PDA

Vis full versjon : Binde ungene til sengen - herregud!

Abyss
30-04-2005, 20:29
Verden slutter ikke å forbløffe meg: Vi samsover ikke (fordi jeg fant dere for sent, men vi øver litt hver morgen...). Har fått en slags pose som hun kan sove i i gave (slik at hun ikke sparker av seg teppet).

Plutselig sier min mor at dette er en fin ting å bruke når jeg skal begynne å binde henne fast til sengen. Hva? Binde ungen til sengen? Jo, det er helt naturlig, mener min mor.

Etter å ha undersøkt litt i vennekretsen virker det som om dette er noe flere hører om at folk gjør. Er det ikke sprøtt, slemt og et hinder for deres utvikling både fysisk og psykisk og bare grusomt? Andre med erfaringer med dette?

(Det viser seg at jeg har blitt bundet til sengen selv som baby, føler meg jo forsåvidt normal, men....)

UmmKhadija
30-04-2005, 20:36
Jeg brukte posen fordi Malika sparket av seg teppet, men brukte ikke den festeannordningen som følger med. Den er genial på småunger som sparker av seg teppene, men de kan vel få bevege seg om natta, vel. Mange tror at de MÅ ligge på rygg til de er store omtrent, for å forebygge krybbedød.

veganmamma
30-04-2005, 21:40
:sjokk: Høres jo helt grusomt ut...min mor og far bant meg til madrassen med en sånn sele som man kan gå tur med. Jeg var mellom 1 og 2 og var "ikke til å holde styr på". :gærne
(Jeg hadde også en sånn pose-attached-til-en-trøye!)

Tror visst ikke de syntes jeg skulle klatre ut av sengen min alene (den var ikke sånn høy sprinkelseng, men en litt lav en...jeg ble født i 67).
Jeg lo jo villt når de fortalte meg det...men mest fordi det ikke funket særlig godt: Jeg sto i sengen med hele madrassen på ryggen!!! :lol:

Nå som jeg selv har barn, synes jeg jo det er horribelt, men jeg innrømmer at jeg ler av tanken for jeg kan liksom huske det....

mikke
30-04-2005, 21:45
Jeg har flere bekjente som bruker pose, og som binder de fast. Kunne aldri tenke meg å bruke sånn selv. Spesielt er det en del som begynner med det når ungen reiser seg i sengen. I vårt tilfelle var dette bare en liten periode som gikk over- uten bruk av pose. Vi kjenner et vennepar som holdt på å miste barnet sitt pga kvelning i en slik pose. Han hadde viklet seg inn i den. Nei, jeg synes ikke noe om det!

veganmamma
30-04-2005, 22:03
Må bare legge til - i tilfelle det ikke var tydelig nok - at jeg er HELT mot binding til sengen og ikke begeistret for pose.
Jeg ler bare når jeg har et bilde av megselv der jeg står med madrassen på ryggen.

Selv synes jeg det er grusomt å lese om andre som gjør det og ville aldri aldri gjort noe sånt - ikke mye AP det, nei!

:af:

*LoveBugMama*
30-04-2005, 22:20
Veganmamma: Det ER jo unektelig litt komisk å tenke seg deg stående i senga med madrassen bundet fast på ryggen, da.. :knegg:

Men, samtidig er det jo fælt at du faktisk ble bundet fast....

Jeg har ikke noe til overs for slike poser. Å bruke dem som en dyne fordi barnet sparker av seg og blir kald er jo noe helt annet, føler jeg. Da er det jo som en sovepose, abre at den henger fast på kroppen.

Men å binde et barn fast i senga føles fryktelig feil for meg. Tenk for en frustrerende og skremmende følelse det må være for barnet...

jeano
30-04-2005, 22:24
Uff det er tragisk, men jeg vet om så mange som bruker disse posene, tok diskusjonen en gang men jeg kom ikke meteren..
Alle bare forsvarer seg med at det ble mennesker av oss også, samme om det gjelder pose (les binde fast)
natusan
røyking
skrikemetoden o.l.

Annemor
01-05-2005, 00:13
Jeg begynte å bruke en babypose da Anders var en uke gammel, vi måtte slutte å bruke dyne for han akte seg nedover i sengen og fikk dynen over seg. Merket det første gang da han var fire dager, fant han til stadighet sammenkrølet i ett hjørne av fotenden.
Jeg hadde på han posen og ett baby ullpledd. Nå er det varmere om natten så jeg har sluttet med posen og har kunn pledd på han. i dag tidlig lå han med hode i fotenden og bena i hodeenden.
Men binde han fast? Aldri i verden!!

