Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder > Søsken- på godt og vondt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-05-2009, 16:57
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard Skjerme baby uten å avvise storesøster

Kråka er veldig interessert i lillesøsteren sin. VELDIG. Det er bare god oppmerksomhet; hun vil kose, leke, prate, vifte med rangle, skifte bleie, vaske rumpa, massere magen, kle av/på, bære, holde, bysse, synge, rugge vogna osv. osv. Og masse av dette får hun lov til. Ofte. Ofte er hun til stor hjelp for meg også, og underholder babyen den lille tre-minutteren jeg trenger for å smøre meg en skive eller pusse tenner. Men ofte blir Mus lei også. Møkklei av en storesøster som vil stryke og stryke på de myke babykinnene og som lener seg helt opp i ansiktet hennes for å kysse, kose og pludre med henne. Og da vil jeg gjerne skjerme Mus litt uten at Kråka skal føle seg totalt avvist av både meg og lillesøster.

Det går som regel greit når vi er to voksne hjemme, for da avleder den ene Kråka og den andre gir Mus litt space. Problemet er når jeg er alene med begge to. Kråka er jo bare bare god og er så fryktelig glad i lillesøsteren sin at jeg får litt vondt av henne når Mus bare hyler når hun kommer i nærheten.

Jeg snakker MYE med Kråka om hva babyen trenger og hvordan vi kan forstå hva hun liker og ikke liker. Men det ser ikke ut til å nå inn riktig enda, og jeg begynner å bli sprø av å si "Forsiktig" og "Ikke så nær" og "Se på ansiktet hennes nå, ser du at hun ikke liker det?" hele dagen...

Noen tips?

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Gammel 29-05-2009, 19:36
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jepp. Og tipset er - det går over I alle fall blir mus snart større og kan dytte unna kråka Det var sånn her også en stund, men det gikk lettere etter hvert. Martine klarte til slutt å forstå at Petter trengte litt ro innimellom...

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 29-05-2009, 20:35
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

5-åringen her er også der - vil gjerne kysse dunungen, og snakker og skravler og koser og duller, ofte veeeeeldig nært oppi ansiktet til dunungen... Jeg prøver også å snakke med henne og vise at det kan være ubehagelig å ha noen så tett opp i ansiktet samtidig som man snakker høyt... men det synker ikke inn her heller, enda hun er nesten 2 år eldre enn Kråka di.

Nå er jo Nuppa i barnehage til daglig, så det blir ikke så intenst hele dagen, men jeg håper vel egentlig bare også at de går over etterhvert...

www.krusedull.net
Svar med sitat
Gammel 30-05-2009, 09:42
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Har det sånn her også

Men min er 4 år og forstår litt meir, og kan snakke med han på ein anna måte. Men han vil så gjerne være god med henne og leike med ho, det nye nå er at han gjerne vil bære ho Og det går jo ikkje så det går mykje tid i å "passe på."
Men eg tenker at dette er ein periode også går det over -og snur andre vegen Då er det plutseleg den minste som klenger på den større og som gjerne vil være med og ødelegger leiken for den eldste. Så må me til å passe på den vegen
Svar med sitat
Gammel 31-05-2009, 17:51
Annemor sin avatar
Annemor Annemor er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,676
Annemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond repute
Standard

Sånn er det her også. Er veldig vanskelig for er så redd han blir sjalu.
Han kan være ganske brå og hardhent når han koser, og det er ett under at hun ikke går i bakken når han skal kose når hun står.
Heldigvis har han aldri prøvd å bære henne.
Bære henne gjør derimot Storebror og jeg liker det ikke, hvertfall ikke når han løfter henne høyt opp og rister på hodet på magen hennes (kiler henne med annsiktet).
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:56.

HOVEDSIDER