PDA

Vis full versjon : Gode praktiske tips til vaskerommet?

Godemine
21-02-2007, 14:28
Tenkte å omorganisere vaskerommet.
Det er ok størrelse på det, men kunne nå alltids tenkt meg større vaskerom, kan det bli for stort? :knegg:

Har lyst til å få det meir organisert og praktiskt.
Kva gjer de for å få mest mulig ut av plassen, og for å få det mest mulig praktisk? små og store tips, mottas med takk.

Gode ideer til skittentøyssortering, tørking av uteklær, oppbevaring +++
Korleis har du vaskerommet ditt organisert?

Equisetum
21-02-2007, 16:07
Vaskerommet mitt? Mitt eget vaskerom? *drømmende blikk*

(Ikke så mye å bidra med, desverre. :skrape: )

Nselk
21-02-2007, 16:25
Dette lurer jeg også litt på... jeg har et forholdsvis stort vaskerom, men har ikke begynt oppussingen enda (det blir *lenge* til! :D)

Skittentøyet sorterer jeg i tre kurver: en for 30-40 graders, en for 60-95 graders og en til ull, fint og håndvask... :heia: Og så har jeg ei hylle til alle vaskemidlene, så de står oversiktlig og rett frem. Men det er også det...

svisj
21-02-2007, 21:12
Jeg hadde en periode fem skittentøysdunker:
1) Lyst 60 grader
2) Kulørt 60 grader
3) Lyst 30 grader
4) Kulørt 30 grader
5) Håndvask/spesialvask
Det fungerte veldig godt, synes jeg.

Også har vi satt opp en liten malt sponplate ca 30 cm fra veggen (parallellt med den), slik at det blir plass til å sette inn sammenslåtte strykebrett og tørkestativer. Vi har vaskekrok på badet vi, da...

Lykke til med planleggingen! Det hørtes deilig ut med nyorganisert vaskerom. :wash:

Jordbær
22-02-2007, 08:59
Kan vel ikke akkurat påstå at jeg har eget vaskerom, men vi har et slags bod-rom med vaskemaskin og oppvaskmaskin på. Og rett utenfor har vi et trådkurvstativ med 6 kurver:

1. Hvitt (eller veldig lyst) bomull (60 graders vask)
2. Farget bomull
3. Svart bomull
4. Hvite syntetiske klær (prøver å ikke blande bomull og syntetiske stoffer - ellers blir klærne nuppete)
5. Farget syntetiske klær
6. Alt annet, feks ull eller mikrofiber eller annen spesialvask

En ting som har gitt oss god plass-utnyttelse, er å ha en plate (en slags bordplate) oppå vaskemaskin og oppvaskmaskin, og så sette tørkestativet oppå der. Da slipper vi å bruke opp gulvplass til tørkestativet.

Lykke til med fint vaskerom! :heia:

VilleViola
22-02-2007, 19:37
Få laget en plate som eventuell tørketrommel kan stå på oppå vaskemaskina. Slik fikk jeg masse plass på badet :) Så selv om badet er lite så ble det stort nå i forhold. Og sorterinng av klær som du har fått tips om er egentlig alfa og omega.

Gyda
23-02-2007, 00:00
Få laget en plate som eventuell tørketrommel kan stå på oppå vaskemaskina. Slik fikk jeg masse plass på badet :)

Du får kjøpt knotter til å sette under tørketrommelen også til akkurat dette.

Ellers er min drøm for et evt vaskerom å ha vaskemaskin og tørketrommel ved siden av hverandre på et lavt skap litt opp fra gulvet, slik at de kommer i bedre arbeidshøyde. Over kan det jo være skap til oppbevaring av diverse. Og en god benk på siden som en kan bruke når en legger sammen klær. Over denne skal det være hyller til å legge disse klærne på. Og benken skal selvfølgelig være alltid ryddig og ledig til det den er tenkt til å brukes til ;)

I tillegg skal det være et hjemmelaget tørkeskap av typen vi hadde hjemme når jeg var barn som det går an å henge våte utedresser og sette sko inni. Og et høyskap for vaskekost og bøtte/kluter/vaskemidler.

Og vaskekar til å legge i bløt og skylle av i. Gjerne to...

Godemine
23-02-2007, 11:44
No har eg saumfart alle svarene, og mange gode idear, men dei fleste har eg allerede komme på :knegg:
Eg sorterer i 40 og 60 grader og ull. Vaskemaskin og tørketrommel står attmed kvarandre med benkeplate oppå som fortsetter ca to meter til, under der står skittentøykurvene. Oppå skal eg brett kle, men der ligg det stort sett alltid eit berg med kle som ikkje kjem lenger :bag: synd dei ikkje kan brette seg sjølv. Men å lage hylle over til å legge dei bretta klærne på var ein god ide.
Ellers har eg to tørkestativ, med vinger. Har ikkje vanlege kle i t.trommelen. Lurer på å få heismekkanisme på det eine så det kan henge i taket over det andre. Då får eg frigjort ein vegg til å ha knagger på.

