Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-04-2013, 16:44
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard Mer mobil - hva koster det å kjøpe og holde et barn med smart-telefon?

Jeg lurer på det fordi vår tolvåring ønsker seg smart-telefon, men vi synes det kanskje blir litt vel dyrt?
Pr i dag har han arvet pappaens mobil som ikke er så fancy (men av veldig god kvalitet). Han har kontankort og bruker telefonen veldig lite. Bare til å ringe og gjøre avtaler med kamerater, gi og få beskjeder fra oss foreldre.

Mannen her mener etter et raskt (for raskt håper jeg) søk at en smarttelefon fort kommer på +-7000 i innkjøp og bruk?

Jeg fikk en iphone i gave i fjor høst. Den kostet vel 5000 i innkjøp uten binding av noe slag. Jeg kan godt ligge på under 200 i månedlige utgifter når jeg er bevisst på å ikke bruke den til surfing og oppdateringer (koblet vekk alle automatiske oppdateringer) når den ikke er tilkoblet trådløst her hjemme.
Men å kjøpe så dyr telefon til en tolvåring synes jeg er helt over alle støvleskaft. Og kjøper man den med en eller annen bindings-sak så blir det vel minst like dyrt likevel? Eller?

Andre merker og modeller som ikke er så dyre i innkjøp og bruk? Hjeelp!
Gammel 12-04-2013, 17:04
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Vi har sett på Samsung Galaxy Pocket Plus til ungene - men har ikke sett nok til å se om den er OK. Grunnen er at den koster 999,- på Coop i siste tilbudsavis. Uten binding. De får enten et billig onecall-abonnement eller kontantkort. Så sperrer vi for datatrafikk så de bare får brukt nett der det er mulig via WiFi. Med OneCall grunnpakka til 99,- pr mnd blir det da for telefon og bruk 2200,- første år om de ikke bruker mer enn grunnpakka inkluderer. Det er 150 sms, 150 mms, 150 ringeminutter og 150 gb data.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
Kivi (12-04-2013)
Gammel 12-04-2013, 17:50
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Takk - jeg skal videreformidle til far (og muligens sønn.. )!

Den har han jo råd til å kjøpe selv.. -flink å spare jul- og bursdagspenger...
Gammel 12-04-2013, 18:31
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Vi har Talkmore abonement til ungene på 13 og 11. Kanskje de bruker tlf for 2-300kr i året, dvs veldig lite. Eldste kjøpte ny tlf i sommer for egne penger. Nest eldste kjøpte ny tlf nå der jeg betalte 1500kr og han betalte 1300kr selv. Begge disse tlf uten binding. Nest eldste hadde selv sett på ulike tlf og funnet en fjorårsmodell med stor skjerm og terningkast 6. De bruker tlf på trådløst nett og lite ellers.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Medlemmer som liker Aurora Borealis sin Post:
Kivi (12-04-2013)
Gammel 12-04-2013, 19:36
fjummsi sin avatar
Administrator

fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Talkmore er sikkert enda lurere, ja! Minimumsfakturering 29,- pr. mnd ved den som heter Link og ingen på den som heter forhåndsbetalt! Jeg tror jammen vi kommer til å gå for den! Vi har vurdert talkmore selv, og da blir det ingen kostnad i å ringe hverandre...

Svar med sitat
Gammel 12-04-2013, 23:08
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Standard

Flott med tips.

Og der ser jeg at jeg har vært slumsete med å slå av for datatrafikk. Ikke særlig bra når nettet detter ned eller når vi selv har satt opp trådløstnettet til å gå ned ved midnatt. Har telenor frifiks og det viser seg at de har et tak på 499 pr mnd og at det er superraskt å nå det taket. Så bare ren flaks at jeg en måned har vært nede i under 200 spenn. Siste faktura er på over 600, hvorav 399 er datatrafikk som jeg kunne klart meg godt uten. Passe på meg selv og mine instillinger før jeg passer på ungene kanskje..
Gammel 13-04-2013, 00:13
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Vi har forresten "verva" begge våre foreldrepar til å bruke Talkmore. Det er disse vi ringer oftest til, og nå uten kostnader! Vi har vært veldig fornøyd med Talkmore, de har også ulike "pakker" med en del ringetid, sms og data inkludert. Men det har vi ikke prøvd. De eldste ungene er forresten veldig inndrilla på at nettbruk på tlf kun skal være wifi. Så de tenker ikke på at de i visse tilfeller med stort behov for nett-tilgang faktisk kan slå på nettet.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Medlemmer som liker Aurora Borealis sin Post:
Kivi (13-04-2013)
Gammel 19-02-2014, 15:15
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

dere som har kjøpt telefon til barna, hva er deres erfaringer angående deres bruk av denne? vår snart niåring ønsker seg veldig telefon, hun tror nesten hun dør snart hvis ikke hun også får ...
vi opplever en svært førpubertal jente som trenger faste rammer for bruk av pc osv. Er derfor litt usikker på smartphone med internett til henne. Samtidig vet jeg av erfaring at å få en gammel telefon som ikke er smart er ikke særlig kult, klarer nesten ikke bruke en slik selv lenger ...
Så, er det mulig å gå til gode og etterlevbare regler for bruk av smartphone til barn i denne alderen? hva har dere erfart?
Gammel 20-02-2014, 10:22
karimor karimor er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Nord-Vestlandet
Meldinger: 1,551
karimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond repute
Standard

Gubben kjøpte ein brukt, men ganske ny, iphone på Finn, til salgs i byen vi bor i slik at han berre kunne kjøre bort å hente den. Trur han betalte ca 1000 kr for den og jenta måtte spytte i litt bursdagspenger sjøl. Da var Oda 10 år og hadde lengta ei stund......

Ho har kontantkort og eg fyller på, trur det blir ca 100 kr i månaden. Ho surfer stort sett kun når tlf er på nett. Det er viktig for ho og oss.

Vi har ei jente som har vore veldig fornuftig og små-voksen mest frå ho vart fødd, så ho sjølregulerer mobil og databruk, i alle fall slik stort sett.
Svar med sitat
Gammel 21-02-2014, 10:46
fjummsi sin avatar
Administrator

Standard

Begge våre største har egen telefon, og de har litt spill på den. Vi har ikke opplevd problemer med for mye telefonspilling, det har holdt å si fra at nå er det nok, spill ferdig fort, og så er det slutt for nå. Vi har sagt at de må spørre før de spiller (fordi vi regulerer skjermtid til en viss grad om det blir for mye), og spiller de uten å ha spurt først må de oftest legge den bort uten å gjøre seg ferdig først Utrolig nok godtas dette veldig greit...

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:12.

HOVEDSIDER