Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Forskning og fagartikler

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-02-2010, 21:19
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 520
Smithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ruskesara Vis post
Jeg synes forresten det er for mye fokus på kjønn hos barn nå, både når det gjelder klær og leker. Jeg har inntrykk av at det begrenser barna ganske mye. Gutterusket "hater" rosa og prinsesser allerede og vil bare være ninja osv. Men han vil gjerne være med å leke med babydukker når jeg leker med jenterusket hjemme. Han er god på rollelek så jeg synes det er synd at han kanskje ikke får spilt ut alle rollene sine i barnehagen.
Veldig enig med deg! Jeg ble helt sjokkert da jeg fikk barn og skulle gå inn barne-avdelinger og butikker. Ta Barnas Hus for eksempel. Der er det en rosa klesavdeling og en blå. Og vi lever i 2010! Jeg trodde virkelig at vi hadde kommet lenger.

Skulle se etter en ryggsekk til Lillegod her om dagen, da var det enten sekk med motiv som Cars og Batman eller Disneyprinsesser og Hello Kitty. Man er tvunget til å handle i dyre alternative butikker for i det hele tatt finne noe som likner kjønnsnøytralt.

Jeg postet en tråd om dette for litt siden, men det var ingen interesse....
http://tilknytningsomsorg.no/forum/s...ad.php?t=30344

Gift med Daddyfever

Babygod oktober 2010
Svar med sitat
Gammel 10-02-2010, 09:04
Joffa sin avatar
Joffa Joffa er online nå
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,044
Joffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond reputeJoffa has a reputation beyond repute
Standard

Ting med Cars-motiv er ganske kjønnsnøytralt igrunn.

Nå er det snart karneval i barnehagen, og jeg har inntrykk av at jentene stortsett vil være rosa prinsesser og guttene superhelter. Gutten min er nesten bare med jenter i barnehagen (det er ingen gutter på samme alder), så han har vært innom tanken på rosa prinsesse, men har nå kommet på bedre tanker og vil være spiderman. Jeg som hadde så gode ideer om å være tiger eller noe sånt... I fjor var han spøkelse. Da var han veldig opptatt av spøkelser og barna på avdelingen var så små, så det var ikke det samme fokuset på superhelter...
Gammel 10-02-2010, 21:43
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 1,665
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Først så er jeg enig i at ut fra artikkelen så virker grunnlaget meget tynt. Hos min eldste er det to parallellklasser, og kjønnsfordelinga er omtrent lik. Men klassene er som natt og dag mtp ro og innsats.

Sitat:
Marianne Aasen (Ap), leder av Stortingets utdanningskomité, mener funnene vitner om at vi svikter guttene.

–Norske klasserom passer jenter veldig bra. Hadde du tatt vekk alle gutter fra klasserommene, hadde vi gjort det like godt som Finland på PISA. De systematiske forskjellene betyr at hvis du er gutt, bor i Nord-Norge og har foreldre med høyere utdanning er sjansene dine for å lykkes på skolen mye dårligere enn hvis du er jente, bor i by og har foreldre med høyere utdanning. Det er ikke like muligheter, og da svikter vi, sier hun.
og jeg som har fire gutter, bor i Nord-Norge og har høyere utdanning! Kanskje like greit om de ikke går på skole!He he

Sitat:
Opprinnelig postet av Smithton Vis post
Veldig enig med deg! Jeg ble helt sjokkert da jeg fikk barn og skulle gå inn barne-avdelinger og butikker. Ta Barnas Hus for eksempel. Der er det en rosa klesavdeling og en blå. Og vi lever i 2010! Jeg trodde virkelig at vi hadde kommet lenger.
Vi har arva en del klær fra tidlig nittitall, og det var virkelig Unisex! Eks så var støvlene i alle mulige farger, også rosa og blå, slik at de ikke var kjønnsspesifikke. Og Utedressene det samme. Jeg tror at vi som forbrukere blir "lurt" her. Butikkene har spesifikke klær til de ulike kjønnene, slik at hvis du først får en gutt og så en jente "må" kjøpe alt nytt. Eller, kanskje er det vi som ønsker det slik? Hva tenker dere? Jeg ville ikke ha kjøpt alt nytt, men jeg har jo mottatt klær fra andre foreldre som ikke ville at jenta skulle gå i den mørkeblå buksa fra broren. Og her snakker vi om to åringer!

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Jeg føler litt på at det bare er bestemt at gutter skal være veldig fysiske og utagerende og ute av stand til å konsentrere seg og lære noe. At alle gutter helst til løpe rundt i skogen mens de roper og "skyter" etter hverandre, og derfor kun bør oppfordres til slike aktiviteter. Da jenta mi begynte i samme barnehage spurte de meg hva hun likte å leke og da svarte at hun liker godt å leke med biler, i sandkasser, med duplolego og med dokker. Under innkjøring merket jeg meg at de nesten utelukkende oppfordret henne til å leke med dokker, eller med perling og annet "håndarbeid". Jeg har aldri sett henne leke med biler i barnehagen, enda det faktisk var det hun lekte mest med før hun begynte der.

Jeg er veldig spent på om disse forventningene til at "gutter er gutter" og "jenter er jenter" også fortsetter på skolen. Hvis lærerne i like stor grad som pedagogene i barnehagen tilegner gutter og jenter visse interesser og kvaliteter kun basert på kjønn, så synes jeg ikke det er det minste rart at det blir sånn. Hvis voksne har en forventning til at gutter bare vil slåss og lage trøbbel, så er det i grunnen ikke så veldig rart at mange av de vil gjøre nettopp det.
Jeg tror også at forventninger til ungene er viktig! Men det jeg opplever er at det er mer fritt på skolen, og de er gjerne sammen både gutter og jenter. Og eks min eldste som aldri har vært en slik springe rundt og sloss og leke sabeltanngutt, fint finner seg venner på skolen med like interesser. Alle gutter er ikke sånn! Men dette fordrer at det er et visst utvalg av gutter å velge blant.