Gyda, fortell meg om det tørkeskapet. For det er mitt største problem, nemlig tørking av utekle.

Gyda
23-02-2007, 20:14
Gyda, fortell meg om det tørkeskapet. For det er mitt største problem, nemlig tørking av utekle.

Tja... hva skal jeg si? Vi (eller min familie) bor ikke i dette huset lenger, så det er lenge siden jeg så det. Men jeg kan jo prøve å beskrive det slik jeg husker det.

Når jeg var liten synes jeg jo det var et kjempestort skap, men når jeg nå tenker etter var det vel på størrelse med et vanlig dobbelt garderobeskap. I stedet for tett bunn var det netting i bunnen - sikkert satt fast på en slags ramme. Under denne var det et varmelement - et slags rundt "rør" - nesten som det du finner under kirkebenker kanskje?
Oppe i skapet, ca der det er en hylle oppe i vanlige garderobeskap, var det en hylle. Mulig den var av spiler, slik at den ikke var tett. Husker ikke helt. På undersiden av denne hylla var det i alle fall mange sånne kroker med tre oppheng, slik at tøyet kunne henge ganske fritt. Var også kroker på veggene i skapet mener jeg å huske.
Dørene var vanlige garderobedører. Vi hadde i alle fall slike dører i mange hjemmesnekrede skap. Huntonitt kanskje? Som var malt.

Hørtes dette noenlunde fornuftig og forståelig ut?

Godemine
23-02-2007, 21:51
Tja... hva skal jeg si? Vi (eller min familie) bor ikke i dette huset lenger, så det er lenge siden jeg så det. Men jeg kan jo prøve å beskrive det slik jeg husker det.

Når jeg var liten synes jeg jo det var et kjempestort skap, men når jeg nå tenker etter var det vel på størrelse med et vanlig dobbelt garderobeskap. I stedet for tett bunn var det netting i bunnen - sikkert satt fast på en slags ramme. Under denne var det et varmelement - et slags rundt "rør" - nesten som det du finner under kirkebenker kanskje?
Oppe i skapet, ca der det er en hylle oppe i vanlige garderobeskap, var det en hylle. Mulig den var av spiler, slik at den ikke var tett. Husker ikke helt. På undersiden av denne hylla var det i alle fall mange sånne kroker med tre oppheng, slik at tøyet kunne henge ganske fritt. Var også kroker på veggene i skapet mener jeg å huske.
Dørene var vanlige garderobedører. Vi hadde i alle fall slike dører i mange hjemmesnekrede skap. Huntonitt kanskje? Som var malt.

Hørtes dette noenlunde fornuftig og forståelig ut?
Ah, det var jo genialt. Har hinta litt om eit tørkeskap. Men når ikkje heilt fram, er det heimeprodusert derimot, då er det lettare å få far interessert. Han likar nemleg å fundere og finne opp nye ting (som eg egentleg har funne opp leenge før, men han må jo komme på det sjølv selvfølgeleg :knegg: )
Er det nok med berre varmen frå varmekablene under tru? :lure:
Dette skal undersøkes.

Kvann Angelica
23-02-2007, 22:36
Vaskerommet mitt? Mitt eget vaskerom? *drømmende blikk*

(Ikke så mye å bidra med, desverre. :skrape: )

Må bare signere denne jeg :wash:

Ruskesara
24-02-2007, 10:48
Tørkeskap er bare et vanlig garderobeskap med varmeelementer under. Tror du må ha mer varme enn bare gulvvarme, og så er det jo en stor fordel om varmen kan reguleres, i alle fall skrus av og på. Jeg kan ikke forstå at man ikke skal kunne lage et tørkeskap selv. Inni skapet er det ikke hyller (så klart) men "pinner" eller trådhyller til å henge klær på og sette sko på. Mange barnehager har sånne skap. Og mannen min sier mange har avtrekk, dette gjør skapene mere effektive.

Ulempen er at det blir mye skitt og støv inni, men med barn blir det jo gjerne det.... :0260:

Gyda
24-02-2007, 11:39
Ulempen er at det blir mye skitt og støv inni, men med barn blir det jo gjerne det.... :0260:

Skapet vi hadde hjemme var åpent nede i fronten (under døren), og hadde som nevnt netting i bunnen. Da drysset skitten ned, og det var bare å støvsuge under.

Ruskesara
24-02-2007, 11:48
Skapet vi hadde hjemme var åpent nede i fronten (under døren), og hadde som nevnt netting i bunnen. Da drysset skitten ned, og det var bare å støvsuge under.

Smart! Det har jeg ikke sett, men det høres lurt ut.