Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-11-2013, 16:35
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard Hvor involvert er dere i lekser o.l?

JA. Det lurer jeg på.
Gammel 08-11-2013, 16:36
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Jeg leser alltid ukeplanen når han kommer hjem fra skolen på mandag. Da vet jeg hva som skal skje den uka, og hva som er lekse den uka.

I tillegg gjør Arvingen leksene på stua, (så slipper han å rydde vekk pc`en fra skatollet sitt hver dag. ) så jeg kan kikke i bøkene hans, hjelpe med det han evt. trenger hjelp til og på den måten få et godt innblikk i hva de lærer for tiden. Jeg sitter ikke sammen med ham hele tiden men går til og fra. MEn jeg får alltid med meg hva han gjør, og om han forstår oppgavene o.l.
Men, etter foreldremøter så virker det som om ganske mange aldri leser barnas lekseplaner, og rett og slett ikke aner hva de har i lekse og OM de har lekser.. Type: "Nei, Per sier at han ikke HAR lekser han, så det syns jeg jo er merkelig når de er såpass store. Hvorfor får de ikke mer lekser?"
Gammel 08-11-2013, 17:07
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Her i huset er det meg som har lekseoppfølging. Jeg leser ukeplanene hver uke, går gjennom leselekser, sjekker alle skriftlige lekser, hører dem i øveord og engelsk-gloser... kanskje jeg involverer meg litt for mye?

Guttene her fikser ikke enda å ta ansvar for leksene sine helt alene - hadde jeg spurt om de har lekser, så hadde de svart "Nei", fordi de heller vil leke eller noe annet...
Gammel 08-11-2013, 18:33
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Jeg syns ikke det høres ut som du involverer deg for mye, Nselk. Jeg hører også Arvingen i engelsk leselekse når de har det, og selvsagt i gloser. (Gloser har de hver uke.) I norsk har de ikke leselekse som skal leses høyt, men de skal lese i minst 10 minutter daglig. (De låner ofte bøker på biblioteket, men kan selvsagt velge en bok de har hjemme om de heller vil det.) Jeg ser også over leksa hans ofte, men ikke alltid. Som oftest har jeg sittet og sett litt mens han jobber, og vet at han får det til. Da er det ikke like nøye å se over etterpå
Nselk (08-11-2013)
Gammel 08-11-2013, 19:58
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Eldste på 14 gjør leksene helt selvstendig. Dvs jeg går ikke inn på nettet og sjekker lekseplanen hans eller hører han noe videre. Men han har jo prøver så jeg ser jo at han gjør ting.

12 åringen har i år fått mer frie tøyler mtp lekser. Vi følger med hva han har og kan spørre han i mål for uka. Så leser han engelskleksene høyt. Men jeg går ikke over og ser at alt er gjort. Men de har ganske ofte uketester og andre prøver, så da ser vi jo hva han har lært.

8 åringen følges tett opp, også fordi han ikke liker lekser. Så han leser høyt til oss, vi ser over/bistår alt skriftlig arbeid og sjekker alle øveord/gloser. I tillegg har de uke test hver uke der de testes i alle mål, gloser og øveord. Jeg syns kanskje det er litt heftig å gjøre det fra andre klasse (og før fikk han poeng av totalpoengsum, men dette har vi bedt om at han ikke får lenger). Det viktigste er jo ikke å pugge skrivemåten av øveord, men å bruke dem selvstendig i tekst.

Er en Tapatalker!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 08-11-2013, 20:42
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Vi har "bare" ett skolebarn, og han går i første.

Jeg leser ukeplanen, men leksene gjør han stort sett med pappaen. Jeg synes det blir for stress å skulle gjøre leksene med han når han kommer hjem fra skolen kl ett, for da har jeg to mindre søsken også som løper rundt. Derfor er det blitt til at leksetid er etter barne-tv stort sett, for da har småsøskenene lagt seg og E og pappaen kan gjøre leksene uforstyrret.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 08-11-2013, 23:45
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Her leses også ukeplanen hver mandag. Da får jeg oversikt over lekser, aktiviteter o.l, og får skrevet opp på kalenderen vår.

