Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-11-2006, 14:24
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard Hvordan gjøre husarbeid lystbetont for barna?

Har dere gode, smarte eller morsomme måter å gjøre husarbeid til noe barna også vil være med på?

Jeg forsøker å gjøre husarbeid til et familieanliggende. Jeg ønsker at alle som bor her (meg og Noah ) skal føle et ansvar for å holde ting på et levelig nivå når det gjelder rot/renslighet.

Her er noen tips (jeg har ikke forsøkt alle selv enda.):

*Sette på musikk og danse huset ryddig.

*Skriv alle gjøremålene på forskjellige små lapper Brett lappene og legg dem i en kopp. La barnet velge lapp. Den lappen som velges, skal gjøres først. Fortsett til det er tomt for lapper og huset er rent.

*Skriv lapper som i forrige tips, men istedenfor å legge dem i en kopp så putter man hver lapp i en ballong som blåses opp. Kast ballongene i lufte og forsøk å sprekk en. Det som står inni er det som skal gjøres først. Fortsett til det er tomt.

*Stoppeklokkerace! Sett klokka på x antall minutter. Se hvor mye dere rekker å gjøre før tiden går ut.

*Bruk en kortstokk. Ta ut bildekortene. LA barnet velge ett kort og trekk et selv. Dere skal plukke opp så mange ting som antallet på kortet deres viser. Kom tilbake og trekk nytt når dere er ferdige.

Noen andre med morsomme og gentle måter?
Gammel 24-11-2006, 16:16
Camilla* sin avatar
Camilla* Camilla* er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 433
Camilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud ofCamilla* has much to be proud of
Standard

Her i huset er guttene med på alt, og det har de bestandig vært. Når de var babyer satt de i bæresele mens jeg lagde middag og rydda og vaska. Når de var rundt ett år fikk de klut og svamp og spruteflaske med vann og fikk tulle rundt med det mens vi voksne gjorde rent og fikk stå ved kjøkkenvasken og vaske grønnsaker når vi laget mat. Når d eer litt eldre kan de få egne ansvarsområder ("Her har du kluten og spruteflaska di, kan du vaske kjøkkengulvet/døra/lekegarasjen din", og da blir det så ivrige! Og så må de jo få masse skryt for vel utført oppdrag etterpå. Det motiverer!
Støvsugeren har barna alltid fått leke med. Vi tar ned teleskopstativet slik at det passer dem og så støvsuger de i huset og i munnen sin!
Etterpå er det fint å sette seg ned å gjøre noe hyggelig, akkurat slik vi voksne ofte vil når huset er gullende rent, og være fornøyd med resultatet!
Selvfølgelig blir det ikke renere eller kjappere av at barna får være med (mine er så små enda), snarere tvert i mot, men det viser mange verdier, bla samspill, samarbeid, rettferdighet, glede ved å stelle for seg selv og hverandre, ansvar osv. Noen ganger blir de distrahert fra vaskingen og finner frem "verktøy" (Briohammer, plastskruhjern osv) for å "fikse noe", på en litt veslevoksen måte, hehe og noen ganger gjør det at de sporer av og begynner å leke med noe annet, men det gjør jo ikke noe!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 19:49
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Det som fungerer best hos oss er at vi lager ei liste over alle ting som skal gjøres. Og så spør jeg ungene hva de vil gjøre. Ofte er vasking av vasken og speilet på badet svært populært. Det samme er støvsuging. Også vi voksne må velge noe, men tar det som blir igjen.

