Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-04-2013, 19:25
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard Når får barna egen mobil o.l?

Dere som har større barn; Når fikk de egen mobil, egen pc/ egen TV? Og har de pc/TV på rommet, eller har dere sånt stående kun i fellesrom?

Evt, dere som ikke har kommet så langt enda, når tenker dere er passende alder for sånt -om det er aktuelt?

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 04-04-2013, 21:54
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Arvingen fikk sin første mobil (en gammel brukt en, som hadde vært min) da han begynte i første klasse. Tidlig, men riktig for oss med tanke på de utfordringene Arvingen har. Nå har han en Iphone som han fikk til 11-års dagen.

Egen pc fikk han da han var 7, tror jeg. Da kjøpte jeg en igjennom en onkel som var sjef på en butikk der de skulle selge ut fjorårets modeller av pc`er. Så jeg fikk den for en meget billig penge. Den har han hatt helt til nå like før jul. Da fikk han ny av meg. (JEG har hans gamle nå, faktisk. )

TV på rommet fikk han også nå nylig. (I oktober, trooor jeg...) Da kjøpte jeg en 32 tommer til ham, som han bruker til spilling og film. (Den har ingen kanaler.) Han kan bruke den til x-box`en, PS3`en eller til å se en film. Den har vel knapt vært brukt til film tror jeg. Han liker at vi ser film sammen, så det gjør vi i stua. Men jeg er sååå glad for at jeg kjøpte den tv`en!!! Vi bor på 32 kvadrat, og det var rett og slett slitsomt og vanskelig å skulle dele på tv`en i stua. Han hadde jo gjerne kompiser på besøk, og da var det ingen plass for meg å gjøre av meg om de skulle sitte i sofaen og se film/spille spill..

Jeg føler at det har vært en helt riktig alder for oss/ham, egentlig med alle tingene vi har kjøpt. Men dette er jo veldig individuelt, da!

PC bruker forresten kun i fellesrom her hos oss. Det startet som en regel, fordi jeg ville ha kontroll på hva som ble sett på. Nå er det bare sånn det er, liksom. Jeg nekter ham ikke å ta den med på rommet, men han spør ytterst, ytterst sjelden. Han ønsker seg GamingPC (stasjonær) og når den eventuelt kommer i hus, så vil den nok stå på rommet, kan jeg tenke meg..
Gammel 04-04-2013, 22:19
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Lillepus fikk en superenkel telefon da han begynte på skolen - for at han skulle kunne ringe meg å si at han hadde kommet vel frem i starten da han hadde taxiordning til skolen. Så da Solstråle begynte på skolen arvet hun min gamle telefon.

PC på rommet - nei, kun i fellesrom. TV på rommet - foreløpig ikke, men jeg ser at det kanskje med tiden er interessant med en spill-tv på et av rommene/loftet.

Egen PC - det er et økonomispørsmål. Her deler vi iPad og mac. Skulle gjerne hatt en iPad til hver

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 04-04-2013, 22:43
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Ingen her har hverken mobil, egen data eller TV enda. Vi skal få ordnet med et eget abbonement eller kontantkort så vi kan ha en mobil liggende hjemme (har ikke fasttlf). Egen mobil er ikke aktuelt enda, men kommer til å vurdere det igjen når de skal begynne å gå til og fra skolen selv.
Egen data er heller ikke aktuelt, men egen iPad e.l hadde vært kjekt da. Eldstemann sparer faktisk til det nå. Dvs han gjorde iallefall det, inntil han kjøpte seg et stort Star Wars legosromskip nylig, for bursdagspenger. Men han er flink til å spare, så det blir vel etterhvert Foreløpig bruker de min bærbare Mac, men stort sett bare til skoleoppgaver o.l.
Egen TV er heller ikke aktuelt, da de deler rom og ikke har plass. Men det blir egen loftstue med TV snart nå da. Så da får vi se om det holder, eller om vi skal vurdere TV inne på rommene deres og når de blir litt større (og de har egne rom). Enn så lenge har de stort sett samme kompiser, og er sammen uansett hvem som har besøk.

(Jeg ønsker meg egentlig TV-fri sone her nede i dagligstua, så da spørs det om det blir lite med TV bare på loftstua... )

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 04-04-2013, 22:46
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Leo fikk mobil i fjor sommer - da var han 8. Han bruker den bare av og til. Han har også Tv på rommet, som han ikke ser på. mest fordi han liker å være i stuen og litt fordi den han har, ikke får inn Disney xd. Med andre egentlig for tidlig begge deler.
Han fikk I pad i fjor, den elsker han. Det beste av alt er å spille på Ipaden foran Tvén.
Gammel 05-04-2013, 07:53
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Eldste fikk mobil for... tja, ett til to år siden. Da arvet han min gamle som mannen hadde brukt etter meg. Nå fikk mannen ny jobbtelefon, så da arvet eldste hans "gamle" (ett år gammel iPhone4) siden vi har sett han kan ta vare på telefonen sin. Minsten har da "overtatt" eldstes gamle... her går det i arv, nemlig! Så nå har de kontantkort begge to, med "fri familie" til hverandre, meg og pappaen. Minsten skal få en annen telefon, for den har gjort jobben sin den han fikk nå, men det blir ingen dyr telefon - skal se om vi finner en avlagt, hendig en først... veldig kjekt at de kan ta med seg en telefon når de skal ut for å leke (siden jeg ser de klarer å passe på dem), så vi kan få tak i dem/de kan si fra hvor de er. Vi har hustelefon også, så vi trenger ikke noen mobil liggende i huset...

