|
|

09-03-2010, 14:43
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 775
|
|
Min erfaring er at de første smaksprøvene bare fortrenger morsmelken. Jeg ammet ganske hyppig fram til 6 mnd med alle tre, men de ble ikke mindr sultene med grøt. Tvert i mot!1
|

09-03-2010, 18:40
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: May 2006
Sted: østlandet
Meldinger: 1,101
|
|
Lillegull begynte med små smaksprøver da hun var 6 mnd, og Minigull da hun var rundt 7 mnd.
Lillegull seg på smaksprøve-stadiet til rundt 11 mnd da hun begynte i bhg, og Minigull spiste heller ikke særlig mye "vanlig" mat før hun begynte i bhg rundt 17-mnd-alderen. De har vært veldig aktive og passe i vekta begge to, så jeg har ikke bekymret meg.

09-03-2010, 19:12
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,054
|
|
Eldstemann ble tilnærmet fullammet til 6 måneder (smakte såvidt noe annet to ganger før 6 måneder). Minstemann fullammet til 5 1/2 måned (smakte såvidt noe annet en gang før det).
Med minstemann startet jeg litt før fordi jeg hadde en følelse av at han trengte mer næring og at han virket så klar, var veldig ivrig på å skulle smake. Han var tidlig ute med tenner, satt selv, det var over 6 måneder siden termin osv. Det virket nesten unaturlig å ikke la han få en smak... Nå ved 8 måneder spiser han fortsatt ikke så mye om gangen, men har smakt mye og liker det meste.

09-03-2010, 20:03
|
|
Senior Member
|
|
Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 535
|
|
Ja jeg fullammet til 6 mnd. Jeg hadde faktisk inntrykk av at det var vanlig, men det er det vel ikke. Lillegod viste ingen tegn til at han trengte mer mat, og jeg var rimelig trygg på at mm var nok for han frem til da. Jeg kunne sikkert ha fullammet han lenger, men vi begynte forsiktig med hirsevelling blandet ut med morsmelk. Jeg husker jeg gledet meg til at han skulle begynne med fast mat for jeg innbilte meg at da ville han sove gjennom hele natten uten pupp. Det stemte selvsagt ikke
|

10-03-2010, 00:23
|
|
Member
|
|
Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 73
|
|
Fullammet til 7,5 mn ihvertfall, ca 6 mnd etter termin på tross av helsesøsters oppfordring om å starte med grøt abv alle ting da han i 4mnd alderen falt helt ut av kurvene, men han startet nettopp da med å rule å bevege seg å bli aktiv så jeg tok det med ro. lengdeveksten fortsatte jo fint selv om vekten stabiliserte seg før "normalen" men han var tidlig ute å forbrente mye i aktiitet.
startet med Barnestyrt MatTilvenning i 6,5 mnd alderen, avocado, squash osv ...
Ammer fremdeles masse når han er med meg ,han blir snart 3.
kjenner flere som fullamet til minst 6 mnd.
|

10-03-2010, 13:21
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,032
|
|
Jeg fullammet minsten til han var seks måneder. Eldste fullammet jeg til 5,5 måneder. Da fikk han smaksprøver, men spiste omtrent ikke noe annet enn MM før han var 8 måneder.
|

10-03-2010, 23:11
|
|
Senior Member
|
|
Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 211
|
|
Jeg har alltid tenkt at jeg skulle fullamme til 6 mndr. Men nå er Nappetassen 4 måneder, og vi har såvidt begynt å introdusere grøt, i håp om å få sove om natta.
De siste ukene har han spist mer og oftere: Gjerne hver 2 time gjennomsnittlig om dagen, og 5-6 ganger om natta. Det går jo ikke i lengden.
Har begynt med maisgrøt med morsmelk, så jeg føler meg ikke som en ekstremt dårlig mor. (Bare litt...)
Jeg lurer litt på om hans voldsomme sult har sammenheng med at det er vanskelig å møte matbehovet hans med nesten bare en pupp i sving. Alle sier jo at det går ann å fullamme på en pupp, men ingen sier noe om hvor lett det er. (Eller hvor mye man får sove om natta.)
Jeg jobber fortsatt med å få den andre puppen i gang, og det ser lovende ut. Men som det er nå, ser vi oss nødt til å prøve litt grøt.
Jeg er imponert over hvor mange som klarer å fullamme til 6 måneder og mer!
|