Rydding er det som vanskligst for ungene, det kan fort bli litt diffust (det syns forsåvidt mannen min også..) og da må vi voksne være med.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 23-05-2007, 10:17
Piv sin avatar
Piv Piv er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 130
Piv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to all
Standard

Her i huset går det i "omvendt-psykologi-lek" når storebror skal rydde. Vi bor 4 pers på 43 kvadrat så han er nødt til å rydde før han legger seg og det er ikke alltid lett å få til uten krangling eller belønning/sanksjoner. Men det funker altså når vi liksom skal lure pappan. Pappan må si "Nei tror nok ikke storebror klarer å rydde opp alt det rotet her. Han er jo bare en liten fiskebolle som blir altfor sliten." Da spretter storebror opp og begynner og rydde og pappa må gå på et annet rom og så komme tilbake og bli overrasket. Han blir aldri lei av denne leken!
vesla er ivrig på oppvasken! Når jeg lager middag og hun flyr i beina mine setter jeg henne på en stol foran oppvaskbenken med børste og vann og der kan hun stå oppslukt og veldig stolt nærmest ubegrenset lenge. Gått over til helsekostoppvaskmiddel så det ikke gjør noe om hun smaker litt!
Jeg tror også dt er viktig for selvtilliten at de får delta og få føle at de trengs.
Anna wahlgren har ikke akkurat gjort seg fortjent til noen høy stjerne her på forumet, men her syns jeg hun har gode poenger: Hun skriver at barn aldri skal delta mindre i husarbeidet enn de vil, noen ganger mer. Meaning: selv om det går fortere å skrelle potenene eller gå i vaskekjelleren uten toåringen skal man aldri avvise initiativ. De skal jo lære og kan være med på den meste om man bare strekker tidsmarginen litt! Ser så mange som slår på barbetv for å fa lage midag i fred og så ti år seinere klager på at ungene ikke vet opp og ned på kjøkkenet.
Gammel 23-05-2007, 13:31
Tricie Tricie er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 519
Tricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant futureTricie has a brilliant future
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Piv
Anna wahlgren har ikke akkurat gjort seg fortjent til noen høy stjerne her på forumet, men her syns jeg hun har gode poenger: Hun skriver at barn aldri skal delta mindre i husarbeidet enn de vil, noen ganger mer. Meaning: selv om det går fortere å skrelle potenene eller gå i vaskekjelleren uten toåringen skal man aldri avvise initiativ. De skal jo lære og kan være med på den meste om man bare strekker tidsmarginen litt! Ser så mange som slår på barbetv for å fa lage midag i fred og så ti år seinere klager på at ungene ikke vet opp og ned på kjøkkenet.
Så enig, så enig!
Gammel 23-05-2007, 16:06
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Ungen min elsker å hjelpe til med husarbeidet! Forventer selvsagt at det vedvarer til han flytter hjemmefra.

For å være litt seriøs så tror jeg Camilla har gode poenger!
Gammel 21-03-2008, 19:11
tante grønn sin avatar
tante grønn tante grønn er offline
Member

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 44
tante grønn is a jewel in the roughtante grønn is a jewel in the roughtante grønn is a jewel in the rough
Standard

Her var det mange gode råd! Min datter er to år, og liker så godt å hjelpe til så jeg skal gjøre alt jeg kan for at det skal vedvare. Skal prøve å huske det som står i denne tråden.

Hun må alltid være med å rydde opp lekene sine før hun legger seg, det ender som oftest med at jeg tar det meste, men hun er i alle fall med og ser at det må gjøres. Når vi lager mat er hun ofte med og hun får lov å søle litt.
Nå har jeg kvittet meg med alt som er av løsemiddelholdige vaskemidler, bruker bare en spruteflaske med kaldt grønnsåpevann og microfiber klut, og da kan hun få lov å være med og spraye også. Jeg har hatt helt angst for JIF o.l. da hun har helt dilla på sprayflasker.
Gammel 18-11-2010, 04:04
FatallyYours sin avatar
FatallyYours FatallyYours er offline
Member

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Trondheim
Meldinger: 54
FatallyYours will become famous soon enoughFatallyYours will become famous soon enough
Standard

eldste her gjør husarbeid sammen med meg, feks han bærer klær rundtom i huset og tømmer oppvaskmaskin (han er 8 år) så lager vi vafler sammen etterpå. veldig enkelt og effektivt.
er jeg avslørt med at jeg ikke gjør husarbeid hver dag eller

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:45.

HOVEDSIDER