Eowyn
01-05-2005, 13:31
Verden slutter ikke å forbløffe meg: Vi samsover ikke (fordi jeg fant dere for sent, men vi øver litt hver morgen...). Har fått en slags pose som hun kan sove i i gave (slik at hun ikke sparker av seg teppet).

Plutselig sier min mor at dette er en fin ting å bruke når jeg skal begynne å binde henne fast til sengen. Hva? Binde ungen til sengen? Jo, det er helt naturlig, mener min mor.

Etter å ha undersøkt litt i vennekretsen virker det som om dette er noe flere hører om at folk gjør. Er det ikke sprøtt, slemt og et hinder for deres utvikling både fysisk og psykisk og bare grusomt? Andre med erfaringer med dette?

(Det viser seg at jeg har blitt bundet til sengen selv som baby, føler meg jo forsåvidt normal, men....)

Binde ungen fast til sengen? :himler: Mener mora di i den posen, eller at ungen skal bindes fast på en annen måte?

Blir litt satt ut, jeg- er det vanlig å gjøre, binde barnet fast til senga, altså? I disse dager, da man bør være mer opplyst, mener jeg. Jeg er visst naiv til tider...

Chickpea
01-05-2005, 15:14
Babysafe heter det så fint. Da vet du hvor du finner ungen din om morgenen, for du tok jo dine forhåndsregler og bandt han godt fast for natta:P
Tenk å våke om natta og være fastbundet *grøss*

Mafalda
01-05-2005, 16:46
Vi hadde også babysafe pose, men vi brukte ikke selene som fulgte med. Det er visst helt vanlig det også. Merkelig egentlig, at det skal være nødvendig å binde fast barna når de ligger i fengsel allerede :lure:

Sunshine
01-05-2005, 19:50
Husker at jeg fikk så ørene flagret da jeg stilte meg uforstående til bruken av BabySafe på DinBaby for tre år siden. Kunne aldri falt meg inn å brukt noe slikt, nei!

Krusedull
01-05-2005, 22:09
Jeg bar brukt baby-safe og sele, jeg. På begge barna, og jeg føler meg faktisk ikke som en barnemishandler av den grunn.

Storesøster snudde seg veldig tidlig, så vi brukte en veldig romslig pose pluss sele pga faren for krybbedød. Såvidt meg beskjent bør barna ligge på ryggen til de er 6 mnd, og sien vi ikke samsov, brukte vi sele. Posen var hjemmesydd og veldig romslig, så hun kunne ligge på siden(e), men ikke snu seg (hun klarte ikke snu seg tilbake). Siden hun var vant til posen, klarte hun ikke å roe seg uten posen, det var i allefall vårt intrykk at hun faktisk trivdes i den. Vi sluttet med den da hun var 1 år.

Til lillesøster brukte vi posen uten sele for at hun ikke skulle sparke av seg dyna. Vi brukte såvidt selen på henne også, men fant ut at det ikke var nødvendig, siden hun jo uansett lå pent på ryggen, og det fortsatte hun med til hun var godt over 6 mnd... I tilegg har jeg jo lest litt om AP, og det har jo vært med på å påvirke meg litt i denne saken også, selv om jeg ikke umiddelbart vil gå med på at vi var slemme med storesøster fordi vi brukte pose/sele.

Marit
01-05-2005, 22:29
Jeg kom bare til å tenke på...
.. vi bruker jo sele i vogn. Lillegutt sover ofte i vogn på dagen og da er det jo en selvfølge at han har sele på seg. Er det noe bedre enn å bruke sele om natten

Vi brukte aldri sele på Lillegutt om natten. Jeg sydde en pose til han når han begynt å sparke av seg dyna. Jeg fikk høre at når barnet kunne snu seg selv begge veier var det greit at de lå på magen. Lillegutt har sovet på magen siden han var 4-5 mnd gammel.

Krusedull
01-05-2005, 22:37
Bare så det er presistert, så skjønner jeg jo at det å bruke sele ikke er foenlig med AP. Jeg ville bare si at jeg ikke automatisk går med på at det å bruke sele nesten er sammenlignbart med barnemishandling...

Marit27: selen man bruker i vogna er jo der for at barnet ikke skal falle ut og skade seg, så det synes jeg liksom blir litt annerledes. Når det gjelder det å ligge på magen, så kunne ikke eldstejenta mi snu seg tilbake på ryggen. Jeg har også hørt at de kan ligge på ryggen om de kan snu seg begge veier.