Eldstemann er veldig selvstendig. Med en liten påminnelse setter han seg med lekser med en gang han kommer hjem. Her er det spillefri før leksene er unnagjort, og det er god nok motivasjon for han. Han gjør gjerne unna lekser for flere dager i slengen på mandager. Jeg sitter ikke ved siden av han hele tiden, men går til og fra. Han sitter ved spisebordet på stua. Jeg må jo lage middag og følge opp de to minste også. Gubben kommer ikke hjem før til middag rundt kl 17, noen ganger senere. Men jeg kikker over etterpå, og hører han i lesing.

Mellomsten er et kapittel for seg selv, han *hater* lekser.... Vi har brukt opptil en time på en liten side med skriving (type skriv 10 linjer med bokstaven T)... OG hele ettermiddagen blir preget av dette styret, og det går utover eldstemann og minsten i såpass stor grad at vi nå har begynt med leksehjelp. Han har en dag i uka, og har vært med på det 3 ganger nå. Det var litt oppstartsutfordringer, men nå går det veldig greit. Han er *veldig* negativ til det selv, men når jeg minner han på hvor godt han synes det er å slippe lekser når han kommer hjem, så synes han det er ok selv også.
Jeg hører han i lesing noen ganger i uka, og så gjør han matteoppgaver. Prøver å motivere han til å sette seg ned sammen med eldstemann når han gjør sine lekser, men han trenger såpass med oppfølging underveis pluss at han forstyrrer eldstemann, så det blir ofte til at vi tar leksene hans etter middagen. Den beste løsningen er egentlig at de to minste kikker TV mens jeg lager middag og eldste gjør lekser....

Heldigvis har jeg stort sett en fridag hver uke. Da henter jeg 13.30 og vi har god tid på lekser før middag.

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 08-11-2013, 23:59
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Heldigvis gjør begge lekser uten mye mas og kjas, det hender til og med flere ganger i uka at de setter seg ned med lekser uten å bli bedt om det. Petter har såpass enkle lekser at han klarer det når jeg leser for ham hva han skal gjøre. Type skrive en bokstav på riktig plass eller fullføre et ord på tre bokstaver der en eller to bokstaver mangler. Martine har litt mer lekser, og vi hører henne i gloser, ser at hun fullfører stavskrift-oppgavene sine og ser at hun henger med i engelsk, samt at hun leser høyt for oss etter å ha lest inni seg norsklekse hver dag. Vi har måttet jobbe litt for at hun skulle gjøre ting fortere på skolen så hun slipper så mye "gjør ferdig"-lekser, og det bærer frukter nå. Men alt i alt er vi altså ganske så tilstede ved leksene.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 10-11-2013, 20:42
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Leo følges tett opp med lekser, han går i fjerde klasse. Vi sitter ved siden av han. Nytt av året er at han faktisk selv har sagt minst to ganger. "Nå må jeg gjøre lekser."
Gammel 11-11-2013, 13:45
Ellen Ellen er offline
Senior Member

Meldinger: 339
Ellen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud of
Standard

13-åringen gjør leksene av seg selv, gjerne før jeg kommer hjem fra jobb. Jeg sjekker av og til arbeidsplanen hans, men det er mer fordi jeg er interessert for egen del. Han føler ingen behov for at vi involverer oss. Han sier selv at han vil jobbe selvstendig, og med de resultatene han har er det ingen grunn til å følge opp mer.
Han bestemte selv at han kuttet ut en trening en uke fordi han hadde mye lekser.

10-åringen gjør også leksene stort sett før jeg kommer hjem på jobb. Jeg sjekker ukeplanen hennes der er det jo ofte annen informasjon det kan være greit å få med seg. Jeg spør av og til om det er noe hun trenger hjelp til, men det er det sjelden. Hvis det er noe hun ikke får til ber hun om hjelp når jeg kommer hjem.

Leksevanene kommer nok av at jeg var hjemme med dem i 4 år. Da var rutinene at de gjorde lekser på kjøkkenbordet med en gang jeg hadde hentet dem på skolen. De fikk ofte litt mat først, men så var det lekser før noe annet. Dette følger begge to nå, selv de gangene de har venner med hjem etter skolen.

Resultatene på "ukesjekker" og prøver tilsier ikke at det er behov for en tettere oppfølging, så da ser jeg ingen grunn til å presse dem til å involvere meg mer enn de føler for selv.

F 2000
V 2003
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:08.

HOVEDSIDER