Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-11-2013, 21:48
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Ja, sånn alt ettersom. En blanding av det du forsto...

Jeg ser for meg her, *hvis* jeg skulle gi guttene kort nå, så hadde de hatt hver sin sparekonto der de sparer uten å bruke - der går i såfall gaver og besteforeldre-donasjoner og evt mynt jeg vil bli kvitt oppi en bøsse, og tømmes så/settes inn på konto. Og så kunne de få ukelønna inn på en kort-konto, som de kan bruke til lørdagsgodt/leker/aktiviteter/ferier (hva man nå enn avtaler). Kanskje...
Gammel 03-11-2013, 21:48
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Hvis noen av ungene her har ønsket å bruke av sparepengene sine, så har vi bare lagt ut, og så overført på nettbank etterpå. Jeg tenker at så lenge man stort sett er sammen med ungene, eller ikke langt unna, så ser jeg ikke poenget med å utstyre dem med bankkort. Det kan jo fort bli borte og dertil utsatt for misbruk. Ser jo at type busskort har forsvunnet her.

Så 14 åringen som reiste uten oss med fly til en aktivitetsleir i sommer fikk kort til det. Feks om noe uforutsett skjer så var det greit å viteat han hadde kontanter. Men 12 åringen drar ingen steder uten oss så langt, trenger ikke kort.

Er en Tapatalker!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 21:52
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aurora Borealis Vis post
Hvis noen av ungene her har ønsket å bruke av sparepengene sine, så har vi bare lagt ut, og så overført på nettbank etterpå. Jeg tenker at så lenge man stort sett er sammen med ungene, eller ikke langt unna, så ser jeg ikke poenget med å utstyre dem med bankkort. Det kan jo fort bli borte og dertil utsatt for misbruk. Ser jo at type busskort har forsvunnet her. [/URL]er!
Jeg er litt her jeg også, samtidig som jeg ser at det i større og større grad brukes kort og "usynlige" penger når vi handler. Jeg ønsker at ungene skal få et forhold til at det å betale med kort er fortsatt å bruke penger, og at pengene blir borte selv om de er på kortet. Jeg snakker selvsagt IKKE om VISA-kort altså. Hvordan kan et vanlig bankkort misbrukes, med mindre noen kjenner koden? (Godt mulig jeg ikke ser noe som er helt iøynefallende her altså! )
Gammel 04-11-2013, 08:44
Senior Member

Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Hvis et kort blir borte men ikke meldt tapt (ingen som vet at det er borte), kan de bruke maskiner til å finne alle mulige koder. Det vanlige ellers er å finne ut av koden ved å se når du taster inn, og så stjele kortet og tappe det før det er sperra.

Men er ikke Visa et debit kort som ikke kan trekkes over? Hvilke alternativer finnes?

Er en Tapatalker!

Svar med sitat
Gammel 04-11-2013, 09:31
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aurora Borealis Vis post
Men er ikke Visa et debit kort som ikke kan trekkes over? Hvilke alternativer finnes?
Mulig jeg misforstår deg nå, men jeg ser for meg det jeg tenker på som "Personkort" (tror det heter det i banken) - altså et bankkort med Bank Accept, men ikke VISA. Det har ikke sånn 16-sifret kortnummer, og kan derfor heller ikke brukes feks i nettbutikker...
Gammel 04-11-2013, 09:55
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Mulig jeg misforstår deg nå, men jeg ser for meg det jeg tenker på som "Personkort" (tror det heter det i banken) - altså et bankkort med Bank Accept, men ikke VISA. Det har ikke sånn 16-sifret kortnummer, og kan derfor heller ikke brukes feks i nettbutikker...
Ante ikke at det fantes en gang! Takk for at du opplyste meg!

Er en Tapatalker!

Svar med sitat
Medlemmer som liker Aurora Borealis sin Post:
Nselk (04-11-2013)
Gammel 04-11-2013, 13:23
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Det Arvingen skal få kan ikke brukes på nett.
Gammel 05-11-2013, 13:52
Ellen Ellen er offline
Senior Member

Meldinger: 339
Ellen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud of
Standard

Her fikk 13-åringen kort i sommer da han skulle på håndball-leir. Jeg tenkte det var greit både i forhold til å ikke ha masse kontanter tilgjengelig og at det var lett å overføre hvis han fikk et akutt behov for mer penger.
(Det siste var det ikke behov for, han brukte 300 kr på en uke og det var inkl togbilletten hjem ). Hans kort kan ikke brukes til netthandel.

10-åringen har ikke behov for kort. For henne "brenner pengene" i lomma, så det å ha med seg "alt" ville medført mye ufornuftig shopping.
Nå tar hun bare med seg litt penger hvis hun går i butikken, og da kan hun ikke bruke mer enn det.

F 2000
V 2003
Svar med sitat
Gammel 06-11-2013, 09:55
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Tolvåringen har hatt kort et par år. Kontoen har vært brukt til å sette inn bursdagspenger og julegavepenger - for å slippe å ha det liggende i huset.. så har han brukt det til å kjøpe større ting, som f.eks. ipod... ja ikke stort mer enn det... tenker føre ukepenger dit, men har ikke kommet så langt. Det kan heller ikke brukes til å handle på nettet med og han bruker kortet bare etter avtale med oss (ikke er det mye penger der heller så ingen stor fare for misbruk verken av han eller andre). Vi bor nå et godt stykke fra nærmeste butikk som har noe han bryr seg om så det er ikke bare sånn at han ville tatt kortet og lurt seg til å kjøpe noe (og det er han vel ikke typen til å gjøre uansett).

Mellomste (9,5) begynner å bli moden for å ha eget kort nå først - sånn i forhold til at pengene ikke lenger brenner i lomma hans som det ble kommentert tidligere her. Nå er han mer i spare til egen i'pod-modus han også. Men vi stresser ikke med å gi han det - da er det også her for å ha et sted å putte gave-penger som han siden kan bruke til å kjøpe noe han ønsker seg - og etterhvert overføre ukepenger. Han har såpass mye begrep om tall og verdier at jeg tror det å ha penger i banken istedet for i lommeboka ikke vil være noe stort tema.
Gammel 06-11-2013, 13:42
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tenker at vi også kommer til å synes det er ok når de er rundt Arvingens alder.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:41.

HOVEDSIDER