Tilknytningsomsorg

Tilknytningsomsorg (http://tilknytningsomsorg.no/forum/index.php)
-   Det å være forelder (http://tilknytningsomsorg.no/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   gode medievaner? (http://tilknytningsomsorg.no/forum/showthread.php?t=33791)

Maman 07-04-2013 09:59

gode medievaner?

Lurer litt på om andre familier har tips og tanker å dele angående hvordan forholde seg til medier: tv, pc, iPad etc etc. Tenker vel mest på internett her, egentlig.
Hvor mye og når og hvilke innstillinger er lurt å gjøre på nettbrett osv? Og aller mest, hva slags regler er lurt for familien å ha i forhold til bruken av internett osv.

eksempel som jeg har nevnt før her inne: Jenta mi på 8 er veldig ivrig på å se serier på tv som egentlig er laget for eldre barn/ungdom, eks AF1 og Jenter. Får hun sjansen går hun inn på NRK super og ser disse igjen og igjen. synes det blir litt mye "mensen" og kjæresteri osv for ei jente på hennes alder. Hva kan jeg gjøre for at hun ser mest ting som passer hennes alder, uten å sensurere så mye at hun ikke lærer å gjøre riktige valg selv? Vi snakker endel om det, og skjønner at jeg må følge dette opp mer, men er litt usikker på hvordan.

Hvordan forholder dere dere til internett og barna?

På NRK ligger det et interessant program om disse tingene fra serien PULS, hvor vi følger en familie og hvordan de takler disse utfordringene, særlig når det gjelder å begrense tidsbruk "online", både for voksne og barn.
Men interessant å høre om hvordan dere forholder dere også!!

petunia 07-04-2013 12:53

Dette er noe jeg har tenkt mer og mer på. Sikkert fordi vi får større og større barn. Eldste er 5,5 og flere av vennene har ds, og da jeg hentet han hos en venninne for noen dager siden satt de og så james bond (!!!) på tv. Forstår det blir mange utfordringer fremover...og lurer på det samme som maman, så denne tråden følger jeg!

Hildeborg 07-04-2013 22:30

Hm. Her i huset får de ikke lov å gå på nett uten å spørre først, og det er en stående regel at de ikke surfer fritt, men går rett inn på de spillene de liker. De får ikke lov å spille spill som er voldelige eller slemme på noe vis, og det respekterer de. Før var de en del på Youtube og så gamle donaldfilmer og slikt, og det uroet meg litt for det er så mye rart på Youtube og lett å klikke seg inn på noe man ikke burde sett. Heldigvis ga interessen seg ganske fort.

Begrunnelsen jeg har gitt for at de ikke skal surfe uten oss til stede er at det kan være mye skummelt på nettet som det er vanskelig å forstå, og at jeg ikke vil at de skal være alene på nettet på samme måte som jeg ikke vil de skal være alene ute på kveldstid.

Storesøster er mer hos venner etter skoletid nå, og jeg kan ikke / vil ikke kontrollere for mye hva hun ser / gjør der. Men hjemme er det altså ganske strengt foreløpig.

Alexandra 07-04-2013 22:51

Leo går i tredje klasse og ser på Disney xd - det er for barn/umgdom, men på mange måter er det mest uskyldig komikk. (selv om det er utrolig mye repriser). På ipaden spiller han clash og clans og minecraft. Vi trenger ikke begrense det - mest fordi han villig forlatr spillene til fordel for annen lek. Og han henger stort sett rundt oss, så vi vet hva han surfer på.
Når de begynner å gå hjem fra skolen og henge alene i huset med venner blir virkeligheten en annen. Men vi snakker jo om nettvett og det samme gjør de på skolen. Hm. Samtidig blir det sikkert noen utfordringer da.

Nselk 08-04-2013 07:30

Skal prøve å huske å komme tilbake til dette... interessant tema, som opptar meg mye for tiden!

Maman 10-04-2013 20:11

datteren min elsker å høre på musikk, og vil gjerne se på musikkvideoer på youtube, det synes jeg er veldig stressende, for som det sies, det er så mye rart der, og selv om vi er sammen med henne, hun sitter ikke alene på rommet sitt, så liker jeg det ikke. (lang setning, puh :knegg:) kanskje det er en måte å gjøre et utvalg sammen på. lagre på et annet sted, noen som vet?

