Tilknytningsomsorg

Tilknytningsomsorg (http://tilknytningsomsorg.no/forum/index.php)
-   Barn i barneskolealder. (http://tilknytningsomsorg.no/forum/forumdisplay.php?f=86)
-   -   10-åringer og ansvar (http://tilknytningsomsorg.no/forum/showthread.php?t=34165)

Belladonna 06-02-2014 14:33

10-åringer og ansvar

Dere som har barn rundt 10 år +/-

Vet dette er veldig avhengig av personlighet og modenhet og personlig trygghet, så svar gjerne uansett om barnet er yngre eller eldre.

Hvor mye ansvar får barnet ift å f.eks være hjemme alene, være ute (innetid), regulere skjermtid og mobilbruk selv, oppgaver hjemme?

*LoveBugMama* 06-02-2014 15:07

Arvingen er jo litt eldre (12,5) men jeg svarer allikevel. :)

Han har oppgaver som skal gjøres hver dag/hver uke. De er ikke linket direkte til månedslønna hans, siden jeg mener han skal hjelpe til fordi han er et viktig medlem av familien, og fordi jeg mener han trenger egne penger for å lære om penger.
Oppgaver:
Støvsuge hele leiligheten 2 dager i uka.
Gi pusen mat og vann.
Hjelpe til med middag minst 1 dag i uka. På sikt kanskje lage alene, men der er vi ikke enda.
Hjelpe til å hente ved i boden ved behov.
Hjelpe til å bære opp nyvasket tøy på loftet, henge det opp og ta ned det som er tørt.
Dekke på og av bordet.
Hjelpe meg om det er noe annet jeg trenger hjelp til.

Alene hjemme: Arvingen er ikke alene hjemme i mer enn max 15 minutter. Men det er fordi han har problemet med det pg.a GAD`en. Men, om han har besøk av kompiser kan han fint være alene hjemme. (Det er det å være HELT alene han ikke klarer.) Har han besøk, så kan de fint være hjemme i både 2 og 3 timer, om jeg holder på å handle e.l. Jeg vet at han er en forstanding gutt, og at han spør om lov hvis han er usikker på noe. :)

Innetid: Arvingen kommer hjem når de andre går hjem, stort sett. Det er aldri senere enn 20.30, men ofte i 20-tiden. :) Han liker ofte at jeg ringer ham like før han skal komme hjem, sånn at han ikke glemmer tiden. Men han klarer fint å huske det selv også.

Må løpe. I`ll be back!

Nselk 06-02-2014 18:21

Her har eldste (og mellomste) ikke noen konkrete oppgaver eller ansvar som de selv må huske på. Men de hjelper til med ting i og rundt huset når vi spør:
* ta opp og ned søppeldunkene (må tas ned en bakke til veien når det er søppeltømming)
* ta ut søppel
* hente posten
* rydde
* støvsuge

Ellers hjelper de til med matlaging og passer lillegull, gjør lekser og slikt.

Hjemme alene er de stadig vekk - det fikser de fint, og jeg stoler på dem. Begge kan mobilnumrene våre utenat, og de ringer oss om de lurer på noe. De har også egne nøkler med alarmbrikke på, som stort sett ligger i en egen skuff inne. Mellomste har ikke gått med nøkkel alene enda, men eldste klarer fint å ha med på skolen og så låse seg inn hjemme (inkl å slå av alarmen). De lager seg mat selv også når de kommer hjem - vi har alltid ferdig oppskårne brødskiver. ;)

De får alltid klokkeslett til å komme hjem, og jeg detaljstyrer nok størsteparten av livet deres enda ift både skjermtid, mobilbruk osv, men det glir nok gradvis over til at de får styre mer og mer selv... :)

Aurora Borealis 06-02-2014 20:23

Jeg har unger i to puljer aldersmessig, og har ingen på ti, men en på tolv og en på åtte. Og det er ganske forskjell på hva jeg forventer av dem... Tolvåringen: Har ikke faste oppgaver men har minst en husarbeidoppgave pr dag, som: ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp klær, brette klær, lage enkel middag, støvsuge, gå med papirsøppel. Han regulerer selv spilling på mobil.

Åtteåringen er en annen type, vi sliter ofte med å få han til å gjøre lekser. Han trenger en god del tid alene til å avkoble etter skole, og vi krever lite av han, annet enn at han rydder etter seg selv. Vi regulerer hvor mye skjermtid, men er ikke så veldig strenge der. Han kan være alene hjemme et par timer, men foretrekker nok at noen er i huset.

Er en Tapatalker!

