PDA

Vis full versjon : Hudkremer og greier

MissMoneypenny
13-03-2006, 21:50
Nå skal jeg begynne å lage litt naturkosmetikk.

Har bestilt ingredienser til å begynne med leppepomade, da jeg ALDRI finner noen jeg synes funker, og har kronisk tørre lepper om vinteren.

Så tenkte jeg å lage håndkrem også (samme problem - sandpapirhender på denne tida av året). Men der står det i min oppskrift at man bør ha i konserveringsmiddel hvis man bruker vann i oppskriften... Natiumbenzonat e.l. Synes det høres litt skummelt ut jeg.

Er det noen som vet hvor lenge hjemmelagede kremer holder seg uten konserveringsmiddel? :undrer:

Kivi
13-03-2006, 22:08
Har dessverre ikke peiling på det du spør om :), men har du prøvd Blistex på leppene? Da mener jeg originalen i hvit plastikktube...

Lykke til med bryggeriene dine. Får du til noe bra, så kan du legge meg inn i kunderegisteret ditt. :storklem:

MissMoneypenny
13-03-2006, 22:10
Lykke til med bryggeriene dine. Får du til noe bra, så kan du legge meg inn i kunderegisteret ditt. :storklem:

Du mener vel julegavelista - jeg har nemlig ikke tenkt å lage for salg... ;) (men deler villig ut hvis noen vil prøve, myke lepper burde være en menneskerett...)

Kivi
13-03-2006, 22:12
Gleder meg til jul allerede.....;)

veganmamma
13-03-2006, 22:13
MissM, jeg har aldri laget min egen krem, men jeg fikk en av venninnen min ikke så lenge siden. Den var nylaget og skulle visst vare i ca. ett år.

Den var laget med lavendel og olivenolje og er kjempegod for tørre hender. Bruker den helst om kvelden siden den er litt fet i forhold til de jeg kjøper.

Lykke til med lagingen! Hold oss oppdatert med hvordan det går.

:klem2

Tinalita
13-03-2006, 22:38
Ville bare tipse om å bruke brystvortekrem på leppene. Jeg bruker PureLan 100, og den er helt fantastisk! Glinser som verste lipglossen, varer "evig" og pleier leppene :love2

Chickpea
13-03-2006, 22:49
Når vi produserer på apoteket så har vi ikke lov til å sette lengre holdbarhet enn 6 mnd, og du burde konservere hvis du bruker vann ja. Kjemiske navn høres alltid "skumlere" ut enn de er.

Sahara
14-03-2006, 00:40
Den beste leppepomaden er Rosebuds salve. Prøv den da.
Fås kjøpt på cubus.
http://www.accessora.se/
Den er uten farlige stoffer og kan brukes som stellekrem.

Krusedull
14-03-2006, 01:06
Hei på deg! Jeg har en del info om dette fra min kjære svigermor, som lager både såper og salver. Hun sier at med en gang man begynner å lage produkter med vann i bør man absolutt bruke konserveringsmidler, dvs aller helst parabener. Selv vasker hun alle overflater og verktøy med sprit, skifter til rene klær og full pakke, og det enda hun ikke har vann i salvene hun lager... (men så lager hun for salg og må være ekstra nøye).

Faren er at det kan bli bakterievekst i produktet hvis du ikke bruker konserveringsmidler, og det kan visst bli ganske uggent. Uten konserver bør du oppbevare produktet i kjøleskap, og holdbarheten er veldig kort. Jeg lagde ansiktsvann uten koservering en gang, og det hadde holdbarhet i 1 uke i kjøleskap... Såvidt jeg husker, kan det være ganske mye uhumskheter i salver og lotioner uten at det kan merkes verken på lukt eller konsistens. For meg virker det faktisk som konservering er det beste av to onder når man skal lage hudprodukter selv. Jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til hjemmelagde kremer og lotions MED VANN I, og aldri ville kjøpt det av noen jeg ikke kjenner, fordi det er så fort gjort å få et forurenset produkt hvis man slurver med hygienen. Såper, sjampo, balsamer (eller andre ting man skyller vekk) og vannfrie salver o.l. synes jeg er greit :)

Safran
14-03-2006, 09:38
Jeg har laget en del kosmetikk før, og har hatt konserveringsmidler i en del av produktene. Særlig alle kremer med vann har jeg hatt det i, ellers har de omtrent ikke holdbarhet i det hele tatt tror jeg... Som Krusedull skrev, så er det kanskje det beste valget når man må velge mellom to onder.
I salver har jeg ikke brukt konserveringsmidler.

Krusedull
14-03-2006, 10:19
MissM- jeg har en stor flaske med parabener stående hvis du bestemmer deg for å lage noe med konserveringsmiddel i :) Jeg tror jeg villle brukt det heller enn natriumbenzoat, som egentlig er beregnet til konservering av mat.

MissMoneypenny
14-03-2006, 10:35
Tusen takk dere!

Nå har jeg lest på nettet om folk som bruker grapefruktkjerneekstrakt som konserveringsmiddel - noen som vet noe om hvordan det funker?