10-03-2010, 23:54
|
 |
Administrator
|
|
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 11,972
|
|
Rundt firemånedersalderen har de aller fleste barn en endring av spisemønsteret, særlig økt nattamming. Etter noen år på nett tør jeg å slenge det ut som en sannhet  Det er noen som sover mer med grøt i magen, men oftest ikke. Jeg synes ammefrekvensen høres helt normal og aldersadekvat ut, Småtorsk...
Ang. fullamming på en pupp. Jeg tror det er forskjellig hvor enkelt det oppleves. Petter er fullammet på en pupp, den andre var Martines. Jeg opplevde det aldri problematisk, men har alltid hatt rikelig melk og lett for å øke. Det er jo ulikt.

11-03-2010, 00:27
|
|
Member
|
|
Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 73
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Småtorsk
Jeg har alltid tenkt at jeg skulle fullamme til 6 mndr. Men nå er Nappetassen 4 måneder, og vi har såvidt begynt å introdusere grøt, i håp om å få sove om natta.
De siste ukene har han spist mer og oftere: Gjerne hver 2 time gjennomsnittlig om dagen, og 5-6 ganger om natta. Det går jo ikke i lengden.
Har begynt med maisgrøt med morsmelk, så jeg føler meg ikke som en ekstremt dårlig mor. (Bare litt...)
Jeg lurer litt på om hans voldsomme sult har sammenheng med at det er vanskelig å møte matbehovet hans med nesten bare en pupp i sving. Alle sier jo at det går ann å fullamme på en pupp, men ingen sier noe om hvor lett det er. (Eller hvor mye man får sove om natta.)
Jeg jobber fortsatt med å få den andre puppen i gang, og det ser lovende ut. Men som det er nå, ser vi oss nødt til å prøve litt grøt.
Jeg er imponert over hvor mange som klarer å fullamme til 6 måneder og mer!
|
Jeg ville vel ikke startet med grøt om jeg skulle gi noe annet , det er jo næringsfattig men tar plass i magen bare. og mais er jo ganske hart for magen også.
Skulle jeg ha startet med noe annet enn mm ville jeg nok ha valgt noe som var lettfordøyelig og næringstett samtidig. fks avocadomos kokt hirse eller quinoa selv og most med god olje i osv.
Men det er jo vanlig med tetere måltider i 4 mnd alderen da, når de starter å røre mer på seg å er på et stort utviklingssprang, tette ammemåltider på natten er jo også med på å gi den fete gode melken som er ekstra god for hjernen.
hyppige kveldsmåltider hjelper jo også på det.
Og ammedøgn kan ofte vare i både 1 og 2 uker , om man ikke legger seg ned å bare produserer et døgn eller to.
|

11-03-2010, 11:40
|
|
Senior Member
|
|
Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 211
|
|
Tro meg, jeg har tatt utallige økedøgn hvor jeg bare har "lagt meg ned og produsert melk." Og det funker ikke tilstrekkelig. Jeg er ikke ute etter at Nappetassen skal sove hele natta uten å våkne, jeg ammer gjerne om natta. Men jeg vil gjerne sove mer enn to timer i strekk i hvertfall i en periode om natta. Å amme hyppig på dagen er helt OK, jeg føler ikke noe behov for å redusere det.
Den intense nattamminga har også vart mye lenger enn noen økedøgn, nå er vi på tredje-fjerde uka. (Klarer ikke telle så bra i ørska!  )
Jeg har prøvd "alt annet" først, men ettersom jeg synes jeg bør fungere som mamma i hverdagen også på andre måter en amming, forsøker jeg nå mat.
Nappetassen er også heller ikke av de tjukkeste. Han er ikke farlig tynn, men det er ikke så langt ifra tror jeg. Så han spiser ikke noe "ekstra", for å si det sånn. All energien forbrukes vel med en gang til smiling og opplysing av livet mitt!
Men jeg er åpen for å gi andre ting enn grøt, om det er bedre. Maisgrøt var valget for meg, ettersom det er glutenfritt og blandes med morsmelk. Da får han fortsatt i seg morsmelk, og det hjelper jo i tillegg på fordøyelsen.
Avokadomos høres jo bra ut. Men er det lett fordøyelig? Hvilke fordeler har det foran grøt?
Sist endret av Småtorsk; 11-03-2010 kl 11:46
|
 |
|
| Trådverktøy |
|
|
| Visningsmoduser |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:38.
|
|
|