ønsker blir fulgt.
Det høres egentlig ut som om jeg er enig, men bare ser det på en annen måte. Hvis det hørtes fornuftig ut. Fordi: Jeg tilpasser dagen min etter litjen sine sovemønster f.eks. Jeg tar ikke ham med på absolutt alt bare fordi jeg kan. Noen ting utsetter jeg til pappa'n kan passe ham. F.eks å ta en tur på butikken. Samtidig så sitter vi ikke i babygymen hele dagen. Av og til kravler han på gulvet alene, av og til med meg eller noen andre, av og til sitter han og leker med det vi finner i kjøkkenskuffa eller verkstøyskrinet, av og til med leker. Av og til sitter han på ryggen i mei tai mens jeg tar oppvasken, noen ganger er det ikke aktuelt p ta oppvasken fordi han vil ha 100% mamma. Noen ganger kravler han på badet mens jeg er i dusjen, andre ganger er han med i dusjen. Vi følger ikke noe spesielt møsnter, vi gjør det som passer best der og da.

Men alt blir seff på Staslaks premisser, så selv om han ikke alltid er i sentrum er jo livene våre dreid rundt hans. Vi kan sikkert leve akkurat som før, og gjør tingene på samme måte, bare med babyen i slynga, men vi vil ikke. Istedenfor lever vi livene våre på en helt ny måte, fordi det aldri kan være som før, med litjen som tilskuer, observatør og ivrig deltager, på gulv, i vogn, i mei tai, for seg selv eller i sentrum, alt etter som det passer seg.

Hmmm, forsvant jeg litt fra sakens kjerne nå? Ikke helt sikker. Hadde et poeng med indianerne og, men det forsvant som dugg for solen du gitt.

Mange interessante svar her forresten!

Også kanskje jeg skulle lese boka før jeg uttaler meg noe mer???
Gammel 28-03-2006, 13:34
Sahara Sahara er offline
Ikke tilstede

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 1,712
Sahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond reputeSahara has a reputation beyond repute
Standard

Jeg synes dere har løst det bra Staslin
Alt er vel, så lenge du ikke styres av å gjøre barnet ditt til lags i ett og alt.
Nå snakker jeg ikke om behov som mat, søvn etc.
Du vil nok skjønne mer når poden blir større..
http://www.abctidning.se/x0210f.html
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 14:37
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vuori
Da P var baby, var jeg veldig obs på å ikke leke med ham. Vi hadde få leker, og de ble mest brakt frem i bilen/på flyet.
jeg stirret han ikke inn i øynene, snakket bare til ham om hva jeg skulle gjøre. Ellers var jeg ganske obs på hans signaler om mat, soving, ny bleie etc.
Men ingen "baby-aktiviteter" gjorde jeg.

P signaliserte nesten med en gang, om voksne prøvde å leke med ham, snakke med ham og stirre ham i øynene.

Vi prøvde faktisk babysvømming 4ganger, men han hatet det!

Min hverdan bestod i å bevege meg rundt mest mulig inne og ute. Jeg drasset han med på alt jeg gjorde; det tok lenger tid, men poenget var å bevege seg.

Jeg husker enda at han ga utrtykk for frustrasjon hvis jeg satte meg ned i soffaen for å lese, se på TV, underholde gjester lenge.

Han ville være i bevegelse!

Pussig, jeg hadde glem det; helt til jeg lesete linken din Lavendel!
jeg skjønner ikke det med øynene. virkelig.....se en baby i øynene er jo så viktig....du skriver stirre..men nei..kan du forklare teorien bak det?
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 28-03-2006, 15:17
Andrea Andrea er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bærum
Meldinger: 957
Andrea is a glorious beacon of lightAndrea is a glorious beacon of lightAndrea is a glorious beacon of lightAndrea is a glorious beacon of lightAndrea is a glorious beacon of lightAndrea is a glorious beacon of light
Standard

Dette hørtes virkelig spesielt ut. Nå har ikke jeg lest noe som helst mer om CC enn akkurat det som står i denne tråden, så jeg har vel egentlig ikke grunnlag til å uttale meg. Men førsteintrykket var rart...
Gammel 28-03-2006, 16:47
Floke Floke er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 187
Floke is just really niceFloke is just really niceFloke is just really niceFloke is just really nice
Standard

Jeg har begynt på Continuum-boka, men har ikke kommet så langt som til dette temaet. (Kanskje er det fordi jeg er forvillet langt inni ammetåkeheimen, men jeg synes det er litt vanskelig engelsk. Det går smått med meg, og så sovner jeg så fort...)

Men det jeg skulle fortelle var at da jeg var nybakt mamma for seks år siden leste jeg Barneboka av Anna Wahlgren. Her står det mye som kan få en AP-mamma til å steile (om amming, søvnrutiner ol. – det hoppet jeg galant over), men den boka gav meg også noen innsikter som har vært veldig verdifulle og som har hatt betydning for måten vi har forholdt oss til ungene på. Hun er kritisk til måten vi organiserer samfunnet på, hvor produksjonen foregår utenfor familien og moren (eller faren) trer ut av det sosiale fellesskapet når de går ut i barselpermisjon. Barnet blir midtpunktet i foreldrenes tilværelse, men forvist fra det sosiale fellesskapet. Hun mener videre at det er utrolig viktig å vise barnet at vi driver med livsnødvendig og meningsfylt virke her i verden, og at barnet får delta i dette. Det skal helst være noe produktivt utover husarbeidet.
Man skal ikke tilby barna kjærlighet og oppmerksomhet istedenfor sosial deltakelse, men i tillegg til og sammen med. Dette er ikke noe revolusjonerende, men det er i korte trekk det som ihvertfall gav MEG en aha-opplevelse dengang. Det kan uansett fri en fra dårlig samvittighet for å drive med husarbeid, arbeide, studere, drive med hobby eller hva som helst, - mens man har baby, - og ikke tilbringe store deler av dagen på gulvet sammen med barnet, leke med det, føre lange samtaler med grimaser og babyspråk osv. Det er jo koselig det også altså, for all del, men det er liksom ikke det som er babyens hovedinteresse. Barna vil være med i vår virkelighet. Så selv om jeg ikke har kommet så langt i Continuum-boka, virker det på meg som om at og Anna Wahlgren rett og slett er inne på noe av det samme?
Gammel 28-03-2006, 17:50
Calliope sin avatar
Calliope Calliope er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,949
Calliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond reputeCalliope has a reputation beyond repute
Standard

This idea of having the baby with you wherever you go really works best in a siciety that expects it. If I was to try to continue my life exactly as it was before but now with a baby tied to my back, I would be going against so many social norms that there would be nothing smooth or intuitive about it. So the way this translates into my life is that I let my babies be part of the life I lead, but because our society is compartmentalized by "stage of life", the life I lead is now filled with things that mark me as a "stay-at-home-mom" or "work-at-home-mom". It would be completely different if the "work" everyone performed was communal fishing and hunting and gathering berries and my babies could just come along.
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:02.

HOVEDSIDER