Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Samsoving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-04-2011, 23:04
marihøne marihøne er offline
Member

Medlem siden: Jan 2011
Meldinger: 30
marihøne is on a distinguished road
Standard Praktiske aspekter ved samsoving -noen tips?

Hei! Før mini (nå 7 mnd) ble født hadde jeg ikke tenkt å samsove, men da han var nyfødt var samsoving det eneste som funket. Har hatt planer om at han skal sove i sengen sin, har vært skeptisk til om sengen vår er fast nok og har sovet litt dårlig selv med han i sengen. Nå går alt imidlertid meget bedre, jeg tror likevel at sengen egner seg og jeg vurderer å bare la mini bli i sengen vår inntil videre. Ikke minst har pappaen begynt å synes at det er så fryktelig koselig å våkne opp ved siden av mini. Men jeg lurer på et par praktiske ting og lurer på om noen erfarne samsovere kan svare:

1: Hva gjør dere når dere er ute og reiser? Sist vi var på hotell fikk vi en twin-seng med stor sprekk i midten som overhodet ikke egnet seg for samsoving. Mini er vant til å ligge ved siden av meg (les: ved siden av puppen) det meste av natten og liker ikke å måtte sove i reiseseng. Ble ikke så mye søvn på noen av oss den natten. Noen tips? Godtar barna at man dropper samsovingen av og til, eller har dere noen lure triks for å samsove på reisefot?

2: Er redd for at mini faller ut av sengen. Mini sover mellom meg og pappaen. Har dere noen gang opplevd at barna faller ut via fotenden?
Svar med sitat
Gammel 11-04-2011, 23:54
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

1: Vi har knytt sammen sengeben med sjal, vi har flyttet på senger så jeg og babyen har delt seng der babyen ligger mellom meg og veggen, vi har lirket babyen ned i en åpen koffert etter amming.

2: Ja, en gang. Men da var "babyen" nesten to år. I en litt aktiv fase hos Petter la vi et par dyner på gulvet i fotenden for sikkerhets skyld

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 12-04-2011, 10:01
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Det har blitt en del netter i enkeltseng, liggende i eksakt samme stilling hele natten.. Det blir det nok i påska også, når vi skal på hyttetur. Skal ha med bag, så kan jeg prøve å lirke han oppi der (det funket noen ganger med de to største). Du får faktisk kjøpt sånn for å tette glippen mellom madrasser, mener jeg har sett det både på jysk og skeidar bla. Koster sikkert ikke all verden for en sånn en, så det kan være verdt å kjøpe Regner med den er lett å ta med seg, for av det jeg har sett så er det bare en sånn lang remse av skumgummi, som lett kan rulles sammen.

Jeg tror kanskje mellomste deiset utav sengen en gang i fotenden.. men da var han ganske stor (litt over to tror jeg). Jeg begynte å trene de på å gå utav senga med beina først når de begynte å krabbe. Funker også fint å legge dyner og pledd, evt en ekstra madrass på gulvet for en periode frem til de lærer seg å komme seg trygt utav.

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 12-04-2011, 13:21
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Madrasser kan evt legges på gulvet. Man kan også som foreldre dele seg. Man finner altisds løsninger på de rareste steder Vår eldste har falt ut av seng, og det gikk fint. Han ble liggende å sove videre på gulvet, derfor er jeg litt mer obs på å legge noe varmt der nå, en dyne el. Vi kjøpte også sengehester på ikea da vi innså at vi ble en samsovende familie Og jeg synes som mannen din -utrolig kos å våkne opp sammen!

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 12-04-2011, 19:42
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

Vi var på hotellferie da de to eldste var 1 og 4, en uke på Kreta, da la vi et teppe eller noe oppå sprekken (mener jeg å huske). Det var barneseng (reisesng) på rommte, så jeg tror vi brukte noe av sengetøyet der for å sikre sprekken. Så rullet vi dynene til pølser sånn at hun ikke skulle rulle ut - hun hadde kunnet falle ut om hun hadde krabbet rundt i søvne, men vi hadde på babycall og hørte om det ble "store" bevegelser inne på soverommet.

www.krusedull.net
Svar med sitat
Gammel 13-04-2011, 10:00
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Reising ja... Jeg reiser ikke mye da, og ofte så går det jo greit fordi sengene har en vegg ved siden, eller det er en dobbeltseng. Men vi varpå skikkelig luksushotell i Marokko i fjor, og da var det selvsagt to uflyttelige senger på vhert sitt sted midt på gulvet - og STEINgulv overalt!! Vi fikk inn en reiseseng, jeg lurte et av barna til å ligge der (ikke det minste, hun som lå der var vel 5-6 år) så den stod støtt inntil min seng og hadde verdens mest dårlige nattesøvn av frykt for at noen falt ned på dette steingulvet - var og rimelig gravid og sikkert ikke så rasjonell..

Men når de er baby (har en 11-mnding nå), så fikser jeg å ha de på armen jeg altså - det blir jo heller ikke de beste nettene, men det funker om man er redd for at de skal falle ut. Men vår og ligger mest i midten for ikke å falle ut - han ligger så urolig at han kan trille laaangt bortover. Men ikke redd for fotenden altså, ivhertfall ikke enda. Kan ikke huske at noen av mine har falt ut der når de var små i hvertfall....
Svar med sitat
Gammel 13-04-2011, 22:50
marihøne marihøne er offline
Member

Medlem siden: Jan 2011
Meldinger: 30
marihøne is on a distinguished road
Standard

Takk for mange gode tips! Skal forsøke litt ommøblering neste gang og kanskje en sånn skumgummigreie til å ha i midten. Kanskje samsovingen som startet som en kriseløsning blir langvarig ordning :-)
Svar med sitat
Gammel 14-04-2011, 09:19
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av marihøne Vis post
Kanskje samsovingen som startet som en kriseløsning blir langvarig ordning :-)
Ja, da er du i godt selskap her inne Hilsen samsover siden januar-05 (og sikkert kommer til å være det i minst fem år til )

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 15-04-2011, 21:51
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Ja, da er du i godt selskap her inne Hilsen samsover siden januar-05 (og sikkert kommer til å være det i minst fem år til )
Den retningen det går i her og Og jeg liker det bare bedre og bedre

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:31.

HOVEDSIDER