Ellers vurderer jeg å heller lage kremer uten vann, må lete etter oppskrifter. Hvis ikke så kanskje jeg kan kjøpe av deg litt parabener, Krusedull! Når jeg tenker på de kremene jeg bruker vanligvis, så inneholder vel de atskillig mye mer suspekt enn en hjemmelaget med parabener uansett.

veganmamma
14-03-2006, 11:39
Tusen takk dere!

Nå har jeg lest på nettet om folk som bruker grapefruktkjerneekstrakt som konserveringsmiddel - noen som vet noe om hvordan det funker?

Ellers vurderer jeg å heller lage kremer uten vann, må lete etter oppskrifter. Hvis ikke så kanskje jeg kan kjøpe av deg litt parabener, Krusedull! Når jeg tenker på de kremene jeg bruker vanligvis, så inneholder vel de atskillig mye mer suspekt enn en hjemmelaget med parabener uansett.

Jeg har bare brukt grapefruktkjerneekstrakt når jeg har vært syk! Det funker som en antibiotika. Tar knekken på alle bakterier - fantastisk...men uten bivirkningene.
Hadde en elendig lungebetennelse året før jeg ble gravid (mycoplasma), og er sikker på at jeg ikke ville blitt så fort frisk om jeg ikke hadde tatt grapefruktkjerneekstrakt i tillegg til vanlig antibiotika.

Så kan godt tenke meg at det vil være et godt konserveringsmiddel.

Skal høre med venninnen min om hva hun bruker...back to you soon.

Octavia
14-03-2006, 12:07
...men parabener... er ikke det super-fy-fy!?

Krusedull
14-03-2006, 12:20

Jeg er egentlig ikke så glad i det, nei. Det jeg har stående bruker jeg i balsam, og da er det ikke så ille synes jeg, for det er jo noe jeg skyller ut av håret. Problemet med parabener (såvidt jeg husker i farta) er at noen parabener mistenkes å være kreftfremkallende. Det er en av grunnene til at jeg kjøper hudpleie uten parabener selv, men jeg hadde som sagt aldri turt å lage det for salg. Det er stor forskjell på de hygieniske forholdene her hjemme og på en kosmetikkfabrikk (håper jeg!!!).

MissM: det finnes mange forslag der ute til ting man kan bruke som konserveringsmiddel, men personlig ville jeg ikke tatt sjansen på noe annet enn "the real thing", eller evt lage bittesmå posjoner sånn at du lager nytt omtrent annenhver uke (men hvem gidder det...) De pareabenene jeg har er "bredspektrede", dvs set er en skikkelig parabencocktail som skal ta knekken på de fleste bakterier. Jeg innbiller meg at en "narutlig" konservator kanskje kan hemme vekst av noen bakterier, men ikke alle.

MissMoneypenny
14-03-2006, 12:27

Jeg har lest at parabener som selges for bruk i kosmetikk i Norge er ufarlig :dom: det er sikkert skrekkelig naivt.

Krusedull: Når du kjøper hudprodukter uten parabener, hvordan og hvor lenge oppbevarer du dem da? Enda en grunn til å finne oppskrifter UTEN vann... Er f.eks. ringblomstsalve fin som håndkrem?

Krusedull
14-03-2006, 12:42
Jeg har lest at parabener som selges for bruk i kosmetikk i Norge er ufarlig :dom: det er sikkert skrekkelig naivt.

Krusedull: Når du kjøper hudprodukter uten parabener, hvordan og hvor lenge oppbevarer du dem da? Enda en grunn til å finne oppskrifter UTEN vann... Er f.eks. ringblomstsalve fin som håndkrem?

Jeg bruker Dr.Hauscka, Lavera og Weleda, og de bruker faktisk ikke parabener. Aner ikke hva de gjør istedet... ingen av dem har "vanlige" konserveringsmidler i produktene, men det er ofte sprit i, kanskje det har noe med saken å gjøre. Jeg oppbevarer ingenting i kjøleskapet i hvertfall.

Jeg hadde en visjon om å sjekke innholdet i parabenflaska jeg har, men det var så mange forskjellige parabener at jeg ikke gadd, siden jeg ikke bruker det i kremer uansett.

Min moral er i allefall at jeg kjøper helst ting uten parabener, mens jeg ville brukt det hvis jeg skulle lage noe selv, fordi jeg tror den bakterieveksten du kan få uten parabener, er verre.

Pia
14-03-2006, 13:14
Problemet med parabener (såvidt jeg husker i farta) er at noen parabener mistenkes å være kreftfremkallende.

Noen er vel mistenkte hormonhermere også.

Barri
14-03-2006, 15:41
Noen er vel mistenkte hormonhermere også.

Ja, hormonforstyrrende. Det er hva jeg har hørt...

Dessuten tåler ikke huden min produkter som inneholder parabener. Jeg har veldig sensitiv hud. Jeg vet ikke sikkert om det er parabenene eller andre stoffer i kremene jeg faktisk reagerer på, men det som er sikkert er at det har vært parabener i alle kremer jeg HAR reagert på.

