Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Samsoving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-09-2012, 13:04
Enchanted sin avatar
Enchanted Enchanted er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: rett rundt hjørnet
Meldinger: 2,329
Enchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond repute
Standard Samsoving kun trygt ved siden av mor???

http://www.facebook.com/BabyCalm

På denne FB siden er det bilder av fedre som samsover med babyene sine, og det står at samsoving kun er trygt når barna sover ved siden av mor.. Jeg stusser fælt på dette og ble plutselig usikker på om vi bare har hatt flaks i våre 12 år som samsovere..

Kommenter gjerne på FB også. Jeg sendte dette spørsmålet på FB sidene til Tilknytningspedagogene, regner med Ingrid har noen gode svar.

å fatte seg i korthet er ikke for meg..
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Enchanted sin post:
Aurora Borealis (26-09-2012), Ingrid (25-09-2012)
Gammel 25-09-2012, 15:00
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Hm, kanskje de mener mor er mer fintfølende og dermed våkner lettere om noe skulle vise seg å være galt?

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 25-09-2012, 16:26
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Det er ikke rett at pappaer ikke kan samsove med babyer.

I artikkelen hun linker til, som heter "Safe Cosleeping Guidelines" (http://cosleeping.nd.edu/safe-co-sleeping-guidelines/ ) står det til og med: "Post-natally safe infant sleep begins especially with the presence of an informed, breastfeeding, committed mother, or an informed and committed father."

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Følgende 4 medlemmer liker Ingrid sin post:
Aurora Borealis (25-09-2012), Enchanted (25-09-2012), Hildeborg (26-09-2012), Kivi (26-09-2012)
Gammel 25-09-2012, 16:53
Enchanted sin avatar
Enchanted Enchanted er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: rett rundt hjørnet
Meldinger: 2,329
Enchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond repute
Standard

Tusen takk Ingrid!

Petunia: Ja, jeg tror nok sikkert det er noe sånt de tenker. Og det er jo trist om fedre blir frarådet samsoving.

å fatte seg i korthet er ikke for meg..
Svar med sitat
Gammel 25-09-2012, 17:51
petunia sin avatar
Senior Member

petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Enchanted Vis post
Tusen takk Ingrid!

Petunia: Ja, jeg tror nok sikkert det er noe sånt de tenker. Og det er jo trist om fedre blir frarådet samsoving.
Ja, veldig trist. Det er virkelig en ting som kan støtte opp under god tilknytning. Og jeg tenker det er en veldig fin ting for fedre å oppleve den gode nærheten til barnet sitt, og hvordan man knytter bånd selv om man "bare sover".

Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker petunia sin post:
Aurora Borealis (26-09-2012), Enchanted (26-09-2012)
Gammel 25-09-2012, 17:58
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Ja det er trist.

Det er riktig at mødre generelt sett har en bedre "sensor" når det kommer til babyer og soving, men dette er individuelt. Og det er også rett at menn ofte sover tyngre enn kvinner. men det er jo også individuelt. Og det ligger i retningslinjene for trygg samsoving at man ikke skal samsove om man sover svært tungt. Og det ligger i retningslinjene at far må være "informed and committed".

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Ingrid sin post:
Aurora Borealis (26-09-2012), Enchanted (26-09-2012)
Gammel 26-09-2012, 13:10
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Jeg synes generelt at det er trist at samsoving skal gjøres til en sånn stor og vanskelig greie, der det er fy og hurra og masse regler. Det burde være normalen. Også for fedre.

Vi har samsovet med begge barna, og selv da førstejenta sov på eget rom våknet pappaen like fort som meg. Det handler mye om innstilling tror jeg, og mindre om biologi. Og så er vi forskjellige, så klart.
Aurora Borealis (26-09-2012), Enchanted (26-09-2012), Ingrid (26-09-2012)
Gammel 26-09-2012, 16:51
petunia sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hildeborg Vis post
Det handler mye om innstilling tror jeg, og mindre om biologi. Og så er vi forskjellige, så klart.
Helt enig!

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:14.

HOVEDSIDER