Tilknytningsomsorg

Tilknytningsomsorg (http://tilknytningsomsorg.no/forum/index.php)
-   Det å være forelder (http://tilknytningsomsorg.no/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   gode medievaner? (http://tilknytningsomsorg.no/forum/showthread.php?t=33791)

fjummsi 15-02-2015 10:26

Jeg hadde nå ikke tillatt at mine var på Instagram uten mitt samtykke (og det hadde jeg ikke samtykket til). Jeg hadde tatt en alvorsprat med ungen min og de andre involverte om det, ja. Og slettet kontoen.

Ellers føler jeg at det går ganske bra her. De spiller stort sett noen spill de får lov til eller er på nrksuper, og de er superflinke til å legge bort når vi ber om det.

Nselk 16-02-2015 07:59

Eldste her (10 1/2) hadde plutselig i helga laget seg instagram-konto og Twitter-konto. Jeg slettet umiddelbart app'ene på mobilen hans, og vi skal slette kontoene (jeg har ikke klart å mobilisere energi til å sette meg inn i hvordan jeg gjør det enda). Tok en lang prat med han, men han skjønner ikke helt hvorfor han ikke får lov, for sånn han tenker så er det helt uskyldig. Men jeg forklarer ihvertfall godt hvorfor vi nekter han, og det må han faktisk bare godta...

Ellers er det MYE spilling og skjerm her i huset - altfor mye for tiden. Så vi skal inn på litt begrensninger nå fremover, særlig etter vinterferien.

Maman 16-02-2015 12:31

ikke så lett dette, som barnevakten sier, de må jo lære dette på ett tidspunkt for sosiale medier osv er kommet for å bli. men når og hvordan??har diskutert instagram litt med moren til en klassevenninne som også er veldig streng på nettregler. hun lar 10-åringen ha instagram med strenge regler, ikke bilde av seg selv, mor må være venn osv. Hos oss er det verre, fordi kontoen ble opprettet mot min vilje i utgangspunktet.
Egentlig er momio og MSP det som tar mest tid her, og er ikke så happy for denne fascinasjonen.

petunia 16-02-2015 16:32

Vi har ikke helt kommet dit enda, siden ingen av barna har mobil og vi heller ikkehar tv spill. Eldste er 7 år. Men det er spennende å lese deres tanker. Når det gjelder sletting av kono, nselk, villeejeg sjekket slettmeg.No, det gjorde jeg da jeg sletter Facebookkontoen min.

Nselk 16-02-2015 19:09

Sitat:

Opprinnelig postet av petunia (Innlegg 397639)
Vi har ikke helt kommet dit enda, siden ingen av barna har mobil og vi heller ikkehar tv spill. Eldste er 7 år. Men det er spennende å lese deres tanker. Når det gjelder sletting av kono, nselk, villeejeg sjekket slettmeg.No, det gjorde jeg da jeg sletter Facebookkontoen min.

Takk! :) Ser de har noe info - da skal jeg prøve å finne ut av det! :nikker:

Nselk 16-02-2015 19:12

Sitat:

Opprinnelig postet av Maman (Innlegg 397638)
ikke så lett dette, som barnevakten sier, de må jo lære dette på ett tidspunkt for sosiale medier osv er kommet for å bli. men når og hvordan??

Å prate om det har vi gjort lenge (guttene her er 9 og 10 1/2), men her er det ikke aktuelt å få hverken facebook, instagram, snapchat, twitter, kik, ask eller noen andre former for chatte/kommunikasjonsverktøy før de er gamle nok både lovmessig og i modenhet! ;) De fleste (alle?) har vel grense på 13 år - enten lovmessig eller anbefalt...

Maman 17-02-2015 01:30

Sitat:

Opprinnelig postet av Nselk (Innlegg 397641)
Å prate om det har vi gjort lenge (guttene her er 9 og 10 1/2), men her er det ikke aktuelt å få hverken facebook, instagram, snapchat, twitter, kik, ask eller noen andre former for chatte/kommunikasjonsverktøy før de er gamle nok både lovmessig og i modenhet! ;) De fleste (alle?) har vel grense på 13 år - enten lovmessig eller anbefalt...

ikke momio, de retter seg mot aldersgruppen 7-12

Aurora Borealis 17-02-2015 12:22

Vi har sagt at de må vente med sosiale medier til de er tretten. Og da syns jeg det er uproblematisk jeg må stole på ungene da (mange voksne syns jeg er myyyye verre enn ungdommen, med å legge ut rare bilder av ungene, eller statuser fra de er på fest).

Men for de yngste på 7 og 9 syns jeg det er verre. De fasineres av Clash of Clans der de avtaler på skolen at de skal spille sammen, og det er en sosial greie de ønsker å være med på. Samtidig har de ikke helt kritisk sans til hva de holder på med.

Vi har som regel 0,5 t iPad eller PC på hver av de yngste på skoledager, 1time i helger og ferier. De eldste regulerer selv.

Maman 17-02-2015 23:48

angående sosiale medier, hvordan er reglene hos de andre i klassene til barna deres? er dere mye strengere enn de andre foreldrene? eller er sosiale medier ikke så mye brukt i klassen? hos oss er det (dessverre) mange som bruker dem.

Alexandra 18-02-2015 03:19

Sant nok. Men samtidig har ikke jeg lyst til å være den kjiipe moren som sier nei. Dessuten er det jo i alle generasjoner sånn at de eldre er mistenksomme til det de unge holder på med. Men uansett - merker jeg at de blir sure - da er det stopp. Eller selvsagt hvis sola skinne o g de burde vært ute.

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:17.