Jeg så akkurat et program om at det å bruke såper og andre antibakterielle preparater er med på å senke vårt immunforsvar fordi det dreper både gode og "onde" bakterier. I India bruker de faktisk preparater basert på kumøkk(ayurvediske oppskrifter) til å behandle skadet hud. I Afrika smører de seg med en spesiell gjørme. De er full av bakterier - gode, sådan, som styrker kroppens naturlige immunforsvar. Veldig interessanthttp://ap-norge.com/forum/images/smilies/nature-smiley-009.gif

Belladonna
14-03-2006, 15:44
Her er noen linker fra Grønn hverdag sine nettsider angående parabener generelt, bruk av parabener i kosmetikk og alternativer til parabener :)

http://gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2096

http://gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=109&faqc_id=15

http://gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=231&faqc_id=15

http://gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=731&faqc_id=15

MissMoneypenny
14-03-2006, 16:21
Her er noen linker fra Grønn hverdag sine nettsider angående parabener generelt, bruk av parabener i kosmetikk og alternativer til parabener :)

http://gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2096

http://gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=109&faqc_id=15

http://gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=231&faqc_id=15

http://gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=731&faqc_id=15

Takk Belladonna! :bukett:

Ser på www.sunvita.no at de selger sodium bensoat (som anbefalt av Grønn HVerdag) som konserveringsmiddel. Kanskje det kan være noe.

Og jeg som trodde det var bare å slenge oppi litt forskjellige oljer og fettstoffer og så smøre ivei... :niks:

Krusedull
14-03-2006, 16:28
Ja, hormonforstyrrende. Det er hva jeg har hørt...
Ja, det er det, ja. Det er ei stund siden jeg leste om dette sist, tydeligvis på tide med en oppfriskning!

Dessuten tåler ikke huden min produkter som inneholder parabener. Jeg har veldig sensitiv hud. Jeg vet ikke sikkert om det er parabenene eller andre stoffer i kremene jeg faktisk reagerer på, men det som er sikkert er at det har vært parabener i alle kremer jeg HAR reagert på.
Det kan godt hende det er parabenene du reagerer på, jeg aner ikke om de er spesielt allergene, men det kan like gjerne være noe annet. Omtrent alle "vanlige" hudpleieprodukter inneholder parabener, de inneholder også mineraloljer, men det kan jo også være noe helt annet du reagerer på :) Det er utrolig mye rart de putter oppi...

Jeg så akkurat et program om at det å bruke såper og andre antibakterielle preparater er med på å senke vårt immunforsvar fordi det dreper både gode og "onde" bakterier. I India bruker de faktisk preparater basert på kumøkk(ayurvediske oppskrifter) til å behandle skadet hud. I Afrika smører de seg med en spesiell gjørme. De er full av bakterier - gode, sådan, som styrker kroppens naturlige immunforsvar. Veldig interessanthttp://ap-norge.com/forum/images/smilies/nature-smiley-009.gif
Fascinerende!

Krusedull
14-03-2006, 16:49
Dette fant jeg i rapporten til miljøstyrelsen i Danmark:

Såfremt man helt vil undgå parabener er mulige alternativer f.eks. benzosyre,
sorbinsyre, mælkesyre, æblesyre eller Phenoxyethanol, som alle vurderes at
være uskadelige for miljøet (tabel 3.1). Rent teknisk er disse alternativer dog
ikke lige så effektive som parabenerne, idet de bl.a. har et smallere
virkningsområde på pH skalaen og er mindre effektive over for bakterier. I det
følgende beskrives fordele og ulemper for eventuelle alternativer til parabener.
Benzoesyre og sorbinsyre har begge en rimelig effekt, som dog aftager med
stigende pH, da det er syren og ikke henholdsvis benzoat eller sorbat, der
virker. Begge stoffer har en lav allergirisiko. Sorbinsyre er mindre effektiv over
for bakterier. Citronsyre, mælkesyre og æblesyre kan medvirke til at
nedregulere pH, så ovennævnte syrer kan opnå en bedre konserverende effekt
i kosmetiske produkter. Organiske syrer kan således forstærke effekten af
andre konserveringsmidler. Ved høje koncentrationer af alfahydroxysyrer ved
lave pH-værdier øges hudens følsomhed over for UV-lys. Alfahydroxysyrer
bør således ikke anvendes i større koncentrationer og ved for lavt pH-niveau
til leave-on produkter, hvor huden udsættes for sollys. Phenoxyethanol har en
god effekt, som er uafhængig af pH, men er mindre effektiv over for visse
bakterier (Pseudomonas). Phenoxyethanol kan med fordel anvendes til at
opløse andre konserveringsmidler og anvendes derfor ofte i kombination med
andre konserveringsmidler. Phenoxyenthanol har et lavt allergipotentiale.
Andre organiske syrer begrænses af deres smalle anvendelsesområde på pHskalaen
Det ser ut som det er mulig å bruke noe annet enn parabener, men da må man ha mer kunnskap om kjemi enn jeg har, i allefall :) Det virker ikke som det er så enkelt som å bare erstatte parabener med sodiumbensoat