Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder > Søsken- på godt og vondt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-11-2009, 22:59
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard søsken tilknyttingstråd!

alle gode tips til fine ting å gjøre for at søsken knyttes til hverandre og får et godt forhold!

mine gutter er glad i hverandre de, de leker en del også nå som niffen er blitt så pass stor. meeeeeeeeeeeeeeeeen det er mye "hodekakking" fra lille_f's side. prøver alle metoder, men fortiden er det kort lunte som råder grunnen. syns ikke alene tid med ham gir noen umidelerbare resulater...men det kan være jeg burde jobbet mer med det og...å få det til..

har jo nevnt at jeg pleier si at de er isbjørnungene mine og det fuker ofte. lille_f blir isbjørn staks! men eh om noen har andre ideer? ja om vi kan snakke litt søsken lissom her???
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 14-11-2009, 23:15
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Her er det rolig tid sammen som funker. Nå er jo Petter en del større enn niffen, og han leker jo veldig fint sammen med Martine nå - de kan leke de samme tingene liksom. Så jo mer rolig leketid de har sammen, jo større blir tilknytningen. Det innebærer lite innblanding fra meg (ikke alltid like lett), men jeg griper fort inn ved konflikter der det ligger an til voldsbruk Det må også legges til tider de er opplagte, og ikke bare etter en lang dag i barnehagen. Det også, men fridagene vi har brukes nå i stor grad til rolig aktivitet sammen i stedet for å treffe andre så mye. Ulempen med livet som ikke-hjemmeværende er at barnas sosiale kvote i stor grad blir fylt opp!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 15-11-2009, 00:36
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Vi har ikke fokusert så veldig mye på alenetid med ungene, selv om det også er koselig. Vi prøver å finne på koselig ting sammen hele familien, fordi vi tror det gjør oss mer sammensveiset og tilknyttet som familie enn om vi hele tiden skal dele oss.

Mine to krangler mye, men jeg føler at de er så veldig grunnleggende glad i hverandre og forståelse for hverandre, så jeg tror kranglingen på en måte er "sunt". Jeg følte det vanskelig før, men nå er de blitt såpass jevne og likestilte, og tåler hverandre godt. Før så jeg liksom for meg at jeg skulle megle mye mer, og være mye mer opptatt av at de skulle gå overens, være venner osv, men ettersom de blir eldre så ser jeg at det er viktig for dem å få være sinte på hverandre og krangle om ting, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Jeg synes de får så mye irrettesettelser i barnehagen på det sosiale, og jeg opplever at det blir litt undertrykt og føler at dersom jeg skulle vært på samme måte hjemme, så kunne jeg skapt ganske mye frustrasjon, undertrykte følelser og vonde følelser for hverandre, rett og slett. Jeg blir bare mer og mer opptatt av å "tillate" følelser på godt og vondt her hjemme, fordi jeg føler at de må legge veldig mye lokk på seg i alle andre sammenhenger, og litt fordi jeg er så dårlig til å legge lokk på mine egne følelser, og da blir det fryktelig urettferdig å kreve det av andre...

Det jeg prøver å si er kanskje, at ettersom de blir eldre, så føles det riktig og viktig å la de to forme sitt eget forhold, og å respektere det de har mellom seg, på godt og vondt. Jeg trodde før at det var et forhold som jeg på ett eller annet vis skulle styre og ha kontroll over, tror jeg, men det har jeg slått fra meg. De har noe helt unikt og fantastisk sammen, som er helt adskilt fra meg og mitt forhold til de begge, og jeg har fått veldig respekt for det.

Det går litt stokk over stein her noen ganger også, og noen ganger prøver vi å veilede på det, andre ganger blir jeg sint over ting som skjer i deres forhold også, men jeg prøver å aldri holde de opp mot hverandre, prøver å ikke legge for mye press på at "du må være snill mot *****", være rettferdig (kjenner det hadde vært veldig lett å alltid legge alt ansvar over på eldstemann...) og ikke bruke så mye eiendomspronomen.

Samsovinga føler jeg er noe som hjelper søskenforholdet enormt. De legger seg samtidig og sover inntil hverandre på kveldene, og vi har alltid en rolig stund i senga sammen på morran. Viktig for oss å ha noen rom som bare er til for å være sammen hvor det ikke skjer noe og muligheten for konflikt er minimal...
Gammel 15-11-2009, 09:58
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard

Min minste er så liten enda, at jeg har ikke så mye å bidra med, føler jeg. Men har du lest "Søskenboka"? Den hadde mange nyttige poeng og fine eksempler.

