Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Continuum Concept

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-03-2006, 13:07
Staslin sin avatar
Staslin Staslin er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 2,582
Staslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond repute
Standard Snakke til barnet

Har lest endel rundt på sidene det er linket til her nå, og synes det står mye fint. Samtidig klarer jeg ikke helt å kvitte meg med tanken på at i følge cc er jeg en "dårlig" mor fordi jeg snakker masse, gir masse oppmerksomhet til babyen min. Får det ikke helt til å henge på greip. Personlig mener jeg at ingen blir borskjemt eller ødelagt av kjærlighet. Ikke minst mener jeg at det er en stor forskjell mellom det å dyrke barnet sitt nesegrust og helt ukritisk (F.eks: Å så flink du var å treffe nabogutten i hodet med den enorme skarpe steinen!) og det å være sammen med det og gi det masse oppmerksomhet. Er det f.eks feil å ta med barnet på babysang, babysvømming etc?

Mulig jeg har misforstått litt her og sett meg litt blind på det ene momentet. Setter pris på om noen med litt mer peil kunne uttdype akkurat det punktet for meg.
Gammel 27-03-2006, 13:34
Lavendel sin avatar
Lavendel Lavendel er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,499
Lavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Staslin
Har lest endel rundt på sidene det er linket til her nå, og synes det står mye fint. Samtidig klarer jeg ikke helt å kvitte meg med tanken på at i følge cc er jeg en "dårlig" mor fordi jeg snakker masse, gir masse oppmerksomhet til babyen min. Får det ikke helt til å henge på greip. Personlig mener jeg at ingen blir borskjemt eller ødelagt av kjærlighet. Ikke minst mener jeg at det er en stor forskjell mellom det å dyrke barnet sitt nesegrust og helt ukritisk (F.eks: Å så flink du var å treffe nabogutten i hodet med den enorme skarpe steinen!) og det å være sammen med det og gi det masse oppmerksomhet. Er det f.eks feil å ta med barnet på babysang, babysvømming etc?

Mulig jeg har misforstått litt her og sett meg litt blind på det ene momentet. Setter pris på om noen med litt mer peil kunne uttdype akkurat det punktet for meg.
Husker jeg reagerte på dette selv. For meg ligger det naturlig å snakke med ungene og med babyen. Jeg er nå sånn av person, skravler i vei liksom... så jeg føler det blir feil å ikke skulle gjøre det

Slik jeg ser det da, så er det jo forskjell på å feks bære rundt på babyen, ha den med seg, snakke litt og småpludre, vise interesse for omverdenen (feks dele gleden over å se den første vårblomsten, nysgjerrigheten over å se en hund osv) og være i det på den måten.
Enn å feks la babyen ligge helt alene for seg selv på teppet sitt, for så å ta den opp og gi masse, masse oppmerksomhet, snakke hele tiden, leke og herje- for så å legge babyen ned igjen for "alenetid" og for at du skal kunne få gjort husarbeidet ditt. Bare sånn for å illustrere det hele.

Men ehh.. jeg skal kanskje ta å friske opp minnet litt her, bare noen ord og tanker sånn i farta. Men en ting- du er vel ingen dårlig mor fordi om du gjør som du gjør. For all del ikke!

*You must be the change you wish to see in the world*
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 13:37
Lavendel sin avatar
Lavendel Lavendel er offline
Senior Member

Sted: Vestfold
Meldinger: 2,499
Lavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond reputeLavendel has a reputation beyond repute
Standard

Her er forresten en artikkel om dette med å unngå en barnesentrert hverdag...

http://www.abctidning.se/x0102f.html

*You must be the change you wish to see in the world*
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 15:18
Vuori sin avatar
Vuori Vuori er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,076
Vuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond reputeVuori has a reputation beyond repute
Standard

Da P var baby, var jeg veldig obs på å ikke leke med ham. Vi hadde få leker, og de ble mest brakt frem i bilen/på flyet.
jeg stirret han ikke inn i øynene, snakket bare til ham om hva jeg skulle gjøre. Ellers var jeg ganske obs på hans signaler om mat, soving, ny bleie etc.
Men ingen "baby-aktiviteter" gjorde jeg.

P signaliserte nesten med en gang, om voksne prøvde å leke med ham, snakke med ham og stirre ham i øynene.

Vi prøvde faktisk babysvømming 4ganger, men han hatet det!

Min hverdan bestod i å bevege meg rundt mest mulig inne og ute. Jeg drasset han med på alt jeg gjorde; det tok lenger tid, men poenget var å bevege seg.

Jeg husker enda at han ga utrtykk for frustrasjon hvis jeg satte meg ned i soffaen for å lese, se på TV, underholde gjester lenge.

Han ville være i bevegelse!

Pussig, jeg hadde glem det; helt til jeg lesete linken din Lavendel!
Do good anyway." Kent M. Keith.
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 15:18
Thinkerbell sin avatar
Thinkerbell Thinkerbell er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 131
Thinkerbell will become famous soon enough
Standard

Jeg kan ikke særlig mye om cc (enda), men for meg er uansett det viktigste å følge magefølelsen. Så prat i vei, du!
Gammel 27-03-2006, 15:38
Sommerfugl sin avatar
Sommerfugl Sommerfugl er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 1,459
Sommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond reputeSommerfugl has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vuori
jeg stirret han ikke inn i øynene, snakket bare til ham om hva jeg skulle gjøre
Kan du fortelle mer om akkurat dette? Bør man ikke se barn i øynene??
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 19:21
Staslin sin avatar
Staslin Staslin er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 2,582
Staslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond reputeStaslin has a reputation beyond repute
Standard

Det er jo stort sett det jeg alltid gjør, følger magfølelsen. Merker derfor at jeg får litt bakoversveis av deler av cc, som strider helt mot magefølelsen min.

