Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Samsoving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-03-2012, 19:42
mammatil2 mammatil2 er offline
Junior Member

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 5
mammatil2 is on a distinguished road
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av karimor Vis post
Kvifor kjenner du på at du "burde" få ho til å sove ein annan plass enn inne hos dykk?

Eg har også jobba og kombinert det med samsoving og natt-amming, og eg var i perioder ekstremt trøtt, men det er nok mange andre småbarnsforeldre også!

Og eg må vel innrømme at eg innimellom vakla i trua på at samsoving var det rette, men samtidig var detvså tydeleg at jentene våre trengte oss enda meir om natta når dei fekk mindre av oss på dagtid.

Men hos oss løysna det vel aller mest når vi innsåg at vi måtte ha fleire sengeplasser tett i tett. No har alle sove godt på same rom i mange år (i alle fall fram til vi fikk kattunge i fjor haust, han vil jo heller ikkje ligge åleine!)

Og det var også viktig at vi på eit tidspunkt heilt klart bestemte oss for at det var slik vi ville sove her i huset. Eg les deg vel slik at det kanskje er den avgjerda du/de ikkje har tatt, at du føler at det berre har blitt slik.
Jeg føler vel at jeg burde ha henne i egen seng fordi det er det "alle andre" forteller meg, bortsett fra dere flotte damer her inne da Svigerforeldre, kolleger, helsesøstre osv prediker stadig vekk om at "dette får dere slite med til de er 10 år hvis dere ikke gjør noe med det nå" bla bla bla bla

Fra slutten av desember til slutten av januar sov hun hele natten, (nesten) hver natt i sin egen seng og jeg må innrømme at det var utrolig deilig å få sove uanbrutt, men så kom det tenner og sykdom og hun ville inn til oss igjen.

Jeg håper hun vil sove litt roligere inne hos oss etterhvert. Nå har det vært mye tannplager i det siste og hun våkner mye, selv inne hos oss.
Svar med sitat
Gammel 25-03-2012, 21:45
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tenker helt motsatt av deg; jeg ser på trøtte kollegaer som har ettåringer, og som klager på at de har måttet springe opp ti ganger i løpet av natta. Og da tenker jeg; at de orker!!

Jeg er for lat til å stå opp på natta med ungene. Må være ekstremt da!! Om natta sover man, men jeg bryr meg ikke om hvor jeg sover eller hvor ungene sover. Om de våkner om natta og ligger i mi seng så sovner de fort. Også når de var mindre syns jeg dette var veldig lettvindt. Fatter ikke at folk gidder å stå opp for å si "nå er det natta"???

Og trenger du å drøfte dette med helsesøster og de andre? Jeg drøftet aldri slike ting, bare sa at ungen sov godt om natta. Hvor man sover om natta er en privatsak!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 25-03-2012, 22:34
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Spørsmål angående samsoving.

Lille er nesten like gammel som jenta di, kjenner igjen den luggefasen. Vil bare si hva jeg sier når jeg får velmenende råd jeg ikke ønsker : enten sier jeg at vi sover fint / vi er fornøyde med hvordan vi sover (feks til helsesøster) eller til den forrige helsesøstra som anbefalte skrikekur da jeg sa jeg var sliten og gjerne ville ha råd: "om du ikke har noe bedre råd å komme med kan du slippe å si noe som helst, for dette vil jeg ikke høre snakk om!" Gikk ekstratur på helsestasjonen, hun sendte skrikekurinfo i posten, gale gale menneske...!! Hun nevnte det aldri igjen etterpå

Og noe annet jeg har lært meg er om man klager, så føler folk de kan komme med råd.. Enda verre om man spør etter råd, da får man jo som forventet liksom.. Om du ikke sier noe om at du er sliten og trøtt så får du nok mye mindre kritikk og råd.

Gjør det som får jenta di til å sove best, drit i hva andre sier! At alle sover best mulig er vel hovedpoenget?

Ps: sambo sover ikke alltid i dobbeltsenga han heller, det er helt ok! Vi kommer ikke til å skille oss pga det liksom

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Gammel 25-03-2012, 23:59
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Hun kommuniserer tydelig et behov, du har funnet en måte å dekke det behovet på som gir dere begge greie netter - så SUPERT! Behovet kommer til å avta, gå i bølger, endre seg. Her har de to store sovet perioder på eget rom fra de var rundt tre år. Fullstendig på eget initiativ. Akkurat nå har de en periode de vil sove sammen med oss igjen, og jeg kjenner aller mest på at det er innmari koselig, selv om vi sover litt dårligere av det (vi er ikke vant til å samsove med tre barn hele natten, så det tar litt tid før vi kommer helt inn i det igjen).

Det er bare noen veldig, veldig få samsoverbarn som ikke kan sove på eget rom når de er ti år. Og da oppleves det kanskje ikke som noe problem da heller. Det er i alle fall HELT sprøtt å forandre på noe som fungere nå, fordi det kanskje, muligens vil bli et problem om NOEN ÅR! Aller mest sannsynlig har det løst seg helt av seg selv før det rekker å bli et problem for deg

Etter at vi tok et aktivt valg om å samsove, og føler oss sikre på at det er det rette for oss, så har vi heller ikke opplevd å få motstand på det. For hva skal helsesøster eller mamma si når de spør "Sover han godt om natta, da?" "Å, ja, det gjør han. Kjempebra." "Så dere har sluttet å amme om natta?" "Neida, men han sover ved siden av meg, så jeg bare gløtter på øya, hjelper ham nærmere og sovner igjen. Det er så praktisk og greit atte!" Da forsvinner på en måte grunnlaget for "de gode rådene". Ja, mamma var bare et eksempel, min mamma er så vant til at jeg ammer lenge om natta at hun ser på det som en selvfølge nå Jeg vet også at dersom jeg sliter med søvn og uro eller noe, så er det IKKE helsesøster jeg spør om råd eller klager til. Om hun spør i en litt vanskelig fase, så lyver jeg Og klager og spør heller her eller gode venner som har samme syn som meg. For jeg vet at de rådene jeg får av helsestasjonen er ubrukelige for meg akkurat når det gjelder søvn og innføring av mat/avvenning av pupp. Jeg er på en annen planet enn dem. Og det er helt greit.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 26-03-2012, 10:44
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mammatil2 Vis post
Jeg håper hun vil sove litt roligere inne hos oss etterhvert. Nå har det vært mye tannplager i det siste og hun våkner mye, selv inne hos oss.
Hun kommer garantert til å roe seg når tennene er over. Og så kommer hun til å være masse forkjøla når hun begynner i barnehagen, og så kommer hun til å være urolig når dere drar på ferie, og så kommer hun til å være urolig når hun vokser, og så videre...

Men så lenge man slipper å stå opp av senga med dem så synes jeg man kan være fornøyd

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:13.

HOVEDSIDER