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Gammel 15-11-2009, 10:52
Nete sin avatar
Nete Nete er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Nord i landet
Meldinger: 3,651
Nete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond repute
Standard

Her har de mer og mer glede av hverandre. Det er nøyaktig 5 år mellom dem. Minsten blir 3 år nå i februar, men er veldig tidlig ute med mye så de leker godt sammen innimellom. Men det er klart det er mye krangling også. Heldigvis ikke så mye fysisk, om det skjer er det fra lillebror det kommer noen dask, storebror er jo såpass stor at han vet at han ikke skal være fysisk med minsten. Din eldste blir jo 5 i april, gjør han ikke?
Gammel 15-11-2009, 10:56
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard

Så fin tråd, ff!

Sally; mange gode tanker om søskenforhold:
Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Mine to krangler mye, men jeg føler at de er så veldig grunnleggende glad i hverandre og forståelse for hverandre, så jeg tror kranglingen på en måte er "sunt".... og litt fordi jeg er så dårlig til å legge lokk på mine egne følelser, og da blir det fryktelig urettferdig å kreve det av andre...
kjenner veldig godt igjen den siste

Sitat:
Det jeg prøver å si er kanskje, at ettersom de blir eldre, så føles det riktig og viktig å la de to forme sitt eget forhold, og å respektere det de har mellom seg, på godt og vondt. Jeg trodde før at det var et forhold som jeg på ett eller annet vis skulle styre og ha kontroll over, tror jeg, men det har jeg slått fra meg. De har noe helt unikt og fantastisk sammen, som er helt adskilt fra meg og mitt forhold til de begge, og jeg har fått veldig respekt for det.
Dette skal jeg jammen ta med meg! Jeg har lett for å legge meg for mye oppi, litt fordi jenterusket er liten enda (halvannet).
Sitat:
prøver å ikke legge for mye press på at "du må være snill mot *****", være rettferdig (kjenner det hadde vært veldig lett å alltid legge alt ansvar over på eldstemann...) og ikke bruke så mye eiendomspronomen.
Dette er jeg dårlig på, hvordan gjør du det i praksis? Lar være å gripe inn?

Sitat:
Samsovinga føler jeg er noe som hjelper søskenforholdet enormt.
Jeg hadde en drøm om at mine to skulle samsove, men jenterusket "må" klipe når hun sovner inn...Sier seg selv at det er en dårlig kombinasjon med trøtt femåring. Men kanskje vi kunne forsøke igjen, nå er de jo begge litt eldre enn forrige gang vi prøvde. Hvordan introduserte dere samsoving mellom de to? Har dere alltid gjort det? Sover dere kanskje sammen alle fire?

Jeg har ellers lite å tilby av kloke tanker på området. Vi har hatt relativt lite sjalusi men sliter så klart med en god del krangling, at jenterusket ødelegger gutteruskets leker (legobygging f.eks.) osv. Derfor er det flott med en tråd!
Gammel 15-11-2009, 21:07
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

så fine tanker sally!
her er ikke samsovingen så veldig eh kjærlighetsfremmede...eller kanskje på sikt. de må ha rullepølse mellom seg så de ikke vekker hverandre og nesten hver dag sier lille_f stygge ting eller vil slå niffen når han våkner. niffen er nemmelig hyper lykkelig og gira...noe som sikkert kan være iriterende i seg selv.
badekaret har funka som et sted de etter mange runder kan ha det fint sammen. også andre etasjen av en eller annen grunn. ofte de leker beder der.
men det er jammen stritt med alt sinne han har. nå fant vi ut ut på kvelden at han har feber igjen...så ikke rart han hadde kort lunte.

når en slår må en stoppe det. å stoppe på en vendlig måtte 100 ganger er ikke enkelt. å vise at man er bestemt er heller ikke så enkelt. føler virkelig han får masse kos og oppmerksomhet og det er ikke alltid lett å skjønne at han da skal være så sint på niffen. men niffen er jo en sånn bæreunge som dier mye, bæres masse enda og som hele tiden tar kontakt lissom...i tilegg er han mye syk og det blri jo en del snakk om det...
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:08.

HOVEDSIDER