Det har nok mye for seg, dette, og masse kan jo (og blir jo) lett overført til dagens samfunn (Pupp, bæring, samsoving etc). Men det er tross alt basert på en indianerstamme som lever i et toalt annet samfunn enn det vi gjør. Så min forløpige konklusjon blir vel at dette ikke akkurat er helt min greie. Det blir litt for corny mye av det

Og hvis dette sitatet stemmer :"När denna starka drift motarbetas genom att man så att säga ser frågande på en baby som själv ser frågande på en, skapas en känsla av djup, vanmäktig besvikelse. Det hämmar barnets mentala förmåga.". Da har jeg et alvorlig hjerneskadet barn du gitt...

Ps: Takk for link, forresten. Vil jo gjerne lese selv om jeg nødvendigvis ikke er enig med alt. Mye bra der og!
Gammel 27-03-2006, 19:25
Ulvemor sin avatar
Ulvemor Ulvemor er offline
Senior Member

Sted: Hippieland
Meldinger: 3,110
Ulvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har reagert på de samme tingene som deg, Staslin, og med mange av de samme reaksjonene. CC er ikke en oppskrift jeg ønsker å følge, jeg synes boka var interessant og tar med meg de momentene som er kompatible med vår hverdag, min personlighet og min magefølelse, men deler av det blir helt feil for meg.

Jag är den bro som orkar bära dej,
Jag är den hamn som ger dej skydd
Jag är den eld där du kan värma dej
Jag är den famn där du är trygg
Svar med sitat
Gammel 27-03-2006, 19:33
Blesha sin avatar
Blesha Blesha er offline
Senior Member

Meldinger: 3,340
Blesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond reputeBlesha has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vuori
Da P var baby, var jeg veldig obs på å ikke leke med ham. Vi hadde få leker, og de ble mest brakt frem i bilen/på flyet.
jeg stirret han ikke inn i øynene, snakket bare til ham om hva jeg skulle gjøre. Ellers var jeg ganske obs på hans signaler om mat, soving, ny bleie etc.
Men ingen "baby-aktiviteter" gjorde jeg.

P signaliserte nesten med en gang, om voksne prøvde å leke med ham, snakke med ham og stirre ham i øynene.

Vi prøvde faktisk babysvømming 4ganger, men han hatet det!

Min hverdan bestod i å bevege meg rundt mest mulig inne og ute. Jeg drasset han med på alt jeg gjorde; det tok lenger tid, men poenget var å bevege seg.

Jeg husker enda at han ga utrtykk for frustrasjon hvis jeg satte meg ned i soffaen for å lese, se på TV, underholde gjester lenge.

Han ville være i bevegelse!

Pussig, jeg hadde glem det; helt til jeg lesete linken din Lavendel!

Det var sånn hos oss også, at gutten vår var med på det som skjedde. Han lå noen ganger på gulvet og observerte omgivelsene etter hvert som han ble eldre, fordi han tydelig signaliserte at han ikke ville sitte på fanget. Jeg opplevde at han var klar i sine behov, og tenkte lite eller ingenting på hva andre tenkte om at han "alltid var med på alt". Vi gikk på babysvømming, og gutten vår storkoste seg i vannet. Jeg har stor tro på at om foreldrene prater til barnet om det som de holder på med, er det ofte nok. Det var først da gutten vår ble mer tydelig interessert i tingene rundt oss at jeg begynte å fortelle ham hva ting het, og snakket mer direkte til ham.
Gammel 27-03-2006, 19:36
Abyss Abyss er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 5,753
Abyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tror det er vanskelig å diskutere The continuum concept uten å ha lest den (ja, jeg hater dette argumentet i alle andre sammenhenger, men denne boken er spesiell...).

For meg er enkelthetene i den ikke så interessante - det er på en måte hele konseptet som er så overgripende. Jeg bruker ikke TCC som en oppskrift på hvordan jeg lever livet mitt og hvordan jeg forholder meg til Lille My, men jeg tenker det er en god veileder når det gjelder de store linjene.

All honnør til Vuori som er mer gjennomført enn meg, forresten! Men jeg må påpeke at denne filosofien kan ha noe å bidra med selv om man ikke er så konsekvent og så detaljert i sin tilnærming til det som Vuori er.

For meg var det en liten åpenbaring å tenke slik at babyer egentlig ikke er mere interessert i babyting enn i resten av verden. For babyer er det viktigste å kunne forholde seg til verden mens de er trygt plassert på mors kropp - og da er det bedre at de er med på støvsuging og forhandlingsmøter enn at de leker med babygym og går på babysvømming. Nærheten til mamma og anledningen til å betrakte fremfor å bli betraktet er det viktigste. Og mamma slipper å sette resten av livet og verdenen sin på hold.

Dette er min fortolkning av TCC - slik den påvirker meg og min hverdag. Oppfordringen blir at dere alle må lese den for å se hva dere får ut av den. Som alt annet vil det variere, fordi det vil bli preget av hvem man selv er og hva som er de grunnleggende verdiene i livet ens. Min bærer preg av at jeg er litt hyper og veldig sosial. Vuori sin bærer preg av at hun er både roligere og grundigere enn meg

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:04.

HOVEDSIDER