Nselk 07-02-2014 08:54

Leste innlegget mitt nå, og det ser ut som våre gutter går for lut og kaldt vann... :knegg: "Stadig vekk" er relativt. I min verden betyr det opptil flere ganger i uka, men det er alt fra de minuttene det tar å kjøre bort på skolen for å hente avglemte gymsekker og vinterbukser, til et par timer (hvis jeg er på handel/ærendrunde og de kommer hjem før meg). ;) Men de liker godt å være alene, for da kan de spille på xbox/iPad uten at jeg maser om lekser eller at de skal gjøre andre ting... ;)

Alexandra 07-02-2014 09:28

Leo er ni.
Han liker ikke være hjemme alene men er det gjerne hvis han har med en venn. Da kan de være alene i to-tre timer.
Han har ingen oppgaver i huset.
Han kommer inn når de andre kommer inn. Nå om vinteren er de aldri ute om kvelden. Har jo ikke vært noe snø å snakke om.
Han har Iphone og Ipad og regulerer selv hvor mye han bruker det.

Godemine 09-02-2014 19:46

Har ein som vert 9 om nokre mnd og ei som vert 13 om nokre mnd, ja og eldste på 15, men det var kanskje litt vel langt frå 10 ;)

Dei deltar begge i husarbeid alt etter kva eg treng hjelp til. Nokon dagar/perioder hjelper dei mykje, andre lite. Eg ser det og litt ann etter kor slitne dei er. Skule, venner og fritidssysler krev mykje energi og tid. Stort sett lagar dei middag ein dag i veka. Dei to eldste ordnar då det meste sjølv, også assisterer eg om det trengst. 8 åringen bestemmer middagen også lager eg og han den sammen.

Me er litt strenge på leggetidene, då me ser dei treng søvnen.
Ingen av ei har nokon problem med å være aleine heime, men 8 åringen er ikkje overbegeistra for å være aleine heime, og er aldri det etter det er mørkt. Men er ikkje noko problem ettersom det stort sett alltid er ein eller annan som er heima ;)

Skjermtid regulerer me sånn noko lunde. Eldstemann er det vanskelig å regulere lenger, og eg synst han bruker for mykje tid på skjerm"ting". Så regulerer det litt ved å gje han ting han skal gjere og måltid og sosial-tid og slikt.
Dei to eldste fekk seg smarttelefoner i haust, og det har ført til ein god del meir mobilbruk enn før. Liker det ikkje, men er jammen ikkje lett å regulere heller.

Belladonna 09-02-2014 23:51

10-åringen her begynte å ta skolebussen hjem etter skolen f.o.m desember.
Da er han hjemme alene ca 1,5t om jeg har dagvakt. Har jeg senvakt er jeg hjemme når han kommer, men drar en halvtime etter ca. Så er han alene i alt fra 1-2,5 t.
Han er veldig rolig og fornuftig når han er hjemme her. Ordner seg mat selv (men ikke varm-mat alene enda, vi har ikke micro og han er redd for at det skal begynne å brenne om han bruker stekeovnen..Men han er uansett ikke like glad i varm mat, så det plager han ikke)

Hittil har han ikke fått lov å ha besøk når han er hjemme alene, men forrige uke fikk han ha med seg en kompis hjem med skolebussen, og så var de alene her i ca 1 time før jeg kom hjem. Får litt noia av å tenke på om noe skulle skje mens de var alene, for vi er jo ansvarlige for andres barn også når de er hos oss... Er jeg litt hysterisk når jeg tenker sånn?

Ingen spesiell innetid, pga at ungene uansett må bringes og hentes av oss. Men jeg henter alltid innen kl 20, og avtaler også helst at besøkende skal hentes/ dra hjem innen da. Til våren nå tenker jeg eldstemann blir å sykle til kamerater i bygda på egenhånd. Ser for meg vi avtaler fra gang til gang når han skal hjem igjen, iallefall til å begynne med.

Han har ingen spesielle oppgaver, men hjelper til med det som trengs. Han er en racer på å rydde! Han kan shine hele stua på veldig kort tid, bare han får holde på i fred (blir irritert om han må rydde sammen med brødrene, for de fjaser bare...) Han henter posten så og si hver dag, uoppfordret. Rydder etter både seg selv og broren på rommet de deler... Gjett om han gleder seg til han får eget rom! Der tenker jeg det blir ordning&reda mot totalt kaos i brorens rom...

