Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder > Søsken- på godt og vondt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-05-2009, 05:43
Jordbær sin avatar
Jordbær Jordbær er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: østlandet
Meldinger: 1,246
Jordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond repute
Standard Når er små-lego trygt for barna? 1år? 2år? 3år?

Lillegull her elsker å bygge med små-lego (dvs, ikke duplo, men sånne små som har masse små deler....). Men minigull er bare 14 mnd.... Og jeg lurer på om det er trygt?

Hittil har Lillegull bygget lego på bordet, så ikke minigull skal få tak i bitene, men det hadde vært mye enklere for alle om hun fikk lov til å bygge på gulvet.

Minigull får jo lov til å sitte ute i grusen og putte de i munnen og spytte ut igjen, men er lego kanskje verre? Hva tenker dere? Hva ville dere gjort?

Mamma til skolejente, barnehagejente og babyjente
Svar med sitat
Gammel 21-05-2009, 05:56
MissMoneypenny MissMoneypenny er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 8,134
MissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond repute
Standard

Vi er også en legogal familie. Her fikk nok minstemann tilgang til smålego da han var litt over året. Han har dog aldri vært noen putte-i-munnen-gutt, og er nå allerede som toåring en kløpper finmotorisk; setter hode på legofigurer, bygger ting av smålego, perler og putter pepper i pepperkverna. Men som leke foretrekker han duplo ennå.

Det ville kanskje ha vært annerledes med eldsten, som puttet alt i munnen, men som du sier så er det vel ikke verre enn småstein? Mellomsten her svelget faktisk et lego-lasersverd (bitteliten pinne-sak) men i følge legevakta var ikke det noen stor sak, den ville komme ut igjen av seg selv. Den gangen han puttet en bitteliten lego i nesen derimot, måtte vi inn og få den tatt ut...men da var han godt over tre år altså.
Svar med sitat
Gammel 21-05-2009, 06:05
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg ville ikke vært redd for det om jeg var sammen med barna. Problemet slik jeg ser det er ikke å sette ting i halsen, men å gjøre det når jeg ikke er tilstede... Dete r ikke mange minuttene det tar før krisen er et faktum, og jeg personlig ville nok blitt litt stressa av å ha mange småting på gulvet og småbarn som puttet i munnen oppi der. Da ville jeg følt at jeg måtte passe veldig på. Jeg tror kanskje magefølelse er en indikasjon på når det er "trygt"... Når du føler deg bekvem med å snu ryggen til, da er den verste faren over.

Med Solstråle ville jeg følt meg trygg på å snu ryggen til "alltid" - hun har aldri vært så opptatt av å putte i munnen... Med Lillepus vet jeg ikke, han var først så det var aldri en aktuell problemstilling...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 21-05-2009, 16:18
Nickless sin avatar
Nickless Nickless er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 2,513
Nickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond repute
Standard

Det har vært litt forskjellig altså, man må nesten se ann barnet tenker jeg. Nå har våre stort sett fått tilgang til smålego rundt 1.5-2 år, men vi hadde en som måtte vente til nærmere 3 (!) før det var trygt.

"Today you are you, that is truer than true. There is no one alive who is youer than you."

“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is finally better than your dreams.”

-Dr. Seuss

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk
Nickless - nok et fantastisk menneske som imponerer meg mer enn de fleste. Varm, klok, intelligent, kreativ, skarp, omsorgsfull, engasjert... ja, jeg kunne drevet på leeeenge!! I'm sooooo meeting her someday too!!!
Svar med sitat
Gammel 21-05-2009, 17:05
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard

Gutterusket: 3 år
Jenterusket: 0 år

Det er rett og slett umulig å holde smålego borte fra gulvet hvis den først er fremme. Hun har aldri svelget noe, men jeg fant ofte biter i munnen hennes (i kinnene, hun er en liten hamster!).

Jeg er ikke spesielt bekymret, egentlig, men ryddet bort all smålego i april. Begrunnelsen min er at om sommeren er vi ute og smålego er typisk inneleker. Legoen kommer fram igjen når det blir høst og vi skal være mindre inne - i mellomtiden har jenterusket blitt et halvår eldre .

De har masse storlego som nå igjen blir tatt flittig i bruk. Og enda det er over en mnd siden jeg pakket bort legoen finner vi stadig småbiter rundt omkring. Men så har gutterusket lekt med den legoen over alt.

Angående kvelningsfare må man jo se an barnet også. Om det er tilbøyelig til å putte ting i munnen og hvis ja; om det ofte setter fast mat/drikke/småting i halsen. Mine har vært/er veldig til å putte i munnen men svelger sjelden vrangt. Jeg sjekker også med jenterusket når hun innimellom gjør det om hun fikser problemet selv (jeg venter altså litt med å ile til) og hun klarer alltid å få opp maten/tingen på egen hånd (jeg venter ikke i fem minutter altså, eller til hun blir blå...).
Gammel 21-05-2009, 17:30
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Fra minsten var ett år var jeg ikke så redd lengre. Men en helt annen problemstilling er at han ødelegger, og er derfor svært uønsket i kjellerstua der legoen er

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:12.

HOVEDSIDER