Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-10-2013, 13:29
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard Barn og våpen

Jeg bare lurer litt på hva dere mener om dette? En bekjent av meg la ut et spørsmål på en side på facebook ift sin datter på 6 år. Han og mora er ikke sammen lenger. Han driver med jakt og friluftsliv, og mor er visst ikke sånn. Mor er sterkt imot alt av jakt og våpen. Jenta hadde kommet hjem til mor og fortalt at hun hadde spilt "Deer hunter" - et jaktspill. Jenta er ifølge pappaen svært interessert i hans våpen og kniver, og synes tilsynelatende jakt og slikt er moro og spennende. Han spurte altså da på facebook - på en våpen/jakt-side, hva de mente om dette.

Kanskje ikke så overraskende, siden det var på en jakt/våpen-side, så mente samtlige av de jeg leste (skummet nedover) at det var supert at jenta var så interessert, at det var en sunn interesse og at mor var uvitende eller evt sjalu, som ønsket å nekte far å dele sin interesse med jenta. Mange fortalte om sine egne barn som var med på jakt - helt fra de kunne gå, mange av de. Barn er med på selve jakten, slakting, flåing, partering... Det skal sies - det gjentas også flere steder viktigheten av sikkerhet og forhåndsregler, ikke barn alene med våpen osv... Mange barn som er med i skytterlag fra barneskole-alder. Det ser jeg jo her lokalt også - vi har skytterlag oppi bygda her, og nabogutten (9 år) er nå begynt med skyting sammen med søstrene sine og faren. Er det meg som er rar som reagerer på dette? Ingen av oss her driver med jakt - jeg klarer jo ikke drepe en mus engang... Men hva gjør man hvis guttene kommer og ønsker å begynne med skyting? Nevøen min på 13 år spilte også "Deer Hunter" når han var på besøk her, og når mellomste ville ha det spillet sa jeg nei... snakket med en mamma her om det, og hun synes det var helt kurant for større barn å spille det spillet, og å være med i skytterlag/på jakt. Hva tenker dere?
Gammel 22-10-2013, 13:53
Ellen Ellen er offline
Senior Member

Meldinger: 339
Ellen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud of
Standard

Jeg tenker at hvis jakt og friluftsliv er en stor del av livet til far så blir det for meg unaturlig å "skjerme" barnet fra det. Da synes jeg det er bedre at barnet får vite så mye som mulig slik at alle aspektene ved dette kommer frem, kanskje spesielt det med sikkerhet og forhåndsregler.

Vi har jo litt den samme problemstillingen siden det i min familie er flere offiserer, og også flere som driver med jakt. Barna har fått sett og tatt på våpnene sammen med voksne hvis de har villet det. Sikkerhet har alltid vært i høysetet (våpen er bl.a. alltid låst inne i våpenskap). Dette er jo en del av livet vårt, og det har ikke vært naturlig å skjule det for barna.

Jeg er imidlertid usikker på om jeg hadde introdusert et barn på 6 år for et jaktspill. Det er litt på kanten synes jeg.

For familier hvor skytterlag og jakt er en del av hverdagen syne jeg ikke det er rart at barn/unge vil ønske å ta del i det, ved å blant annet melde seg inni skytterlag. Hvis min 13-åring hadde villet det hadde jeg stusset, siden det ikke er noe jeg eller pappaen driver med, men han hadde fått prøve.

F 2000
V 2003
Svar med sitat
Medlemmer som liker Ellen sin Post:
Nselk (22-10-2013)
Gammel 22-10-2013, 14:03
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er ikke glad i våpen, av noe slag. Jeg liker ikke våpenspill, og jeg grøsser av at unger leker "pang nå er du død". Kjenner for mange som har kommet hit til Norge etter for nære møter med det våpen kan gjøre. Mine barn får ikke våpenleker annet enn piratsabler i plast

Men... hvis det er snakk om jakt, og det er en del av miljøet man vokser opp i, og det er fokus på sikkerhet... da synes jeg det må være greit. Særlig hvis pappaen har det som hobby og det er en stor del av hans liv.

Jeg ser jo også fordelen ved å lære om hvor maten kommer fra, lære å klare seg sjøl, og slike ting som jakt sikkert er med på å oppøve. Jeg er veldig opptatt av å lære barna kart og kompass og å kunne håndtere kniv og alt slikt, og jakt er jo på en måte mye av det samme?
Belladonna (22-10-2013), Gyda (23-10-2013), Ingrid (22-10-2013), Nselk (22-10-2013), petunia (23-10-2013)
Gammel 22-10-2013, 14:26
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hildeborg Vis post
Jeg er ikke glad i våpen, av noe slag. Jeg liker ikke våpenspill, og jeg grøsser av at unger leker "pang nå er du død". Kjenner for mange som har kommet hit til Norge etter for nære møter med det våpen kan gjøre. Mine barn får ikke våpenleker annet enn piratsabler i plast
Ikke jeg heller, men jeg tar den litt lengre enn deg. Her er det vannpistoler/små vanngevær også - dog litt mer prangende farger enn ekte våpen! Og så har vi en "ekte" falsk pistol! Kruttlapp-pistol! Jeg kjøpte den til en cowboyfest for mange år siden, og den har jeg fortsatt, men den får ikke guttene leke med - den lager for høy lyd for lillegull, og jeg liker ikke at de leker med "ekte" falske våpen...
Gammel 22-10-2013, 14:54
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Det å ta unger med på jakt eller la de delta i skytterlag syns jeg er helt kurrant. Det kan lære om kreftene til et våpen og hvordan de skal behandles. Men jakt krever jo stor utholdenhet, så det begrenser seg vel selv?

Er en Tapatalker!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 22-10-2013, 23:05
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Signerer Hildeborg 100%

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 23-10-2013, 11:35
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har nok et mye mer avslappet forhold til skytespill/våpen o.l. enn mange her, tror jeg. Jeg hadde hatt null problemer med å akseptere at mitt barn var interessert i jakt. Arvingpappaen jaktet som liten, forøvrig.

Arvingen har lært seg å skyte med luftgevær, og driver i det hele tatt mye med typiske "maskuline" aktiviteter når vi/han er i feriehuset. (Snøscooter/firhjuling/motorcross/luftgevær o.s.v.) Alt under kyndig veiledning og selvsagt ed en voksen som passer på/kjører.
Gammel 23-10-2013, 16:24
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Standard

Hmm... tror kanskje jeg er litt for mye hønemor, og må innse at guttene blir større, og vokte meg for å overføre mine følelser og issues over på dem. Interessant å lese deres tanker!
Gammel 23-10-2013, 17:54
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hildeborg Vis post

Men... hvis det er snakk om jakt, og det er en del av miljøet man vokser opp i, og det er fokus på sikkerhet... da synes jeg det må være greit. Særlig hvis pappaen har det som hobby og det er en stor del av hans liv.

Jeg ser jo også fordelen ved å lære om hvor maten kommer fra, lære å klare seg sjøl, og slike ting som jakt sikkert er med på å oppøve. Jeg er veldig opptatt av å lære barna kart og kompass og å kunne håndtere kniv og alt slikt, og jakt er jo på en måte mye av det samme?

Enig!

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:39.

HOVEDSIDER