Skjermtid regulerte han fint selv, frem til jula kom... Da fikk han og mellombror nettbrett i julegave. Og til bursdagen sin i januar nå fikk han sin første mobil (smartphone)... Han har alltid vært veldig aktiv og hatt behov for å røre på seg hele tiden. Sånn sett har skjermtiden begrenset seg selv, for han klarte ikke å sitte særlig lenge... Men han har blitt roligere i det siste (halvåret kanskje) og det kombinert med mange skjermdippedutter -så kan det fort bli for mye..

Godemine 10-02-2014 10:35

Sitat:

Opprinnelig postet av Belladonna (Innlegg 396159)
10-åringen her begynte å ta skolebussen hjem etter skolen f.o.m desember.
Da er han hjemme alene ca 1,5t om jeg har dagvakt. Har jeg senvakt er jeg hjemme når han kommer, men drar en halvtime etter ca. Så er han alene i alt fra 1-2,5 t.
Han er veldig rolig og fornuftig når han er hjemme her. Ordner seg mat selv (men ikke varm-mat alene enda, vi har ikke micro og han er redd for at det skal begynne å brenne om han bruker stekeovnen..Men han er uansett ikke like glad i varm mat, så det plager han ikke)

Hittil har han ikke fått lov å ha besøk når han er hjemme alene, men forrige uke fikk han ha med seg en kompis hjem med skolebussen, og så var de alene her i ca 1 time før jeg kom hjem. Får litt noia av å tenke på om noe skulle skje mens de var alene, for vi er jo ansvarlige for andres barn også når de er hos oss... Er jeg litt hysterisk når jeg tenker sånn?

Ingen spesiell innetid, pga at ungene uansett må bringes og hentes av oss. Men jeg henter alltid innen kl 20, og avtaler også helst at besøkende skal hentes/ dra hjem innen da. Til våren nå tenker jeg eldstemann blir å sykle til kamerater i bygda på egenhånd. Ser for meg vi avtaler fra gang til gang når han skal hjem igjen, iallefall til å begynne med.

Han har ingen spesielle oppgaver, men hjelper til med det som trengs. Han er en racer på å rydde! Han kan shine hele stua på veldig kort tid, bare han får holde på i fred (blir irritert om han må rydde sammen med brødrene, for de fjaser bare...) Han henter posten så og si hver dag, uoppfordret. Rydder etter både seg selv og broren på rommet de deler... Gjett om han gleder seg til han får eget rom! Der tenker jeg det blir ordning&reda mot totalt kaos i brorens rom...

Skjermtid regulerte han fint selv, frem til jula kom... Da fikk han og mellombror nettbrett i julegave. Og til bursdagen sin i januar nå fikk han sin første mobil (smartphone)... Han har alltid vært veldig aktiv og hatt behov for å røre på seg hele tiden. Sånn sett har skjermtiden begrenset seg selv, for han klarte ikke å sitte særlig lenge... Men han har blitt roligere i det siste (halvåret kanskje) og det kombinert med mange skjermdippedutter -så kan det fort bli for mye..

Eg har og hatt regler på at dei ikkje har fått lov til å ha besøk når me ikkje er heime, nettopp med tanke på at det er me som sitt med ansvaret. Men dei to eldste har etterkvart fått lov, dei er jo 12 og 15 år. Har sett det litt ann kven som skal komme på besøk, spessielt av eldstemanns venner , men ikkje nå lenger da.
Samtidig så tenkjer eg at dersom foreldra til den som kjem på besøk veit at dei er aleine heime, så er det jo opp til dei å velge om det er ok eller ikkje å sende sitt barn på besøk. Da veit dei jo om det og veit "risikoen".

karimor 17-02-2014 22:46

Har tenkt litt på denne tråden - og begynt å lure på om vi har fullstendig fri oppdragelse. Hehe.

-ingen reglar rundt skjermtid
- jenta droppa sFO heilt frå ho starta i 2. klasse - og har sia vore "nøkkelbarn" i alt frå 2 - 4 timar kvar dag
- her hos oss har det vore vanleg at dei har vore med heim til kvarandre etter skulen i alle fall frå 3. klasse utan vaksne til stades
- i dag hadde jentene vinterferie i lag heime, medan eg og gubben dro på jobb. Vi bor i ein småby og midt på dagen gikk dei ned til sentrum - ca 2 km- og gikk på kino. Dei kosa seg og slappa av, påsto eldstejenta i ein sms

Vi har nokre reglar om ca leggetid da, og at ho har fast jobb med å ta ut av oppvaskmaskina og litt anna forefallande. Og utan at det har vorte fastsatt som ein regel akkurat, seier ho alltid frå kvar ho er/skal.

Men poenget mitt er vel kanskje at sett utanfrå, går eldstejenta mi verkeleg for lut og kalt vatn. Men ho verkar trivast med det!

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:22.