|
|

08-03-2010, 12:08
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 8,373
|
|
Jeg ville ikke latt en ettåring klatre opp trappa alene kjenner jeg, fordi jeg tror et så lite barn kan bli distrahert for lett, helt uavhengig av at de er så motorisk "flinke" at de klarer det helt fint? Minsta her klatrer helt fint opp trappa til andre etasje (hun har gjort det alene også, i et ubevoktet øyeblikk, før hun hadde fylt året). Men - å falle ned en trapp innbiller jeg meg at kan føre til nokså omfattende skader. (Vi har lang trapp, 16 trinn med en krapp sving, men jeg innbiller meg at det ikke skal så veldig mange trinn til for at man skal kunne skade seg ganske grundig)
Haha, der er jeg i gang med å diskutere konkrete eksempler allikevel, gitt

08-03-2010, 17:36
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 233
|
|
Ja, det er ikke det at min minste fikk lov da han var så liten heller - men det kom liksom til et punkt at jeg så det som mindre farlig å krabbe opp og ned trappa enn å først sitte og vagle på toppen av trappegrinda for å komme over den.... Det er ikke lett å fotfølge de til minste detalj, ikke sånne som denne i hvertfall - og i alle fall ikke når han har tre eldre søsken (så skrekk og gru med nestemann som kommer). Mulig han var litt eldre da han klatret grinda, men ikke mye - han var laaangt fra to da han begynte med det. Men dette er en unge som jeg og har funnet igjen utallige ganger oppå toppen av en sånn høy bokhylle fra han var samme alder, så noen får man på en måte ikke hindret like godt som andre....
|

08-03-2010, 17:53
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 4,996
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Bonsky
Ja, det er ikke det at min minste fikk lov da han var så liten heller - men det kom liksom til et punkt at jeg så det som mindre farlig å krabbe opp og ned trappa enn å først sitte og vagle på toppen av trappegrinda for å komme over den.... Det er ikke lett å fotfølge de til minste detalj, ikke sånne som denne i hvertfall - og i alle fall ikke når han har tre eldre søsken (så skrekk og gru med nestemann som kommer). Mulig han var litt eldre da han klatret grinda, men ikke mye - han var laaangt fra to da han begynte med det. Men dette er en unge som jeg og har funnet igjen utallige ganger oppå toppen av en sånn høy bokhylle fra han var samme alder, så noen får man på en måte ikke hindret like godt som andre....
|
 Har hatt ein sånn eg og 
Husker at me var på verandaen, grinda var igjen, og det går ei trapp frå den og ned på bakken. Eg gjekk inn på kjøkkenet for å hente noko (døra stod open) og 1 åringen var igjen på verandaen som eg trudde var trygt. Då eg kom ut igjen var ungen borte, då hadde han klatra over grinda og ned i trappa og avgårde kåre.
Dette er samme unge som bokstaveleg talt hang i lysekrona då han var knappe to år gammel
Og det positive gror
|

08-03-2010, 23:27
|
 |
Senior Member
|
|
Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 2,512
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Krusedull
Jeg prøver så godt jeg kan å vurdere den reelle risikoen for at noe skal få galt, og hvor galt det kan gå... og for å kunne ta den avgjørelsen må jeg kjenne barnet godt synes jeg. Så - jeg kan nok være "strengere" om jeg har ansvar for andres barn enn om jeg bare har ansvar for mine egne. Jeg forventer respekt for mine grenser, og prøver derfor å respektere andre foreldre - derav "stikke nesa"-formuleringen 
|
It totally depends on the kid.
In all of the questions, the answers would be different for my kids, because they are different.
-Dr. Seuss
Sitat:
|
Opprinnelig postet av Nselk
Nickless - nok et fantastisk menneske som imponerer meg mer enn de fleste. Varm, klok, intelligent, kreativ, skarp, omsorgsfull, engasjert... ja, jeg kunne drevet på leeeenge!! I'm sooooo meeting her someday too!!! 
|
|
 |
|
| Trådverktøy |
|
|
| Visningsmoduser |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:47.
|
|
|