PDA

Vis full versjon : Dere som har laget familieseng

Polyanna
01-01-2008, 10:38
Hvordan har dere gjort det?

Jeg har lyst til å lage seng fra vegg til vegg på soverommet... :geek

Solveig
01-01-2008, 11:21
Hvordan har dere gjort det?

Jeg har lyst til å lage seng fra vegg til vegg på soverommet... :geekDet høres helt flott og herlig ut!!! Det har jeg sett hos en av mine døtre. Funker utmerket!

tryllepiken
01-01-2008, 11:35
vi har seng rett på gulvet,dvs tykke madrasser.da ligger gutten trygt om vi ikke er der og.obs på matrester osv bakom senga-det mugler og kan føre til sopp,asj.
Familieseng er godt!

Gyda
01-01-2008, 11:50
Vi hadde i utgangspunktet en 1,80 m seng bestående av to rammemadrasser á 90 cm. Kjøpte til en lik 1,20 rammemadrass, og kjøpte bein som hører til en kontinentalseng. Da får vi litt lufting under madrassen - viktig for å unngå mugg og sopp og slikt, samtidig som den ikke er så høy som en vanlig rammemadrass. Har en 1,80 overmadrass og en 1,20 overmadrass som ligger "motsatt" slik at overmadrassens sine skjøter ikke er på same sted som skjøtene mellom madrassene. Vårt soverom er litt bredere enn disse tre meterne, og vi har ikke ennå fått rotet oss til å feste rammemadrassene ordentlig sammen. Er litt greit å ha dem løse også ift rengjøring. Så særlig den ytterste 90-madrassen har det med å skli litt ut...
Jeg ligger for tiden på 1,20 madrassen innerst - da kan jeg ha ett barn på hver side uten å måtte ligge i en sprekk.
Har tenkt på å lage et laken som dekker hele senga, men har ikke kommet dit heller...

*LoveBugMama*
01-01-2008, 12:57
Her har vi, Arvingen og jeg, en stor og tykk madrass rett på gulvet. 140cm bred, og det er mer enn nok til oss to. Overmadrass oppå. Vi har hatt forskjellige løsninger oppigjennom årene. Køyesenger, vanlig dobbelseng, rammemadrass med ben o.s.v Men vi faller alltid tilbake til madrass rett på gulvet. :knegg: Det er det Arvingen liker best, for da kan senga hoppes, herjes og lekes i om dagen. Han trenger ingen leker, så lenge han har en ball og den senga. :hjertesmi

(Vi løfter den opp og lufter ofte. Og jeg SKAL legge sengebunner under, så det iallefall blir litt luft under.)

Polyanna
01-01-2008, 13:04
Madrass rett på gulvet greier jeg ikke pga bekkenet mitt. Da kommer jeg meg ikke opp om morgenen. :knegg:

Vi har to 75 senger nå, og det er ikke plass til en til, jeg har prøvd. :knegg:

En mulighet er at vi bytter senger igjen, og får nedover de to 90 madrassene som står her, men å kjøre med tilhenger i vinter er ikke så kult. Det er jo 60 mil, minst.

Solveig
01-01-2008, 13:51
Jeg har lyst til å lage seng fra vegg til vegg på soverommet... :geekÅ lage seng fra vegg til vegg må vel være toppen for dere tre. God plass til å snu seg letter situasjonen for alle.

Vuori
01-01-2008, 13:58
Vi hadde to rammemadrasser av 90cm.

Så kjøpte vi en extra rammemadrass a 80cm til å ha i midten, men det ble så mye sprekker!
Jeg sydde rett og slett sammen to strekk-laken, slik at de ble store nok til å dekke hele sengen!
Og jeg sydde sammen to overmadrasser, en 120 og en 150 (totalt 270cm). Så gjemte vi sprekkene litt.

Nå har vi to senger a 100cm (med overmadrass a 200cm)i en alkove, dvs at vi har vegg på netsen helt 3 av veggene. Da kan vi bruke veggene til støtte slik at dyner ikke detter ut.

Vi har aldri opplevd at p falt ut av sengen, uansett hvor vi har sovet!

Enchanted
01-01-2008, 14:12
Vi hadde et sted paller (ingen problemer med lufting og mugg) med madrasser oppå, funket utmerket, vi kunne ha så høy eller lav seng vi ville. Vi hadde to paller i høyden, malte dem og hadde snadderstor seng 240*240. :cool12: Tre i bredden og to i lengden, nesten gratis var den også.

Nå har vi vanlig 180*200 rammeseng, fantastisk seng, men den slår allikevel ikke europall sengen.

Polyanna
01-01-2008, 15:07
Paller høres genialt ut.
Hva slags madrasser brukte dere oppå?

Jeg tenkte å bruke skummadrasser av noe slag, men de er kanskje ikke så gode? Men de kan jo skjæres til.
Jeg tror rommet er ca 3 m bredt.
Da får jeg løst problemet med at B blir liggende rett under vindu også. Frem til nå har jeg bygd opp dyner bak han, for at det ikke skal trekke så mye.

bettyz
01-01-2008, 15:12
Å lage seng fra vegg til vegg må vel være toppen for dere tre. God plass til å snu seg letter situasjonen for alle.
og da virker sengen mye større oxo!
legge et lite sammenrullet teppe inntil veggen og man kan ligge helt inntil der

Enchanted
01-01-2008, 15:14
Paller høres genialt ut.
Hva slags madrasser brukte dere oppå?

