Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder > Søsken- på godt og vondt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-06-2010, 21:48
*Angel* sin avatar
*Angel* *Angel* er offline
Junior Member

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 15
*Angel* is on a distinguished road
Standard Er litt alder forskjell

på mine to.De er veldig flink å krangle.Jento er eldst og hun er veldig flink å terge gutten.De krangler veldig mye.Men da gjør vel søsken?
Gutten er veldig flink til å gi beskjed vist hun gjør noe med han.Finner han roen med noen leker er hun der med en gang,da blir det krangling.Flere som har det sånn?
Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 01:25
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Mine to krangler en del, men de har så grunnleggende god kjemi, godt vennskap og masse omsorg for hverandre. Så kranglinga synes jeg er helt uproblematisk. Jeg hadde syntes det var verre om kjemien mellom dem var dårlig. Men når de leker sammen så mye som mine to gjør, så hadde jeg synes det var merkelig om de ikke krangla. De finner på mye tull sammen også, som de vet at vi foreldre ikke liker. Mange som reagerer negativt på det, men jeg koser meg med det. Det er kjekt at de er sammen om ugagn også, så slipper man å forskjellsbehandle dem så veldig. (ingen alvorlige ting de gjør altså).

Det er to år mellom mine, og den eldste er gutt, så det er ikke kjempestor forskjell på modenheten på mange områder.

Jeg tror søskenkrangling er helt normalt, sunt og lærerikt. Men jeg hadde ikke likt det om de hadde hatt dårlig kjemi, mye sjalusi og irritasjon i forhold til hverandre mye av tiden.
Gammel 27-06-2010, 09:06
Ulvemor sin avatar
Ulvemor Ulvemor er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieland
Meldinger: 3,110
Ulvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond reputeUlvemor has a reputation beyond repute
Standard

Hva er aldersforskjellen på dine, Angel, og hvor gamle er de nå? Her er aldersforskjellen fire og et halvt, og jeg er egentlig overrasket over hvor lite krangling det er.

Jag är den bro som orkar bära dej,
Jag är den hamn som ger dej skydd
Jag är den eld där du kan värma dej
Jag är den famn där du är trygg
Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 09:55
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Vi har 19 mnd mellom mine gutter på nå 4 1/2 og 6 år. De krangler MYE i perioder - de *elsker* å terge på hverandre, og da særlig eldste som terger på minsten...

Som Sally ser jeg at guttene her har en grunnleggende god kjemi og tilknytning, så det bekymrer meg ingenting. Men, det er ekstremt frustrerende når minsten kviner og hyler (høyt!) for den minste ting som eldste terger med! (Litt sånn "lufta er fri for alle"-terging)
Gammel 27-06-2010, 09:59
*Angel* sin avatar
*Angel* *Angel* er offline
Junior Member

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 15
*Angel* is on a distinguished road
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ulvemor Vis post
Hva er aldersforskjellen på dine, Angel, og hvor gamle er de nå? Her er aldersforskjellen fire og et halvt, og jeg er egentlig overrasket over hvor lite krangling det er.
Gutt 3år og jente 6år.

De kangler ikke hele tiden.Men når jento får raseri anfall da er det liv...
Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 15:07
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Å ja da. Her krangles det så busta fyk i mellom. Ofte til stor frustrasjon for mor. Og når man er 4 søsken, ja da finner man alltids ein å plage på
Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 21:50
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard

Vi har mye krangling; gutterusket er snart seks og jenterusket 2,5. De kan leke fint sammen, men som regel terger gutterusket jenterusket - eller omvendt. Jeg har som mål å forsøke å gjøre noe med det i ferien. Da har jeg i alle fall tid og overskudd til å observere dem. Noe er sjalusi fra gutteruskets side, men noe er aldersforskjellen. Men det skjer jo bare når en av dem kjeder seg/ikke er opptatt med noe og da tenker jeg at det fint går an å finne noen knep som løser i alle fall noen av disse kranglene.
Gammel 27-06-2010, 22:50
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tror ikke det nødvendigvis har så mye å gjøre med alder, jeg... Mine er det også 3 år mellom, og det er selvsagt dager da jeg har lyst til å gi dem bort til naboen som står i adopsjonskø men generelt tror jeg de krangler nokså lite - de leker MYE sammen også, og jeg tror ikkeg jeg kan henge noe særlig av kranglingen på "sjalusi-knaggen" - det er verst når de har sovet for lite, har hatt litt lite å finne på (som nå i ferien - vi har vært mye hjemme "bare" oss), etc...

Minsta er 4 1/2 og 7 1/2 år yngre enn de to store, foreløpig knapt 1 1/2 år, men hun henger med de store mye av tida allikevel

Tror det har en del med "kjemi" å gjøre hvordan søsken går overens - i tillegg til den generelle stemningen i familien kanskje.

www.krusedull.net
Svar med sitat
Gammel 28-06-2010, 22:37
indiana sin avatar
indiana indiana er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 816
indiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond repute
Standard

Mine krangler svært, svært lite.. for å si det sånn så krangler vel jeg mer med dem, enn de gjør med hverandre.

Men de er flinke til å ta seg time inn da.. går hver til sitt og gir hverandre litt pust i bakken

2 år og 3 mnd mellom mine to!

lillebror - juli 2009
Svar med sitat
Gammel 28-06-2010, 23:11
Mammanina sin avatar
Mammanina Mammanina er offline
Senior Member

Sted: tønsberg
Meldinger: 712
Mammanina is a glorious beacon of lightMammanina is a glorious beacon of lightMammanina is a glorious beacon of lightMammanina is a glorious beacon of lightMammanina is a glorious beacon of lightMammanina is a glorious beacon of light
Standard

Mine krangler ikke, men det er kanskje ikke så rart siden eldstemann er 6,5 år og minstemann er 10 måneder.
Men det kommer sikkert tider fremover da det blir litt krangling og helt sikkert på et annet nivå enn mellom meg og min søster som det bare var 3,5 år i mellom.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:01.

HOVEDSIDER