Tilknytningsomsorg

Tilknytningsomsorg (http://tilknytningsomsorg.no/forum/index.php)
-   Barnestyrt avvenning (http://tilknytningsomsorg.no/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   hvem? (http://tilknytningsomsorg.no/forum/showthread.php?t=24835)

bettyz 19-05-2008 10:10

hvem?

barnestyrtavvenning- hvem gjør det?
er ikke så mange tråder her, så lurer litt dah;)

MissMoneypenny 19-05-2008 10:14

Hvis du går inn på 'barnestyrt avvenning' og under display options - 'from' setter in 'beginning' så får du opp en del tråder. Sånn automatisk kommer bare tråder fra siste måned opp. :)

Ingrid 19-05-2008 10:25

Jeg gjør det... Er det noe spesielt du tenker på/lurer på?

Ingrid 19-05-2008 10:27

Sitat:

Opprinnelig postet av Ingrid
Jeg gjør det...

Det vil si - ikke avvennings-biten, men barnestyrt amming er riktigere synes jeg. Vi tenker ikke på avvenning her hos oss, for Solstråle er jo ikke to år en gang ;)

bettyz 19-05-2008 10:30

Sitat:

Opprinnelig postet av Ingrid
Jeg gjør det... Er det noe spesielt du tenker på/lurer på?

nei egentlig ikke, jeg bare har en drøm om å gjøre det selv.
hittils gjør vi det, men det kan blir vanskelig når som frøkna skal være mer med pappan sin.
hvordan skal vi gjøre det?
på en måte ønsker jeg ha en natt alene og kansje lufte vingene litt, men på en annen måte vil jeg la frøkna styre dette i hennes tempo.

MariaMaria 19-05-2008 11:48

Min eldste sluttet selv da han var 2.5 år, og lillejenta viser ingen tegn til å slutte, og er nå snrt 2 år. Lar dem styre som dem vil. Min erfaring er at når de blir litt eldre er det ikke så nøye om de går uten pupp en dag eller to (og kan da gjere være hos faren). Min erfaring er at puppen først er savnet når jeg entrer rommet, ellers er den glemt. Jeg har heller ikke mistet melka av å vært borte noen dager.
Luft vingene dine litt du :heia:

Dalli 19-05-2008 11:55

Jeg driver med det. Men som Ingrid sier, så avenner vi ikke aktivt, vi bare lar S styre det hele. Han får pupp når han vil, jeg tilbyr ikke noe særlig, med mindre jeg ser at han er helt i krise (overtrøtt mm). Han kan gå opptil to dager uten (er borte noen helger iblant), for så å hive seg på puppen når jeg er tilbake. Jeg håper han runder av ammingen snart, men stresser ikke med det.

Har lest et sted, husker ikke hvor, at mange barn som styrer det selv slutter en gang mellom 2,5 og 3 år... så vi får se.

Irja 19-05-2008 12:12

Jeghadde barnestyrt amming, Men da Trolle fortsatt vill eha nattpupp rundt 20 ganger i døgnet da hun var tre og et halvt år, sluttet vi med nattpupp... Det gikk greit, hadde ikke gjort det hvis ikke..

Så da hun ble fire sluttet vi helt med pupp, på samme måte. Var ikke hun som tok intiativ til det heller, men det gikk greit. Hadde det ikke gått greit hadde jeg ventet....

Melodie 19-05-2008 13:02

Snipp her er 3,5 år, og har vært bortreist nesten annenhver helg siden han fylte 2. Han har likevel vært bortimot selvstyrt i forhold til amming når han har vært hjemme - jeg har tenkt sånn at det ihvertfall er bedre enn ingenting :) I tillegg tror jeg det har vært en fin trøst og støtte for ham når han skulle forholde seg til nettopp det å reise bort og komme hjem. (Det er jo endel toddlere som ikke er så glade i altfor mye farting hit og dit, når de ikke styrer det selv).

Men siden han var 2 år har jeg slitt litt med ammeaversjon, så det har ikke vært 100% opp til Snipp å bestemme når puppen skulle være tilgjengelig. Så det har jo absolutt ikke vært helt barnestyrt. I disse dager tror jeg han er iferd med å bli helt ferdig, men det kan jo skyldes at jeg har sagt nei (på en respektfull måte) en god del ganger i det siste.

bettyz 19-05-2008 13:12

Sitat:

Opprinnelig postet av MariaMaria
Min eldste sluttet selv da han var 2.5 år, og lillejenta viser ingen tegn til å slutte, og er nå snrt 2 år. Lar dem styre som dem vil. Min erfaring er at når de blir litt eldre er det ikke så nøye om de går uten pupp en dag eller to (og kan da gjere være hos faren). Min erfaring er at puppen først er savnet når jeg entrer rommet, ellers er den glemt. Jeg har heller ikke mistet melka av å vært borte noen dager.
Luft vingene dine litt du :heia:

frøkna er så knyttet til pupp at det ville bli veldig vanskelig for hun på natta (tror jeg) om jeg hadde tatt meg en nattute, for hun pupper vel 3-4-5 ganger fra hun sovner til vi står opp, vi koser oss lenge i senga på morran så det kan bli mye mer enn 5 ganger og egentlig..
men ca hver 3 time vil hun ha pupp,noen ganger bare liten sutt og andre ganger masse for hun er sulten eller tørst, det hvet jo ikke jeg;)
vil at hun skal styre puppinga selv, men da får hun ikke vært med pappan sin og jeg vært ute og det er noe vi begge ønsker ganske sterkt nå..
så jeg tror jeg vil hjelpe hun med å minske puppinga på natta, så det ikke utgjør så mye måltid av det på natta ( jeg hvet ikke helt hva jeg vil/orker)
når ble det mindre nattpupp hos dere? når barnet styrte selv. her hun jo kun 16 mnd

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:09.