Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Samsoving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-03-2010, 23:43
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard Hvor praktiseres samsoving?

Finnes det noen slags oversikt over land/områder hvor samsoving med småbarn er normen?
Gammel 20-03-2010, 12:47
Småtorsk Småtorsk er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 212
Småtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud ofSmåtorsk has much to be proud of
Standard

Nå har jeg ikke kilder her, (det var Mannfolket som gjorde researchen om samsoving her i huset, så jeg har det fra ham) men Japan er visst et land hvor samsoving er normalt og tradisjon. Statistikk herfra ble brukt feilaktig til å advare mot samsoving pga. krybbedød. Men da man gikk lenger tilbake i statistikken, til før japanske kvinner begynte å røyke, var det nesten ikke krybbedød overhodet.
Svar med sitat
Gammel 20-03-2010, 13:26
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Jeg leste i går at barn i Japan gjerne sover sammen med foreldrene til 15-årsalder.
Gammel 20-03-2010, 13:27
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Standard

McKenna sites a 1971 Barry and Paxton study that found that out of 119 cultures examined around the world, 76 of them practiced co-sleeping. This represented approximately 90% of the world population.

Kilde: http://www.asklenore.info/parenting/...osleeping.html
Gammel 20-03-2010, 15:25
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Jeg leste i går at barn i Japan gjerne sover sammen med foreldrene til 15-årsalder.

Litt i meste laget for både foreldre og barn vil jeg tro.
Gammel 20-03-2010, 15:32
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Standard

Jeg lurer på om det må menes at de sover på samme rom, og ikke i samme seng? Jeg ser ihvertfall overhode ikke for meg å sove i samme seng som mine barn når de kommer i puberteten.

Håper og tror ikke de vil føle noe behov for så mye kroppslig nærhet til mor i den alderen altså. Satser på at de føler seg rimelig trygge og komfortable i egne senger innen den tid.

Sist endret av Sally; 23-03-2010 kl 14:12
Svar med sitat
Gammel 20-03-2010, 21:00
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tror at samsoving med småbarn praktiseres i så godt som alle kulturer bortsett fra den vestlige (dvs Europa, Nord-Amerika og Australia).

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:52.

HOVEDSIDER