Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Søvn

Trådverktøy Visningsmoduser
Prev Forrige innlegg   Neste innlegg Next
Gammel 05-11-2013, 10:57
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard Puppe i søvn?

Jeg kan helt sikkert finne noe her inne, hvis jeg søker og leser masse, men jeg orker ikke... *lat*

Jeg ser at lillegull foretrekker å puppes i søvn, og på dagtid sover hun stort sett kun i armene mine etter pupping. Vi snakker dupper på 30-60 minutter +/-. Jeg har ikke oversikt over når eller hvor lenge hun dupper, sånn det er nå. Hvis jeg prøver å legge henne på sofaen/i en seng/i vogn, så våkner hun stort sett bestandig umiddelbart eller ganske snart etter (inntil ca 10-15 minutter). Så hun får best/lengst søvn om jeg lar henne sove "ferdig" i armene mine. Jeg har prøvd å amme henne i søvn i senga, men da går det også bare ca 30 minutter +/- før hun våkner igjen.

Hun legger seg enda ikke på kvelden til noe tidspunkt, så vi har ingen leggerutiner. Av og til får hun på pysj før hun sovner på sofaen, av og til sovner hun på sofaen i body/strømpebukse, og hvis ikke bleia er tyt full (sjeldent), så bærer jeg henne bare med inn i senga når jeg legger meg. Så - på kvelden, etter guttene har lagt seg, er hun i sofaen med meg og pappaen. Stort sett blir hun trøtt og survete da i 21-tiden, og jeg pupper henne i søvn en eller to ganger på sofaen i løpet av kvelden. Så sovner hun "for natta" sånn ca rundt kl 22, tenker jeg. Da sover hun hele natta gjennom, sett bort fra 3-5 amminger da, men da bare kobler jeg på og sover videre stort sett. Kan telle på én hånd de nettene hun har hatt pittegranne sovetrøbbel. På morgenen sover hun glatt til 09-10-tiden, og et par ganger lengre enn det også, fra jeg står opp i 06-tiden. Hvis jeg ikke ammer henne før jeg står opp, må jeg gjerne inn i 07-tiden for en kjapp pupp, men hun sovner igjen.

Ok - så er spørsmålene mine: gjør jeg noe galt? Burde jeg endre litt på dette? Bør hun få leggerutiner på kvelden, og legges for kvelden i senga på mørkt rom etter amming (ikke sånn å lære seg til å sove selv altså!)? Bør jeg finne en annen måte ift dagsovingen? Hvis hun skal i barnehage til høsten, så må hun sikkert sove i vogn - er det dumt av meg å gi henne "dårlige" vaner med kos og nærhet rundt hver eneste sovetid?

Jeg vet at hvis noen hadde spurt meg om dette, ville jeg sagt at ting går seg til - det er lenge til høsten, hun er bare 5 mnd enda, ikke stress med dette om det ikke er et problem for deg, så godt for henne å sove slik osv... det er det jeg har sagt til meg selv til nå. Men så begynner hodet å kverne, og vi har altfor lite sånne diskusjoner her inne lenger til at jeg føler meg 100% trygg på de måtene vi gjør enkelte ting, særlig siden jeg bor i en bygd der helt andre holdninger råder... Jeg trenger litt råd/trygging!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:01.

HOVEDSIDER