Hildeborg 10-04-2013 20:51

Sitat:

Opprinnelig postet av Maman (Innlegg 392369)
datteren min elsker å høre på musikk, og vil gjerne se på musikkvideoer på youtube, det synes jeg er veldig stressende, for som det sies, det er så mye rart der, og selv om vi er sammen med henne, hun sitter ikke alene på rommet sitt, så liker jeg det ikke. (lang setning, puh :knegg:) kanskje det er en måte å gjøre et utvalg sammen på. lagre på et annet sted, noen som vet?

Ja, det der med Youtube synes jeg er litt vanskelig altså. Blir glad hvis andre har en genial løsning... kanskje kjøpe masse CDer og DVDer med musikkvideosamlinger?? Så ungene blir hekta på det i stedet?

Belladonna 11-04-2013 11:15

De to eldste kikket litt på youtube en stund (på iPad), men man må jo sitte ved siden av hele tiden, for det er helt utrolig hvor mye voldsomme og lite barnevennlige tegnefilmer man kan komme over der. Problemet løste seg litt ved at jeg lastet ned en del spill-apper, som de heller kunne få holde på med. Nå er dessverre skjermen til iPad´en gått av med døden pga en slepphendt 2-åring. Nå låner de iPhonen min i stedet om de vil spille litt, og da er det ikke spm om youtube lenger i det hele tatt. Minsten kikker litt om han våkner veldig tidlig i helgene f.eks. Da får han ligge litt ved siden av meg i senga og kikke noen episoder med Pingu. Han velger ikke episoder selv, så da er det jo greit.

På Tv kikker de både NRK Super, og de tre Disney-kanalene. Aller best liker de Disney XD. Jeg synes den kanalen nesten kun har utrolige slitsomme programmer, og enda verre er reklamepausene (på alle Disney-kanalene).. Lyden vrenges opp og det er som å bli bombardert med reklame. Synes nesten det er verre at ungene kikker på enn selve programmene..

Jeg prøver å begrense skjermtiden, heller enn å bestemme hva de kan se og ikke. Men jeg har faktisk hatt kodelås på XD-kanalen en stund. De kunne få se, men de måtte ha en av oss voksne til å taste inn koden. Da var det lettere å regulere. Stort sett regulerer de dette greit selv, så det er bare innimellom at vi bruker låsen.

Begge guttene er litt engstelige av seg ift skumle scener på TV/ data/ spill. De spiller kun spill med aldersgrense 7 eller lavere, etter eget ønske. Mellomsten hadde gått inn på rommet til storebroren til en kompis en gang han var der på besøk, broren hadde spilt et TV-spill med mye skyting (voksenspill iflg mellomsten), og han ble livredd etterpå. Så jeg tror ikke jeg trenger å bekymre meg for at de skal spille spill eller se filmer med for høy aldersgrense når de er borte heller, enda iallefall. De spør etter aldersgrenser selv, både ift filmer og spill.

Kjøpte Tin-Tin- filmen for en stund siden, uten å sjekke aldersgrensen. Når vi så at det var 11-årsgrense var det ingen som ville se.. Vi kikket litt av den likevel da, for vi tenkte at det var greit når begge vi voksne kikket sammen med dem, og kunne sette på pause om det ble skummelt. Men de annonserte ganske raskt at de ikke ville se mer.

Ang musikkvideoer og youtube; Nå er ikke jeg så bevandret på youtube, men går det ikke an å lage en favorittliste, der de kan plukke videoer fra? Aner ikke om det går an altså, bare tenkte at det måtte jo ha vært kjekt.

Maman 12-04-2013 15:01

ja, går det an, å låse den til enkelte utvalg? hadde vært genialt...

Maman 15-02-2015 09:45

henter opp igjen denne, fortsatt aktuell her. Hvordan går dette hos dere? Akkurat nå bor vi i en midlertidig leilighet, og her har vi plutselig disney channel og Nickelodeon, og herlighet for noen barneprogrammer ... synes å merke at de sklir under huden på lille pode ... måten å snakke dramatisk på ... hun er lettlært :-) Og stadig nye apper er interessante for henne. En venninne har fått henne inn på instagram mot min vilje, og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg takler det. Momio er populært i klassen, både blant jenter og gutter, forstår jeg. Men det skaper jo avhengighet, som hos oss. Er for tiden ganske streng på tillatt tid på nett når vi er alene, synes det er verre når venninnene er her og har med ipaden sin ... :-/ så sitter de der, foran hver sin skjerm, og jeg lurer på hva slags barndom dette egentlig er, når skjermen får så mye plass.

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:08.