Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder > Søsken- på godt og vondt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-07-2012, 19:04
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard Jesper Juul om søskenkrangling

Hva tenker dere om dette svaret fra Jesper Juul:

http://www.familieverden.no/Eksperte...er-hele-tiden/
Gammel 27-07-2012, 21:29
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Det synes jeg generelt sett var gode råd... Med noen forbehold som at vi må stanse vold og systematisk trakassering...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 29-07-2012, 13:10
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Joda, gode råd forsåvidt. Men ikke så lett å følge. De to store her kjekler mye, og de kan være ganske så frekke mot hverandre til tider. Som oftes er det sånn at eldstemann terger (og terger og terger og terger), og mellomsten ender opp med å slå.. Da må man jo selvfølgelig gripe inn. Det er greit å bli sint, men det er ikke greit å slå. Vi snakker også mye med storebror ift terginga (han terger også på seg mye irritasjon på skolen). Han mener det ikke noe vondt, men har ikke helt antenner for å skjønne når han går for langt.

Sånn ellers så blander vi oss ikke inn, og prøver å heller å stille spørsmål tilbake om de kommer og vil ha hjelp istedetfor å komme med en fasit. Såfremt de klarer å sette ord på hva de føler og tenker når de er sinte også, er det utrolig hvor mye de klarer å ordne opp i selv og bli enige om (evt være enige om å være uenig ).

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 29-07-2012, 17:28
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Det kan godt hende at jeg leser mer inn i spørsmålet enn det som egentlig står. Men når det står at barna krangler hele tida, så tenker jeg hele tida, eller det meste av tida.

Mine barn krangler også ganske mye, og det ser jeg på som naturlig og helt greit. At de krangler om plass i hierarki og foreldrenes gunst - tja, det vet jeg da ikke helt. Jeg tror egentlig at de har funnet ut av hierarkiet seg i mellom for ganske lenge siden - det er ikke en daglig kamp. Og ja, jeg merker også at de kan ha et ønske om å være favoritten eller at en av oss foreldre skal ta den enes parti. Men på daglig basis? Absolutt ikke. Hos mine barn tolker jeg dette som udekkete behov... Og jeg ville også ha tolket konstant kranglig hver dag som en form for udekkete behov, eller ihvertfall noe som ikke var godt for barna.

Sier absolutt ikke at foreldre skal ha dårlig samvittighet eller føle at noe er galt for at barna deres krangler! Men jeg tenker at det må være vondt for barn å gå i en slik endeløs konflikt gjennom hele oppveksten, og jeg har vanskelig for å tro at det er slik det nødvendigvis må være. Jeg tror ikke det nødvendigvis skal gjøre så vondt og være så konfliktfyllt å ha søsken....

At søsken krangler - selvsagt. Det er helt menneskelig og at de også kan være urimelige - alt det er helt greit. Men hver eneste dag - hele tiden - en kamp om kjærlighet og plass i et hierarki? Det tror jeg ikke er noe man bare skal slå seg til ro med - det tror jeg er noe som man kan hjelpe barna med gjennom bekreftelse på andre måter enn gjennom å slåss med søsken om det...
Gammel 29-07-2012, 17:32
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Jeg er enig med sally!!!!!!!
Svar med sitat
Gammel 29-07-2012, 18:29
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard Jesper Juul om søskenkrangling

Jeg kan forsåvidt være enig med deg Sally, men min erfaring er at slikt går i perioder. I noen perioder er det mye krangling og ufred, og så er det omtrent fraværende i andre perioder. Jeg tolker dette i liten grad som konkurranse om oss foreldrenes gunst. Men mer knytta til utviklingssprang og hieraki. Eks så har minsten hatt en periode der han terger og utfordrer nest minste. Og der nest minste til slutt hyler og rømmer, og der minsten følger etter. Men tidligere har de omtrent ikke krangla i det hele tatt.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 06-08-2012, 20:25
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aurora Borealis Vis post
Jeg kan forsåvidt være enig med deg Sally, men min erfaring er at slikt går i perioder. I noen perioder er det mye krangling og ufred, og så er det omtrent fraværende i andre perioder. Jeg tolker dette i liten grad som konkurranse om oss foreldrenes gunst. Men mer knytta til utviklingssprang og hieraki. Eks så har minsten hatt en periode der han terger og utfordrer nest minste. Og der nest minste til slutt hyler og rømmer, og der minsten følger etter. Men tidligere har de omtrent ikke krangla i det hele tatt.
Akkurat sånn er det her også. Føler at det svært sjelden handler om konkurranse. Noe handler om å sette grenser for seg selv (som ikke blir respektert av søsken..), noe om mitt og ditt, bla.. I perioder hvor jeg og pappaen er travle, og ikke har like mye tid til å virkelig SE barna og deres behov, og til å lytte, så merker jeg at de blir lettere irriterte og dermed øker også intensiteten i kranglingen. Men likevel føler jeg ikke at de kjemper om vår gunst direkte. Selv om det krangles (og støyes!) mye her hjemme, så er det mer god lek/ samvær enn uenighet.

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:41.

HOVEDSIDER