Sitat:
Opprinnelig postet av Smithton Vis post

Bjerrum Nielsens sier vi må huske på at forskjellene mellom kjønnene er små. Jeg tror imidlertid i det store og det hele at ikke det er så ubetydelige forskjeller mellom kjønnene. Om dette er miljøskapt eller biologisk er i utgangspunktet uinteressant for guttene og jentene som vokser opp I DAG. Forskjellene er der nå og er der når de begynner på skolen.
Jeg er uenig i at forskjellene mellom kjønnene er store. Jeg har bare gutter men jeg opplever stor forskjell mellom disse! Kjempestor. Slik at hvis to av dem hadde vært jenter hadde man glatt tillagt flid og nøyaktighet som jenteegenskaper. Eller omsorgsevne og evne til å lese andres følelser også som jenteegenskaper. Jeg opplever at mange ikke stopper gutters adferd fordi det skal være slik. Litt knuffing og herjing er greit. Men jeg syns ikke det er greit blant mine, og har også rolige unger fysisk.

Det som skolen burde være flinkere på er å se de enkelte barn og hva de trenger. At det er unger med mye energi, og som burde ha sprunget ti ganger rundt skolen før de skulle starte dagen er udiskutabelt. Men at det bare er gutter som har det behovet er jeg mindre sikker på.

Se på kjønnsforskjeller og interesser eksempelvis. Tidligere var det kunn mannen på gården som skulle stelle hesten, nå er det utelukkende jenter. Og tidligere var det bare menn som ble leger, nå er det flere kvinner. Vi har sett mange slike skifter som viser at dette er miljøbetinget og ikke så mye genetisk.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 10-02-2010, 23:12
Senior Member

Smithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud ofSmithton has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joffa Vis post
Ja du har kanskje rett i det Min mann mener imidlertid at det er en ganske maskulin film som har visse kvinneundertrykkende elementer. Jeg må innrømme at jeg selv ikke har så sterke meninger om denne filmen akkurat nå.

Selv er jeg så påvirket av at biler="typiske gutteinteresser" at jeg ikke ønsket å kjøpe en slik sekk til han. Jeg spurte min "hardcore"feministsøster som jobber i barnehage ang. Cars-motiv og hun mente mange jenter hadde stæsj med slikt motiv på. Så hvem vet kanskje det blir en Cars-sekk til lillegod

Gift med Daddyfever

Babygod oktober 2010
Svar med sitat
Gammel 10-02-2010, 23:21
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aurora Borealis Vis post
Jeg er uenig i at forskjellene mellom kjønnene er store. Jeg har bare gutter men jeg opplever stor forskjell mellom disse! Kjempestor. Slik at hvis to av dem hadde vært jenter hadde man glatt tillagt flid og nøyaktighet som jenteegenskaper. Eller omsorgsevne og evne til å lese andres følelser også som jenteegenskaper. Jeg opplever at mange ikke stopper gutters adferd fordi det skal være slik. Litt knuffing og herjing er greit. Men jeg syns ikke det er greit blant mine, og har også rolige unger fysisk.
Jeg har ikke påstått at forskjellene mellom kjønnene er kjempestore, men at forskjellene ikke er ubetydelige for barna. Det er klart at det er store forskjeller mellom de ulike guttene og de ulike jentene! Men når man ser en generell tendens ved et av kjønnene, og samtidig problematiserer det, mener jeg det er galt å ansvarliggjøre barna. Dette ser man jo nettopp i denne artikkelen, at Bjerrum Nielsens generaliserer guttene og jentene, og i dette tilfelle problematiserer guttene. Det er jo mange eksperter som kommer med liknende generaliseringer.

Gift med Daddyfever

Babygod oktober 2010
Svar med sitat
Gammel 10-02-2010, 23:22
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aurora Borealis Vis post
Det som skolen burde være flinkere på er å se de enkelte barn og hva de trenger. At det er unger med mye energi, og som burde ha sprunget ti ganger rundt skolen før de skulle starte dagen er udiskutabelt. Men at det bare er gutter som har det behovet er jeg mindre sikker på.
Veldig enig i det!

Gift med Daddyfever

Babygod oktober 2010
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 11:33
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 11,929
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

...
Litt for mye off topic...

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og lille Ludvik i magen (termin 22/9-10)
Man kan aldri bli perfekt. Utfordringen er likevel å aldri slutte og prøve...
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 13:31
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 3,783
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joffa Vis post
Jo, men det regnes som et "gutte-motiv" hos produsentene. For du finner ikke skjørt, kjoler, badedrakter, dukkevogner med Cars på, gjør du vel?

Kjære barn, hvilket hell!
Du er elsket kun i kraft av deg selv
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 14:44
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 11,929
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av svisj Vis post
Jo, men det regnes som et "gutte-motiv" hos produsentene. For du finner ikke skjørt, kjoler, badedrakter, dukkevogner med Cars på, gjør du vel?
Nei, sikkert ikke. Men her digger i alle fall begge Cars-motiv. Arvet en genser som passet Martine, og måtte pent ut å kjøpe en til, gitt Martine ville ikke gi slipp på den.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og lille Ludvik i magen (termin 22/9-10)
Man kan aldri bli perfekt. Utfordringen er likevel å aldri slutte og prøve...
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:17.

HOVEDSIDER

Link åpner i eget vindu