Tråd: Mobbing...
Vis ett enkelt innlegg
Gammel 16-12-2013, 11:28
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Jeg mener at bursdagsinvitasjoner er en liten avsporing. Selvfølgelig kan det være negativt for hele klassemiljø og enkelte barn om det foregår "bursdagsutvelgelser" basert på popularitet. Men å tenke at alle problemer med eksklusjon og mobbing kan elimineres, bare man inviterer alle i hverandres bursdager - det tror jeg rett og slett er i overkant naivt. I noen klassemiljøer er det knapt nødvendig, for alle vil gjerne invitere hverandre i bursdag! Mens i andre vil det ikke ha noen hensikt, fordi dynamikken og samspillet mellom barna er så vanskelig. Denne dynamikken vil også bli overført til bursdagsselskapet, og kan føre til at man gruer seg og ikke vil gå (og da bli beskyldt for å være en "slem mobber" som ikke vil gå i bursdag til enkelte...) Men at barn som skal gå i klasse med hverandre i mange år har behov for å gå overens og finne ut av det sosiale med hverandre er jeg sikker på. Men det krever nødvendigvis litt mer enn den type regler...
Jeg tror ingen tenker at mobbing elimineres kun ved at alle blir invitert i alles bursdag.

Tenker du at man ikke bør ha den regelen at man inviterer alle i klassen?

Jeg synes til nå (mine 4 mnds erfaring som skolemamma.. ) at det er fint at alle blir invitert, pluss evt noen flere som man leker sammen med.

Men når det gjelder mobbing er jo dette noe som rammer noen barn, uavhengig av bursdagsfeiring eller ikke. Så klart man må jobbe mot mobbing på andre måter enn å være tilfreds om alle blir invitert i en bursdag.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Medlemmer som liker petunia sin Post:
Ingrid (17-12-2013)