Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Continuum Concept

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-07-2006, 22:32
Ket sin avatar
Ket Ket er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 2,325
Ket has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond reputeKet has a reputation beyond repute
Standard

Etter at jeg leste i CC, ble jeg veldig opptatt av at vi ikke skulle være barnesentrert, men det var faktisk ikke så lett. Hun er midtpunktet i familien vår, blid og glad og sånn passe samarbeidsvillig...

Jeg var redd for at vi ga henne altfor mye oppmerksomhet, og at vi burde behandle henne sånn som beskrevet i CC. Etterhvert har jeg kommet til at omgangsformen med barn som Liedloff skriver om ikke nødvendigvis er den idéelle for oss, og at tolkningene hennes ikke nødvendigvis er riktige og dessuten - at det kan være mye hun nok ikke får med seg av det som skjer hos Y-indianerne.

Så jeg har da i all min visdom kommet fram til at ja, lillemor spiller hovedrolla i familien vår og vi er fullstendig barnesentrerte...

Sitat:
Opprinnelig postet av havsulen
Hvordan tar dere med dere CC i hverdagen av huslige gjøremål?
Utifra det du beskriver, virker det ganske likt som hos oss. Og jeg kan heller ikke gjøre noe i lengre bolker, selv om jeg involverer henne. Da er det faktisk annerledes når vi er to voksne som gjør noe sammen - da er hun med på notene. Hun storkoste seg da pappa og jeg satt sammen bokhyllene, det tok jo si tid... Hun fikk hjelpe til med skrujern, hente skruer og bare sitte å bable innimellom. En annen ting er at gjøremålene må være på hennes plan - det blir vanskeligere på kjøkkenbenken f.eks. Da kan hun ikke gå til og fra som hun vil.

Jeg tror at i storfamilier og samfunn som Liedloff beskriver, så vil det alltid være noen voksne som har en pause eller må ta det med ro. Jeg synes datteren min leker best når vi voksne bare er der - sitter og prater f.eks. Da holder hun på med sitt, kan følge litt med på oss, kose med meg og så tilbake til leken sin, leke litt med oss osv.
Gammel 28-07-2006, 14:02
Bella sin avatar
Bella Bella er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 5,415
Bella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond reputeBella has a reputation beyond repute
Standard

Interessant det her! Jeg har ikke lest boka, synes det var så himla innvikla språk og så ga jeg opp i løpet av de første par sidene Skal prøve igjen.

Men som dere beskriver det synes jeg det ser ut som vi lever ganske så cc, eller familiesentrert. Som Kultura sier, er det klart det blir litt barnesentrering, og jeg ser ikke at det kan være negativt. Vi har helt siden vesla ble født hatt henne med på alt. Det er sånn det må være for å ivareta alles behov når jeg ikke jobber, føler jeg. Om jeg skulle sitte å leke med henne hele dagen hadde jeg blitt gal.

Hverdagene her går i
*klesvask, henge opp, brette og legge sammen. Alt er like gøy! Vesla vet nøyaktig hvor vaskepulveret skal, hvilke knapper vi trykker på, hun bærer hauger med klær bort til meg osv
*tørke støv. Velsa er en racer med fille og "vakke" er kjempemoro!
*sette på oppvaskmaskin, sette inn i skaper. Hun har knust endel glass og tallerker (vi har flisegolv...) men IKea selger billig!
*støvsuge. Stor hit!
*handle. Det er gøy det, da spiser vi jordbær, druer og bolle (grove rundstykker) underveis. (Just for the record, bare fra sånne pakker med fastpris )
*gå i banken, på posten, malebutikken og ikke minst, hente "visen" på morraen.
*besøke besteforeldre og venner. Når høsten kommer er det åpen barnehage igjen.
*leke ute i sandkassa, gå tur, på lekeplassen...
*lage mat. Vesla sitter på benken og hjelper, evt. roter...

Jeg føler vi har en grei fordeling av lek og arbeid. Faktisk tror jeg hun liker bedre å hjelpe meg enn å leke med lekene sine.

You must be the change you wish to see in the world
M. Ghandi
Svar med sitat
Gammel 28-07-2006, 20:44
Abyss Abyss er offline
Senior Member

Sted: Oslo
Meldinger: 5,753
Abyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bella
Faktisk tror jeg hun liker bedre å hjelpe meg enn å leke med lekene sine.
Lite er bedre enn å gjøre voksne ting - hvertfall i blant!
Gammel 17-10-2006, 15:43
Albatross sin avatar
Albatross Albatross er offline
Senior Member

Meldinger: 562
Albatross is a splendid one to beholdAlbatross is a splendid one to beholdAlbatross is a splendid one to beholdAlbatross is a splendid one to beholdAlbatross is a splendid one to beholdAlbatross is a splendid one to beholdAlbatross is a splendid one to behold
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kultura
- at det kan være mye hun nok ikke får med seg av det som skjer hos Y-indianerne.
Ok, fullstendig off topic her, men jeg kom bare til å huske på en av tegningene i Larsons gale verden. Den der en ser en gruppe urinnvånere som skynder seg å rydde vekk tv-apparat og radioer og slikt i det en av dem roper "antropologer, antropologer" mens han peker ned elva der vi ser noen safarikledde menn komme oppover elven i kano. Ustyrtelig morsom!!

Lille Solstråle 2004
Lille Måne 2006

Sist endret av Albatross; 17-10-2006 kl 16:04 Begrunnelse: kommafeil....
Svar med sitat
Gammel 17-10-2006, 20:42
Syndatha sin avatar
Syndatha Syndatha er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 192
Syndatha is a splendid one to beholdSyndatha is a splendid one to beholdSyndatha is a splendid one to beholdSyndatha is a splendid one to beholdSyndatha is a splendid one to beholdSyndatha is a splendid one to beholdSyndatha is a splendid one to behold
Standard

@Albatross:
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:51.

HOVEDSIDER