Ringblomst
03-05-2005, 17:58
Jeg begynte med babysafe til Lasse i fjor sommer, da han var rundt et halvt år gammel. Jeg brukte også å feste den selen.
For hele poenget med at jeg begynte med posen, var at jeg måtte opp til ham hvert tiende minutt nesten, for at han hadde viklet seg opp i et hjørne, eller satt fast en fot eller arm mellom sprinklene. Han har hele tiden sovet godt med denne posen.
Men for en måneds tid ville jeg slutte å feste selene. Jeg liker jo heller ikke tanken på å fengsle barnet slik. Men det ble jo rene sirkuset hver eneste kveld. Det nyttet ikke å roe ham når han skulle legge seg. Han la seg på magen, på ryggen, opp ned i senga, på tvers, reiste seg opp, hoppet og styra verre enn verst. Det ble aldri kveld. Så jeg begynte å feste selene igjen. Men nå løsner jeg selene når jeg går og legger meg selv. Er redd at han skal greie å vikle seg inn i det på natta.

Ang. det med at barnet reiser seg med hele madrassen på ryggen:
Jeg fikk beskjed av dama på butikken om at selen måtte gå under sengebunnen også. Ikke bare under madrassen. Nettopp pga. dette.

Krusedull
03-05-2005, 20:53
Menne... det er vel kanskje uansett på tide å slutte med sele når ungene blir så store at de klarer å reise seg opp og gå avgårde med madrassen?

lillepus
07-05-2005, 13:33
Jeg vurderte å begynne med sele da vesla begynte og bli veldig bevegelig. Noen sa at det var så fantastisk for da sovnet barnet så fort og følte seg helt trygg. Det kan jo hende at det gjelder for noen, men jeg er glad for at jeg ikke begynte med det. Jeg valgte heller å fortsette med å ha henne i senga hos meg. Det virker som at hun må turne seg i søvn. Slenger seg hit og dit, rompa i været, opp og ned...Men hun sovner jo til slutt! I en eller annen underlig posisjon, eller med puppen :sleeping:.

Abyss
08-05-2005, 07:52
Såvidt meg beskjent bør barna ligge på ryggen til de er 6 mnd, og sien vi ikke samsov, brukte vi sele

Vi fikk beskjed på helsestasjonen at barn som selv snur seg på magen godt kan sove slik selv om de er yngre enn seks mnd, så lenge det ikke er spesielle risikofaktorer (mye infeksjoner e.l.). Helsesøsteren henviste til ny forskning på området, og mente det var uheldig hvis jeg hele tiden forstyrret søvnen hennes ved å snu henne - det synes jeg høres fornuftig ut.

Og forresten: Vi har begynt å bruke posen (fordi hun snur seg ut av teppene sine og blir litt kald), men seler blir det altså ikke. Og Kengu: Det var ikke meningen å insinuere at du bedriver noen form for dårlig omsorg, ut fra dine innlegg er jeg sikker på at du er en god og reflektert mor, jeg bare reagerte så sterkt da mine foreldre tok det for gitt at Lille My skulle bindes fast. Takk for alle innspill i denne tråden!

Annemor
08-05-2005, 19:47
Nå må jeg begynne å bruke posen igjen!
Sluttet for en liten stund siden, men han sparker av seg teppet hele tiden og blir kald. Nå har han blitt forkjølet, stakkar liten.
Han klarer fint å bevege seg i den, men den er foret så da holder han varmen.

Krusedull
08-05-2005, 20:08
Vi fikk beskjed på helsestasjonen at barn som selv snur seg på magen godt kan sove slik selv om de er yngre enn seks mnd, så lenge det ikke er spesielle risikofaktorer (mye infeksjoner e.l.). Helsesøsteren henviste til ny forskning på området, og mente det var uheldig hvis jeg hele tiden forstyrret søvnen hennes ved å snu henne - det synes jeg høres fornuftig ut.

Og forresten: Vi har begynt å bruke posen (fordi hun snur seg ut av teppene sine og blir litt kald), men seler blir det altså ikke. Og Kengu: Det var ikke meningen å insinuere at du bedriver noen form for dårlig omsorg, ut fra dine innlegg er jeg sikker på at du er en god og reflektert mor, jeg bare reagerte så sterkt da mine foreldre tok det for gitt at Lille My skulle bindes fast. Takk for alle innspill i denne tråden!

Jeg trodde jo ikke at du siktet til meg, men jeg synes en del av svarer du fikk på tråden var litt "huffneistakkarsbarndemåjohadetheltgrusomtnårnoengj ørnoesåntmeddem" ;) Så da måtte jeg skrive et svar...