Jeg tenkte å bruke skummadrasser av noe slag, men de er kanskje ikke så gode? Men de kan jo skjæres til.
Jeg tror rommet er ca 3 m bredt.
Da får jeg løst problemet med at B blir liggende rett under vindu også. Frem til nå har jeg bygd opp dyner bak han, for at det ikke skal trekke så mye.

Vi brukte skummadrasser og en hel overmadrass av tynn skum som vi trakk en trekk utenpå (min mor sydde dette for oss).
Du kan få hel madrass også, men det koster mer enn skjorta, iallefall da vi drev med dette.

Mobymamma
01-01-2008, 15:15
Jeg tenkte å bruke skummadrasser av noe slag, men de er kanskje ikke så gode?

Skummadrasser er noe av det værste bekkenet mitt vet.

Polyanna
01-01-2008, 15:44
Det må iallefall være noe som ikke er for mykt.

Hva slags madrasser finnes egentlig? Utenom ramme og skumgummi? Vi har liksom hatt rammemadrass "bestandig"

Enchanted
01-01-2008, 15:48
Skum madrasser finnes i forskjellige kvaliteter også, uten at jeg har helt peil.
Men jeg fant en link http://www.madrasseksperten.no

fjummsi
01-01-2008, 15:58
Vi hadde en kontinentalseng på 180 fra før, og målte rommet, det var akkurat 300 bredt. Da kjøpte vi en 120 rammemadrass i tillegg og presset den inn ved siden av. Overmadrassene byttet plass så det ikke ble sprekk i seng og overmadrass på samme sted. Så sydde jeg sammen overmadrassene for hånd med sånn ekstra tykk og sterk sytråd. Har også sydd sammen to jersylaken (klipper av den ene langsiden på begge og syr de sammen).

svisj
01-01-2008, 16:27
Vi hadde en 1,80 m seng i utgangspunktet. Arvet to 90 cm madrasser fra svigerforeldrene mine, som skulle være gjestemadrasser. Det viste seg at disse to oppå hverandre akkurat fluktet med sengen vår, så nå ligger de pent inntil og er en del av familiesengen.

Ingrid
01-01-2008, 19:42
Vi har bygd vegg-til-vegg seng. Soverommet vårt er tre meter bredt - så sengen vår er 3x2 meter nå. Pappamannen tegnet og snekret - og det har blitt veldig bra. For å slippe å ligge helt innunder vinduet, og for å skape luftsirkulasjon er det bygd en hylle i hode-enden (den ene langsiden) som er ca 30 cm. Den er kledd med lister oppå og langs hele siden. Så er senge-sidene boltet fast i veggene på begge sider. Og bjelker en snekret fast på langs. Så har vi langt planker som sengebunn oppå disse. En stor bjelke i fotenden holder alt sammen og hinderer madrassene i å skli noe sted. Herligheten er så malt i rødt. Vi hadde to gode springfjermadrasser på 90 cm fra før, og så kjøpte vi en på 120 i tillegg - så fyller de hele sengen. Den er nå så sterk og solid at den hoppes i masse og er like stødig og stabil. Den perfekte luksus!!!

Polyanna
01-01-2008, 20:37
hm, kanskje jeg skal be svoger om hjelp.. han er snekker...

Har du orket å TA BILDE FOR MEg??

åh, benjamin hjelper til å skrive her.

er lettere å frtelle hvordan vi vil ha det, hvis det er bilde. :)

Ingrid
01-01-2008, 21:40

Ja - jeg skal ta noen bilder i løpet av uken.

Ingrid
05-01-2008, 21:30

Her kommer "teksniske" bilder av sengen vår.

Oversiktsbilde. Her ser du blant annet hyllen i hodeenden og den store bjelken i fotenden. Det er litt rare perspektiv på dette bildet da vi måtte bruke vidvinkel for å få med hele sengen...

http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengOversikt.jpg

Veggfeste:
http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengVeggfeste.jpg

Topphylle med avtagbart hodegjerde. Her ser du også bjelkene sengebunnsplankene hviler på. :
http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengAvtagbartHodegjerde.jpg

Hylle/hodegjerde - detalj
http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengHodegjerde1.jpg

Festene under hyllen - her ser du at panelovenen under vinduet får nok med luft rundt seg
http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengUnderHylleHodegjerde.jpg

Bjelke og feste i fotenden
http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengFotendeBjelke.jpg

Til slutt - stemningsfull belysning gjør lesestunden magisk i vår fantastiske seng!
http://i84.photobucket.com/albums/k31/ingridprosch/SengLesestund.jpg

Solveig
05-01-2008, 21:38
Herlighet, Ingrid. For en fantastisk seng! Denne fotoserien må da Polyanna være fornøyd med: Fotografert fra alle vinkler og kanter - over og under. Jeg er imponert.

Enchanted
05-01-2008, 21:42
WOW, Ingrid.

Den sengen var jo helt konge, utrolig fin var den. Og lesestunden så helt magisk ut, virkelig. :skilt5:

Kivi
05-01-2008, 21:42
Herlighet, Ingrid. For en fantastisk seng! Denne fotoserien må da Polyanna være fornøyd med: Fotografert fra alle vinkler og kanter - over og under. Jeg er imponert.

:nikker:

Polyanna
05-01-2008, 23:32
Takk!!!