TV på rommene kommer jeg til å prøve å unngå. Men vi har en kjellerstue, som skal pusses opp og rigges med prosjektor og anlegg (på sikt) - der blir det kanskje en tv etterhvert som mellomopplegg som guttene kan bruke når de har venner på besøk. Både kjellerstue og guttenes rom ligger i sokkelen, så da får de være for seg selv. Det blir å ta ned xbox, wii og slike ting dit da, så har vi kun tv i stua...

PC aner jeg ikke når guttene skal få - de har det ikke enda ihvertfall. Men de benytter vår stasjonære pc til litt spill og til skoleoppgaver. Den står på kontoret, fullt synlig fra gang og kjøkken - de får ikke "mure seg inne" på noe rom med pc enda. Ellers har vi to iPad'er de koser seg med - går mest i å spille HayDay, eller se "Pink Panter" på youtube...
Gammel 07-04-2013, 22:16
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Belladonna Vis post
Dere som har større barn; Når fikk de egen mobil, egen pc/ egen TV? Og har de pc/TV på rommet, eller har dere sånt stående kun i fellesrom?

Evt, dere som ikke har kommet så langt enda, når tenker dere er passende alder for sånt -om det er aktuelt?
Storesøster fikk egen PC (en liten laptop) for å feire at hun hadde blitt skolejente, dvs da hun var seks år. Hun brukte den en del med en gang, men ikke så mye etter hvert. Det har blitt slik at alle fire i familien bruker den lille og en stor laptop sammen / om hverandre. De står begge i stua, og barna bruker dem ganske uovervåket - men de er veldig flinke til å bare bruke dem til "snille ting", dvs barnespill og litt youtube.

For meg er det uaktuelt å ha TV på soverommene, men storesøster skal få (ny) egen PC på rommet sitt når hun får eget rom (da kommer hun til å være tolv år).

Ingen av barna har fått mobil (og de har heller ikke bedt om det) før nå - storesøster skal få mobil til høsten når hun begynner i femte klasse. Det har ikke vært så mange som har hatt mobil av vennene hennes før nå.

Lillebror som går i første klasse har flere venner som har mobil (har flytta inn litt fler folk med penger i nabolaget vårt de siste årene ), men i følge ham selv er det "alt for tidlig" (hjernevaska barn, sa du?). Vi har vel egentlig ikke noe prinsipielt mot at barn skal ha mobil, men vi har håpet å utsette det litt - vil gjerne at de lærer å klare seg sjøl før de får mobil og kan ringe oss 24/7.
Gammel 07-04-2013, 22:44
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Eldste arvet mannens mobil for ca to år siden. Han er nå sjetteklassing. Mellomste som går i tredje har ikke telefon enda.
De fikk begge bærbare pc'er rett før jul i fjor. Fikk og fikk. De brukte oppsparte penger (jul og bursdagspenger fra tidligere) og betalte halvparten hver, dvs ca 2500 hver. Disse brukes kun i loftstua. Vi har et digert spisebord der. Hender jevnlig at venner har med seg sine pc'er og så sitter de og spiller minecraft som regel.
Vi har kun en tv så langt. Den står i loftstua.
I tillegg kan man jo laste ned filmer på I'pad - som også har vært i hus i et halvt års tid - kjøpt på tilbud når vi skiftet nett-leverandør (heter det det? ). Mann og femåringen som bruker den stort sett. Femåringen ser filmer på den og har blitt en kløpper til å finne frem til det han vil se etter litt starthjelp.
Eller så har mannen bærbar jobb-pc og jeg har en liten bærbar. Så det siste halvåret har det skjedd kraftig oppgradering på pc-fronten her i huset. Vi begrenser spilling på pc og andre medier til kun fredager etter skolen og i helgene. Og da bare en time om gangen. Men de kan også bruke pc'ene til skolearbeid og søk av info, så helt rigid er det ikke - tror jeg...
Gammel 07-04-2013, 23:05
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kivi Vis post
Vi begrenser spilling på pc og andre medier til kun fredager etter skolen og i helgene. Og da bare en time om gangen. Men de kan også bruke pc'ene til skolearbeid og søk av info, så helt rigid er det ikke - tror jeg...
Det som er så komisk når det gjelder TV/PC/spill osv er at jeg alltid føler at det er noen som synes vi er helt vilt strenge og noen som synes vi er helt utrolig sløve. Det er sikkert et sunnhetstegn, som betyr at vi har lagt oss på en slags gyllen middelvei, men jeg kjenner jeg synes det er litt sprøtt at det er så store forskjeller.
Kivi (08-04-2013)
Gammel 08-04-2013, 00:28
Ellen Ellen er offline
Senior Member

Meldinger: 339
Ellen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud ofEllen has much to be proud of
Standard

Her fikk eldstemann bærbar PC da han ble 8. Mobil fikk han da han ble 10, eller var det 11? Vi bodde slik at det ikke var behov for mobil på det tidspunktet.

Yngstemann fikk mobil rett før jul i 3 klasse. Hun brukte venninnenes mobil for å ringe oss, så da var det like greit at hun fikk sin egen. Hun fikk også bærbar PC til 8 års dagen.

Ingen av dem har TV på rommet, og med totalt 3 TV'er i huset ser jeg ikke noe behov for det heller.
PC'ene er i stuen, de vil helst ha dem der også.

F 2000
V 2003
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:03.

HOVEDSIDER